Siden det ble spurt etter mer bilder og oversikt så kommer det noen her

Først så må jeg kanskje forklare litt hva Elin og jeg hadde som mål/plan/drøm.
Vi liker begge hage og planter, og vi liker begge å ha det varmt og godt når vi er på ferie, derfor har ofte ferier blitt lagt sydover.
Derfor hadde vi begge et ønske om et rom hvor vi kunne dyrke hage og daminteressen litt lengre enn vår korte Norske sommer tilbyr.
Vi hadde ikke noe ønske om en stue, siden begge ungene er flytt ut for lenge siden og vi har god plass.
Et ønske om middelhavsplanter som oliventre og bouganvilla gjorde også så vi valgte å kunne holde vinterhagen frostfri hele vinteren, men ikke varm.
For de fleste middelhavsplanter liker ikke å ha det varmt på vinteren.
En pizzaovn og gammeldags vedkomfyr sto også på ønskelista. Så med alt dette på lista måtte det bli litt str.
Og når skisser og planer var nogenlunde ferdige så presset vi det akkurat under 100m2.
Dammen er på 32000L omtrent på literen, og er 190cm på det dypeste. Filtret er et rekkefilter, med en vortex i starten. Alt er drevet av luft med et luftheisprinsipp.
Filtret er 5m langt og 1,2 bredt og 0,5m dypt. Det er K1, japanmatter og skumplastmatter som sørger for biologisk nedbrytning.
Og dette fungerer bra hittil, gjorde rent filtret i august, og har siden ikke åpnet det, men skal åpne nå snart og spyle litt nedi for å hindre for mye lort på bunnen.
Alle bildene er tatt nå i starten av april.

Her ser man mot dammen fra sofaen. Til venstre er huset vinterhagen er bygd mot, og til høyre er skyve og foldedørene ut. Disse vender mot sør og sørger for kokhete sommerdager

Dette er tatt motsatt vei, og sofagruppen forrige bildet var tatt fra ses øverst til høyre. Nede til høyre ses det ene oliventreet og plassen til de Greske skildpaddene Hermes og Athene som bor her fra høsten og til midt i mai ca.

Her ser man at ikke elektrikkeren har gjort seg ferdig siden det er skjøteledninger over alt

Bildet er tatt fra pizzahjørnet mot dammen.
Her er pizzahjørnet hvor det alt er stekt omtrent 100 pizzaer vil jeg tro.
Hermes og Athene spiser noen hestehov til frokost.

Tulipanene spretter ut litt tidligere her enn utenfor
Dette er en ekte duftsjasmin og ikke den som klarer seg i Norge og egentelig heter sjærsmin, men som ofte blir kalt sjasmin.
Denne gir en helt utrolig god duft, spes tidlig på dagen, da lukter det slik det gjør i Hellas og Italia på sommeren.

Som "ugress" har jeg plantet noen jordbærplanter litt sånn "her og der" ved steinhellene og natursingelen for å lage litt mer inntrykk av hage og ikke stue.

Dette er en blåregn som skal settes et sted, vi bare vet ikke helt hvor enda. Noen steder i Norge overlever denne ute, men dessverre ikke i sone H4 som vi bor i.
Her håper jeg den vil trives og blomstre, for den blir helt nydelig når den blomstrer.

Litt jungel har denne Eføyen klart å lage i det ene bedet. Litt usikker på om den kan bli der, men vi får se
Det var alt for denne gang
Kommer nok mer detaljer om koien senere.