Hva er nytt

Vinterhage/innedam prosjekt på Mellum

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Det er en del bilder av byggeprosessen hvis du blar litt bakover i denne tråden. Hvis det er det du tenker på.

Ellers er noe av det som inspirerer meg at våren kommer så tidlig.
Tok dette bildet i dag, og det er på denne årstiden en vinterhage virkelig er deilig. Når det er sur kald vind ute, men 25 grader og full vår/sommer i vinterhagen. Da koser jeg meg skikkelig.
Når det blir varmt ute, blir det nesten for varmt inni vinterhagen, så da trekker jeg ut og åpner dørene :)
20210329_174838.jpg

hans-ole

Betalende medlem
Bygge prosessen her har jeg lest noen ganger 👍tenkte mere på fet ferdige resultatet inne og ute som hvordan dere har utnyttet den og innredet den osv ( de bildene jeg har sett ser ut som en drømme utestue dere har) 👍

Arne

Medlem av ledelsen
Bygge prosessen her har jeg lest noen ganger 👍tenkte mere på fet ferdige resultatet inne og ute som hvordan dere har utnyttet den og innredet den osv ( de bildene jeg har sett ser ut som en drømme utestue dere har) 👍
Nå driver det noen og ordner strøm og jeg ordner lister og noe gjennstående småtterier så er litt mye rot nå, men om litt kan jeg sikkert få tatt litt oversiktsbilder :)

Arne

Medlem av ledelsen
Siden det ble spurt etter mer bilder og oversikt så kommer det noen her :)
Først så må jeg kanskje forklare litt hva Elin og jeg hadde som mål/plan/drøm.
Vi liker begge hage og planter, og vi liker begge å ha det varmt og godt når vi er på ferie, derfor har ofte ferier blitt lagt sydover.
Derfor hadde vi begge et ønske om et rom hvor vi kunne dyrke hage og daminteressen litt lengre enn vår korte Norske sommer tilbyr.
Vi hadde ikke noe ønske om en stue, siden begge ungene er flytt ut for lenge siden og vi har god plass.
Et ønske om middelhavsplanter som oliventre og bouganvilla gjorde også så vi valgte å kunne holde vinterhagen frostfri hele vinteren, men ikke varm.
For de fleste middelhavsplanter liker ikke å ha det varmt på vinteren.
En pizzaovn og gammeldags vedkomfyr sto også på ønskelista. Så med alt dette på lista måtte det bli litt str.
Og når skisser og planer var nogenlunde ferdige så presset vi det akkurat under 100m2.
Dammen er på 32000L omtrent på literen, og er 190cm på det dypeste. Filtret er et rekkefilter, med en vortex i starten. Alt er drevet av luft med et luftheisprinsipp.
Filtret er 5m langt og 1,2 bredt og 0,5m dypt. Det er K1, japanmatter og skumplastmatter som sørger for biologisk nedbrytning.
Og dette fungerer bra hittil, gjorde rent filtret i august, og har siden ikke åpnet det, men skal åpne nå snart og spyle litt nedi for å hindre for mye lort på bunnen.

Alle bildene er tatt nå i starten av april.

lr.jpg
Her ser man mot dammen fra sofaen. Til venstre er huset vinterhagen er bygd mot, og til høyre er skyve og foldedørene ut. Disse vender mot sør og sørger for kokhete sommerdager :)

lr3.jpg
Dette er tatt motsatt vei, og sofagruppen forrige bildet var tatt fra ses øverst til høyre. Nede til høyre ses det ene oliventreet og plassen til de Greske skildpaddene Hermes og Athene som bor her fra høsten og til midt i mai ca.
lr4.jpg
Her ser man at ikke elektrikkeren har gjort seg ferdig siden det er skjøteledninger over alt :) Bildet er tatt fra pizzahjørnet mot dammen.

po.jpg

Her er pizzahjørnet hvor det alt er stekt omtrent 100 pizzaer vil jeg tro.sklpd.jpg

Hermes og Athene spiser noen hestehov til frokost.
tlp.jpg
Tulipanene spretter ut litt tidligere her enn utenfor :)

dsj.jpg

Dette er en ekte duftsjasmin og ikke den som klarer seg i Norge og egentelig heter sjærsmin, men som ofte blir kalt sjasmin.
Denne gir en helt utrolig god duft, spes tidlig på dagen, da lukter det slik det gjør i Hellas og Italia på sommeren.
jbpl.jpg
Som "ugress" har jeg plantet noen jordbærplanter litt sånn "her og der" ved steinhellene og natursingelen for å lage litt mer inntrykk av hage og ikke stue.
br.jpg
Dette er en blåregn som skal settes et sted, vi bare vet ikke helt hvor enda. Noen steder i Norge overlever denne ute, men dessverre ikke i sone H4 som vi bor i.
Her håper jeg den vil trives og blomstre, for den blir helt nydelig når den blomstrer.
ef.jpg
Litt jungel har denne Eføyen klart å lage i det ene bedet. Litt usikker på om den kan bli der, men vi får se :)

Det var alt for denne gang :)
Kommer nok mer detaljer om koien senere.

Vedlegg

Arne

Medlem av ledelsen
Det der er så bra, må være på høyde med, om ikke over, venterommet til St. Peter
Hehe, ja ikke vet jeg hvordan det er der, men jeg tar det som noe positivt :) Og ja jeg stortrives med innehagen med dam. Spesielt deilig er det slik det har vært de siste årene med mye kald nordavind ute, selv om sola skinner. Da er det helt utrolig deilig å ta en liten tur ut, bare for å minne seg selv på hvor man bor.. Og så gå inn i hagen med 28 grader og blomster som dufter syden..

Torstein

Betalende medlem
Hehe, ja ikke vet jeg hvordan det er der, men jeg tar det som noe positivt :) Og ja jeg stortrives med innehagen med dam. Spesielt deilig er det slik det har vært de siste årene med mye kald nordavind ute, selv om sola skinner. Da er det helt utrolig deilig å ta en liten tur ut, bare for å minne seg selv på hvor man bor.. Og så gå inn i hagen med 28 grader og blomster som dufter syden..
St peter er bra, så vet du det, alternativet er ikke så bra. 😀 Denne info gjelder ikke agnostikere naturligvis

hans-ole

Betalende medlem
Har dessverre ikke plass til så stor men har godkjent en søknad på garasje og bod spørs om det ikje blir litt forandringer på den

36 kvm er jo ikke store winterhagen

Arne

Medlem av ledelsen
Har dessverre ikke plass til så stor men har godkjent en søknad på garasje og bod spørs om det ikje blir litt forandringer på den

36 kvm er jo ikke store winterhagen
Du kan få det skikkelig fint på 36kvm. Må bare utnytte plassen litt godt. Feks så kan noe av dammen være overbygd, det har jeg. Og Lars planlegger vel også det.
Men litt plass til planter og å sitte bør man prioritere, så det ikke bare blir dam ;)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Fantastisk gratulerer igjen til dere begge🌞🐟🐟🌱🌸🌿😃
Fy jeg gleder meg til vårt lite kryp inn blir ferdig😊

Dere må få noen sikader også for å skape ekstra syden følelse 😂 har faktisk lekt med tanken på forskjellige fugle/sikade låter i bakgrunn😜

hans-ole

Betalende medlem
Jeg har brukt 32mm kanalplater. Dette er godt nok når du ikke skal ha stuetemp på vinteren. Da må du ha 50mm.
Får du kondens i taket om vinteren / sommeren ved stor temperatur forskjell ute og inne ?

Ble mye mas dette som vanlig 😂

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Denne hagestua har jo nesten alt . Men hvor er kulpen med akvariefisk Arne ?
Skjønner godt dere trives her om dagen. Nå gjelder det å nyte våren .
Disse listene kan du ta til høsten , blir ikke noe kreta tur i høst heller 👍

Arne

Medlem av ledelsen
Denne hagestua har jo nesten alt . Men hvor er kulpen med akvariefisk Arne ?
Skjønner godt dere trives her om dagen. Nå gjelder det å nyte våren .
Disse listene kan du ta til høsten , blir ikke noe kreta tur i høst heller 👍
I fjor gikk det både guppy og sverddragere i aquaponic renna, så er litt kulp med akvariefisk, og mer planlegges.
Må bare komme meg ut å få kjøpt et par dyprøde vannliljer :cool:
For det er planlagt i en kulp med småfisk

Topp