Vinterlagring gullfisk, hvilken varmekolbe?

Finn Ivar

New Member
Hei
Jeg har 15 stk gullfisk som skal inn for vinteren. Dammen ute er stor, men ikke dyp nok til at de overvintrer der.
Jeg har en "jordkjeller" som fiskene skal inn i, og har fått tak i et plastkar på 400 liter til dette. I kjelleren ligger temperaturen fra minus 3 til pluss 6 vinteren igjennom, avhengig av varme og kuldeperioder. Temperaturen oppleves som stabil og endres meget sakte.

-Slik jeg har forstått er optimal temp for vinterlagring ca 5 grader. Da skal man ikke fore, og ikke ha sirk-pumpe. 1/4 av vannet må da byttes hver mnd. Stemmer dette?
-For å være på de sikre siden ønsker jeg å legge oppi en "frostvakt" som kan holde vanntemp. korrekt. Hvilken varmekolbe/varmeelement kan anbefales? Den må være termostatstyrt med føler i vannet og slå seg inn på ca 5 grader. Jeg har utfordring med å finne dette selv.

Her er dammen min:
2.jpg
 

eidsvold1814

Well-Known Member
:) er et lite problem det å få tak i varmekolber til og ha i dam,vinterlagring/vann som har tempratur område ned i 5grader,tror ikke jeg sett det enda,kun eksterne heatere ,alternativet er selvregulerende varmekabler/frostvakt som stort sett legger inn ved +5 og lavere,men man må ha mange meter siden disse ofte har fra 10w styrke pr m,men jeg fant denne på megaflis som du kan koble en vanlig varmekolbe til faktisk,slår inn ved +3 i allefall,ingen fasit på vannbytte,vannet bør sjekkes regelmessig uansett foring eller ikke,:)får man først dårlige vannverdier kan disse akslere voldsomt i løpet av få dager,selv ville jeg ikke latt fiskene mine gått kanskje et halvår uten mat:)
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
En idyllisk plass du har der :) Flott vannspeil.
Det går ann å mekke litt på en akvarievarmekolbe slik at den slår inn ved feks 5 grader. Litt trikki å åpne uten å ødelegge glasset, men har fått til dette på noen så det burde gå.
Når den er åpnet må man fjerne et stengsel som hindrer deg i å justere nedover. Dette er satt der slik at temperaturen kun kan justeres fra feks 20-32*C. Dette for å gjøre det enklere for akvarister å ikke skru seg "helt bort". Man må selvfølgelig passe på å få alt sammen ordentlig sammen igjen og skikkelig tett.
Slik jeg ser det gjør man ikke noe galt ang forskrifter med en slik justering. Det er jo ikke noe med sikkerheten i produktet man tukler med, og alt slikt utstyr bør være koblet til en kurs med jordfeilbryter.
Hvis jeg tar feil med hensyn til El sikkerheten regner jeg med å bli korrigert, og det er greit da dette ikke er mitt fag.
Om man trenger noe kraftigere så finnes det noe som heter master/slave kontakt. Da setter man feks inn en 100W akvarievarmer i masterkontakten og feks en 1000W dyppvarmer man får kjøpt billig fra en bryggebutikk i slave kontakten, da slår dyppvarmeren inn når akvarievarmeren slår seg på.
 
Sist redigert:

eidsvold1814

Well-Known Member
Jeg var inne å fant den på megaflis. Den slår inn ved 3 grader, men det står ikke i spec når den slår ut igjen. Jeg sendte mail til leverandøren og spurte, og om sensorkabel kan ligge permanent i vann. Slår den ut igjen på f.eks 6 grader er det jo perfekt. Tusen takk for tipset :)
er vel litt tvilsomt om den er ment å ligge konstant i vann,min løsning hadde da vært krympet på en ekstra krymp over enden på den, :)
 

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Frostvakt med oljefylt radiator i rommet(jordkjelleren) holder, bruker det i drivhuset fungerer utmerket.
Å varme rommet til 5 grader fremfor vannet er en god ide , dette minimerer luftfuktigheten .
Siden du har strøm i jordkjelleren Kan du evt sette til et lite filter for da slipper du nok å bytte like mye vann som ellers .
Sørg for å måle Amonia , nitrit og ph ofte . Spesielt første måneden.
Veldig idyllisk hage da 👍
 

Finn Ivar

New Member
Takk for mange gode råd.
Jeg tok kontakt med produsent av aktuelle frostvakt. Den slår som sagt inn på 3 grader, og ut igjen på 5 grader. Sensorkabel kan ligge permanent i vann. Perfekt til vinterlagring ute med andre ord slik jeg ser det. Plugger inn en varmekolber så blir det jevn temperatur.
Oppvarming av «jordkjelleren» vil nok fungere dårlig hos meg. Den er hugget inn i fjell og deretter støpt betong på alle flater. Siden den ikke er isolert vil det kreve mye energi og holde rommet på 5 grader i lange kuldeperioder når kulden slår inn.
 

Finn Ivar

New Member
Å varme rommet til 5 grader fremfor vannet er en god ide , dette minimerer luftfuktigheten .
Siden du har strøm i jordkjelleren Kan du evt sette til et lite filter for da slipper du nok å bytte like mye vann som ellers .
Sørg for å måle Amonia , nitrit og ph ofte . Spesielt første måneden.
Veldig idyllisk hage da 👍
Vil ikke fiskene bruke mye energi ved bevegelse i vannet fra filteret under dvalen, og dermed kreve foring?
 

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vil ikke fiskene bruke mye energi ved bevegelse i vannet fra filteret under dvalen, og dermed kreve foring?
Godt poeng
Det er nok diskutert fordeler og ulemper rundt dette , men etter alle tilbakemeldingene jeg får hver vår syntes jeg tydelig at flere lykkes med fiskene igjenom vinteren når vannet filtreres og holder gode verdier.
Så med eller uten filter er det viktigeste og holde vannet friskt og mye amonium er nok den største årsaken til at folk mister fisk i innetank under vinterlagringen.
Få er egentlig klar over hvor fort amonium kommer og hvor vanskelig det er å få vannverdiene gode igjen.
Mange bytter 20% vann og tenker problemet er løst, dette er skjelden nok . Bytt minst 50% 2 ganger pr uke .
 

Finn Ivar

New Member
Godt poeng
Det er nok diskutert fordeler og ulemper rundt dette , men etter alle tilbakemeldingene jeg får hver vår syntes jeg tydelig at flere lykkes med fiskene igjenom vinteren når vannet filtreres og holder gode verdier.
Så med eller uten filter er det viktigeste og holde vannet friskt og mye amonium er nok den største årsaken til at folk mister fisk i innetank under vinterlagringen.
Få er egentlig klar over hvor fort amonium kommer og hvor vanskelig det er å få vannverdiene gode igjen.
Mange bytter 20% vann og tenker problemet er løst, dette er skjelden nok . Bytt minst 50% 2 ganger pr uke .
Hvilket filter vil du isåfall anbefale til 400 liters ka?
 

LarsU

Super Moderator
Vil bare nevne det med å varme vannet varmere en omgivelsene skaper høy luftfuktighet hvis du ikke dekker til som igjen vil medføre o2 mangel. Har du mulighet til å holde kjelleren over 4 grader+ ville jeg anbefalt det hvis ikke kjelleren er bygd for dette formål.
 

LarsU

Super Moderator
Vil bare nevne det med å varme vannet varmere en omgivelsene skaper høy luftfuktighet hvis du ikke dekker til som igjen vil medføre o2 mangel. Har du mulighet til å holde kjelleren over 4 grader+ ville jeg anbefalt det hvis ikke kjelleren er bygd for dette formål.
Se bort fra denne da jeg ser det er nevnt over 😜
 

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hvilket filter vil du isåfall anbefale til 400 liters ka?
Jeg ville brukt et trykkfilter eller et utvendig akvariefilter .
Starter du det opp ved dammen,vil du «samle» bakteriekulturen fra dammen til filteret og flyttingen bør gå mye lettere.
Jeg gjør kanskje dette litt vel komplisert for noen gullfisk nå 😀,men skal du følge alle kunstens regler for at gullfiskene skal få det optimalt, Mener jeg dette er gode råd.
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg ville brukt et trykkfilter eller et utvendig akvariefilter .
Starter du det opp ved dammen,vil du «samle» bakteriekulturen fra dammen til filteret og flyttingen bør gå mye lettere.
Jeg gjør kanskje dette litt vel komplisert for noen gullfisk nå 😀,men skal du følge alle kunstens regler for at gullfiskene skal få det optimalt, Mener jeg dette er gode råd.
Ja gullfisk dør også av ammoniakk og nitritt som alle andre fisker.
Personlig synes jeg gullfisk er undervurdert som damfisk, selv om den ikke blir stor som koi, så kan man få mange flotte avelsformer, bare styr unna de mest langfinnede og deformerte typene.
 
Topp