Hva er nytt

Vinterhage/innedam prosjekt på Mellum

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Veldig lenge siden jeg skrev noe her, og la inn noe bilde så da får jeg vel gjøre det.
Ser jeg har lagt noen bilder på et annet sted, men om jeg får veldig god tid så får jeg flytte de :)
2019_11_02-vinterhagen.jpg

Tosaiene (ettåringene) jeg kjøpte på Japanturen i mars har vokst godt etter forholdene.
Det er selvfølgelig for mange å ha 93 stk i en dam på 32.000L ,men det skal mer enn halveres til våren. Så da blir det nok litt gode kjøp på koi fra Mellum.
Det blir ikke så varmt i dammen som jeg trodde, for jeg regnet nesten med det ville bli for varmt inne i dette rommet med isolerte kanalplater i taket og vinduer rundt hele, men tempen kom ikke opp i mer enn 21 grader på det varmeste. Ble jo ganske mye vannbytting som må ta sin del av skylden. Så vi får se hvordan neste sommer blir, må nok mekke noe varmeveksler og styr for å få litt bedre veksttemperatur.

Sankene jeg kjøpte hos Shintaro er de som har vokst best hittil, og de har tatt igjen Showaen fra Isa som var nesten 10cm lengre når den ble kjøpt. Så litt skuffet over den.
Det er på dager som nå, med klart kaldt vær det virkelig er deilig med vinterhage. Så kaldt ute at det er helt uaktuelt for en frøsapinne å være mer enn høyst nødvendig ute. Men sol og klarvær som gjør at tempen i vinterhagen stiger til 22 grader ved lunsjtider :)
Da er det godt å nyte en god lunsj og en kopp kaffe ved damkanten,

Arne

Medlem av ledelsen
Ja er veldig koselig å ha et sted hvor sommeren varer litt lenger. Nå er varmepumpe på plass og den slipper ikke tempen lenger ned enn ca +8 på natta. Så når sola titter litt frem blir det levlig der :)
Landskilpaddene har imidlertid skjønt at det er høst og har gravd seg ned :cool:

hans-ole

Betalende medlem
Ja er veldig koselig å ha et sted hvor sommeren varer litt lenger. Nå er varmepumpe på plass og den slipper ikke tempen lenger ned enn ca +8 på natta. Så når sola titter litt frem blir det levlig der :)
Landskilpaddene har imidlertid skjønt at det er høst og har gravd seg ned :cool:
Du har skilpadder du og 👍 jeg har vann skilpadder utrolig artige dyr

Arne

Medlem av ledelsen
Landskilpadder er litt roligere, og spiser kun grønnt i motsetning til vannskilpadder.
De jeg har er av typen Testudo hermani, og blir vanligvis kalt Greske landskilpadder.
Koselige småtasser som krabber rundt og koser seg med løvetann og kjempeblad,

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette ble virkelig flott :)
Nå melder vinteren ubønnhørlig sin anmarsj og da er det godt å ha en slik flott oase å nyte dagene i, kos dere.🐟🐢🌞

Arne

Medlem av ledelsen
Det er en mild vinter vi har, og jeg klager ikke på det :)
Men er jo uansett for kaldt til å nyte hobbyen vår ute.

Nå har jeg hatt noen uker hvor jeg ikke har fått lov å løfte eller jobbe, så da har jeg kost meg de dagene som sola har stukket frem.
I går var det en slik dag. Og selv om vannet bare holder 9 grader har fiskene virkelig begynt å få opp apetitten.
I løpet av dagen ble lufttemperaturen 20 grader, og det finnes vel ikke så mye bedre ennå nyte en kopp kaffe og se fiskene få mat.
Legger ved en liten videosnutt.

Og heldigvis er nå formen nesten helt tilbake, og det er bare å løfte og bære det jeg orker sier legene.
Snart spirer chillifrøene, og tomatfrøene bør vel også i jorda, så da er de første våraktivitetene offisielt startet her på Mellum :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det ser flott ut da. Håper bare vi ikke snør ned i mars.
Ble det noe glass vindu i kjelleren på dammen ? Disse sitter vel såpass dypt at alge på glassset ikke er noe stort problem ?

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det er glass, og joda det gror der, men skal bestille en slik grose algmagneten fra et Tysk akvarieshop, som skal håndtere opp til 19mm glass. Og da skal det holde akkurat.
Gjenstår jo å gjøre om rommet på baksiden fra rote/lager-rom til en mancave også, men håper å få tid til høsten.
Synes du fiskene har bra apetitt til at tempen er 9 grader? Det forundrer meg, jeg lurer nesten på om fiskene merker at daglengden er økende, og at det stimulerer apetitten noe?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Fantastisk 🐟😃gøy å se at fiskene har matlyst med så lav temperatur 😊 Må si jeg er kjempe glad for god progresjon Arne, så nå er det bare å nyte livet med vinterhage og Nishikigoi 😃🐟

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja det er glass, og joda det gror der, men skal bestille en slik grose algmagneten fra et Tysk akvarieshop, som skal håndtere opp til 19mm glass. Og da skal det holde akkurat.
Gjenstår jo å gjøre om rommet på baksiden fra rote/lager-rom til en mancave også, men håper å få tid til høsten.
Synes du fiskene har bra apetitt til at tempen er 9 grader? Det forundrer meg, jeg lurer nesten på om fiskene merker at daglengden er økende, og at det stimulerer apetitten noe?
Tosai spiser som gale , selv når teperatur er 7-8 grader . Nisai er ikke så ivrig . Jo eldre fiskene er, jo mindre er matlyst her i drivhuset.
Var det samme i fjord, men har aldri foret så mye i kaldt vann som i år.
Forer 1-3 ganger pr uke og mistenker at Kjetil gjør det samme . Har forsvunnet ca 45kg for, siden det ble kaldt i november

Arne

Medlem av ledelsen
Må nesten reklamere litt mer for å lage vinterhage/innedam. Jeg har brukt laaang tid både på å finne ut hva slags vinterhage ville vi ha, hvor stor, og hvor stor dam.. osv..
Og ikke minst til selve jobben, som ikke er ferdig enda.

Men selv om den ikke er ferdig synes jeg valgene så langt har vært bra.
Dette er tenkt å ha middelhavsklima/syd Japansk, dvs ikke fullt oppvarmet om vinteren, men ikke kuldegrader.
Sånn som dagene er nå med kald nordavind, men litt sol er det helt utrolig koselig med et slikt rom. Det er full vår, og temperaturer på over 25 grader om dagen.
Vannet følger sakte etter, men er ikke høyere enn 12 grader i dag (20 mars)

fiken-dam.jpg
Fikentreet har blomstret for lenge siden (Bittesmå blomster) og er nå i full gang.
sjasmin.jpg
Dette er den ekte sjasminen (Jasminum polyanthum ). Vet mange kaller en annen utendørsplante sjasmin, men det er egentelig en Skjærsmin (Philadelphus lewisii).
Den ekte tåler ikke norsk klima, men i vinterhagen er den utrolig villig og fin. Nå er det snart så blomstene åpner seg, og da lukter det helt utrolig, en behagelig lukt som garantert kommer til å få deg til å tenke på en sydentur.

salat-aquaponics.jpg
Har sådd noen salatplanter som nå prøver lykken i et mini aquaponicsystem.

Vi sitter hjemme i karantene så da er det tid til å nyte litt også :)

ragnar

Betalende medlem
Leste denne tråden nå, og angrer veldig...... Stakkars fisken går i tusenliterstank i ei brakke, og vi ser ikke disse flotte skapningene ordenlig før i mai i dammen... Dette er jo utrolig smart, vi bor nesten på nordpolen, og ha muligheten til å lage en vinterhage med dam inne, helt utrolig smart, for fisk og mennesker..
Dette ble bra Arne, du må ta bilde og forklare litt mer på filterbiten :)

Arne

Medlem av ledelsen
Leste denne tråden nå, og angrer veldig...... Stakkars fisken går i tusenliterstank i ei brakke, og vi ser ikke disse flotte skapningene ordenlig før i mai i dammen... Dette er jo utrolig smart, vi bor nesten på nordpolen, og ha muligheten til å lage en vinterhage med dam inne, helt utrolig smart, for fisk og mennesker..
Dette ble bra Arne, du må ta bilde og forklare litt mer på filterbiten :)
Takk, ja det kommer mer etter hvert her :)

Arne

Medlem av ledelsen
En bitteliten video fra innedammen igjen. Ser det er et år siden sist, og er begynt å bli sommer i vinterhagen.
Vanntempen er ikke høyere enn 13 grader enda, men tusler sakte og pent oppover.
Var 4 grader på det kaldeste. Er som regel over 20 grader i lufta hver dag, selv med dager med lite sol.

hans-ole

Betalende medlem
Kan du poste litt bilder av bygget og? Ute inne ser veldig fint og forseggjort trenger inspirasjon og ider

Topp