Vannkjemi og filtreringstips

Kaliumpermanganat, for og imot

Det har vært diskutert mye frem og tilbake ang bruken av kaliumpermanganat. (forkortet kp her, i Engelsktalende land pp for potassium permanganat)
Dette blir brukt mot flere av våre vanligste parasitter og til behandling av sår og bakterieproblemer. Noen bruker dette også jevnlig som en slags forebyggende kur.

Behandling av dam med kaliumpermanganat. Sterk dose uten fisk tilstede.

Jeg har tidligere vært veldig begeistret for dette som så ut til å være en billig og god behandling mot mange parasitter.
Dessverre har erfaringen lært meg at det ikke er helt uten farer, og ikke helt enkelt å oppnå ønsket resultat heller.

Kp kan brukes både som et lang og kortidsbad, men i vår hobby er det vel nesten bare langtidsbad med relativt lav dosering som har blitt brukt.
Dosering fra 1,5 til 4ppm ( ppm er part pr million, Dvs en ppm er ett gram per 1000L )
Noen har også brukt dette som en pasta for å smøre på sår.

Hvis noen har lyst til å lese en artikkel som tar for seg litt bivirkninger så er dette en link til artikkelen
Hovedbudskapet i denne artikkelen er at ved bruk så øker man sjansen for å gi feil type bakterier en fordel, og dermed kan kjøttetende bakterier bli et problem.
Den enkle grunnen til dette er at kjøttetende skadelige bakterier lever på kjøtt og dermed har tilgang til store mengder næring og dermed kan de formere seg ekstremt fort. En slik bakterie kan bli til mange millioner på ett døgn.
Våre venner filterbakteriene lever på små mengder vanskelig tilgjengelig næring, og formerer seg veldig sakte, til å være bakterier. En bakterie blir til to i løpet av ett døgn. Hvis du derfor dreper 99,9% av alle bakteriene i en dam, er det lett å finne ut hvem som først kan formere seg opp raskest.
Bakteriene driver også ofte en slags krig mot hverandre. De gode bakteriene forsvarer oss, og de dårlige angriper oss. Så når vi gir de dårlige bakteriene en slik fordel som det er når vi reduserer begge type bakterier kan det gå dårlig. Det er det denne artikkelen forklarer i korte trekk.

Alle midler vi bruker i dammen for å fjerne parasitter eller redusere bakterier må vi regne med har bivirkninger slik alle medisiner vi putter i oss også har bivirkninger.
KP virker ikke bare på fiskene, men påvirker hele bakteriefloraen i dam og filter. Det er derfor jeg mener vi ikke bør bruke dette unntatt når vi må.

Når bør vi så bruke kp? Når vi ikke kan få tak i rett middel mot en parasitt kan kp hjelpe oss. Hvis fiskene er i ferd med å dø har vi jo ikke noe å tape på å prøve. Hvordan bør vi da bruke kp?
En av de beste metodene tror jeg er å ta fiskene ut av dammen og inn i et kar uten planter eller mye døde planterester/humus.
Hvis vi klarer å få alle fisk ut (inkludert eventuelle småyngel) kan vi kurerer fiskene i et kar, mens vi sulter ut eventuelle parasitter i dammen.

De fleste parasitter lever ikke så lenge uten en vert. Og de fleste vil være sultet ut etter ca 14 dager i en dam med temperatur over 15*C.
Et par unntak er det. Dactylogyrus trenger nok opp til 20 dager, og Trichodina er den eneste parasitten som kan leve i årevis uten en vert. Den kan leve på kun bakterier den finner i slam. Min erfaring er at den likevel ble borte på en måned . Men dette kan kanskje variere etter hvilken type/variant Trichodina man har.
På denne måten bevarer man mye av de gode bakteriene i filter og dam mens fiskene blir behandlet et sted hvor det er lettere å dosere og få en god effekt.
De som driver med discus er like plaget med gjellemark (Dactylogyrus) som koi. De har kommet frem til en kur som sannsynligvis også ville virket på koi, men er svært vanskelig å få til i praksis, fordi det krever 3 tanker slik at koien kan flyttes til en ny tank etter endt kur.
Vi kan prøve å etterligne ved å kjøre en kur eller to og så tømme ut alt vann, og vaske ned tanken, slippe koi tilbake og kjøre en eller to kurer, og så gjenta dette to ganger til.
Da må man kjøre svake nok kurer slik at koien ikke får gjelleskader, men sterke nok til at parasittene dør. Ikke noen enkel balansegang.
Jeg ville tippe at man trenger mer enn 2 ppm, men mindre enn 4.
Dette avhenger litt av ph og andre verdier også.
Det virker som om bløtt surt vann gir sterkere virkning enn litt hardere vann med høyere ph.

Har du gode erfaringer med en måte å bruke kp mot en spesiell parasitt så send oss gjerne en epost eller legg inn en kommentar.

Hagedam , fisk og planter har vært min store hobby og lidenskap hele livet. «Vil du være lykkelig en time, så drikk deg full! Vil du være lykkel...