Vinterhage/innedam prosjekt på Mellum

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Øivind: Dette må nok forsøkes å holdes tørt, da det er mer enn filtret dette treverket holder.
Det skal forsøkes å holdes tett og tørt, med hjelp av et lukket filter, og god lufting og lufttørker.
Vet dette byr på utfordinger, men selve vinterhagen er og i treverk, så fuktigheten må holdes nede.
Slike gamle vedovner er faktisk rentbrennende. Det er testet av Sintef, og de fant ut at gamle ovner er like gode som nye.
De som ble bygget på 70 og 80 tallet derimot er ikke så bra.
Det går bra med Marusei fiskene, de koser seg i drivhuset og i dag var det hele 3 grader i vannet ;-)

Håkon: Denne innedammen blir nok litt for mye basseng etter min smak, men jeg skal forsøke å gjøre den litt mykere i kantene etterhvert, men slik ble den.. Hadde tenkt å bygge den litt anderledes når jeg startet, men siden ting blir litt til etterhvert, så ble den litt mye basseng av forskjellige praktiske årsaker.

Oppdateringer kommer med ujevne mellomrom og i rykk og napp.

20190120_212341.jpg
OSB plater på plass i Vortex, så da gjennstår bare et laangt rekkefilter..
Og en masse sparkling, pussing osv..
 

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Joda , men ved litt temperatursvingning der det er kaldere i vannet en i luften , kjenner jeg en kondens på utsiden av glassfibertankene her.
Godt mulig en god avfukter gjør jobben.

Så langt er alle gamle ovner fra før 1940 fredet fra ombygging, og vi får håpe det står ved lag etter 2022.
Det blir for Grønt i dette landet, om vi ikke skal kunne bruke disse flotte gamle ovnene .
Noen gamle ovner er jo rene skatter.

Neste gang jeg ser Elin skal jeg fortelle hvor mye bæsj det lukter av et laaangt rekkefilter som skal vaskes .
Her må det til masse Wunderbaun og duftlys til .
Er du sikker på at Elin vil ha rekkefilter i hagestua ? Tror jeg skal høre med henne :))))
Fra spøk til alvor . Som Håkon skreiv over er jeg også sikker på at dette blir veldig - veldig bra .
 
Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
De skriver at Sintef mener, men har ikke linket til noe. Når de skriver at ikke rentbrennende ovner må forbys, så viser jo den Sintef rapporten at de gamle ovnene er rentbrennende. Men de halvgamle fra 70 og 80 tallet er vistnok ikke det.
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Denne tråden er det lenge siden ble oppdatert ja, må ha lagt ut noen bilder på et annet sted..Hmm.. Dette burde jo jeg sikkert husket.

Uansett..ved-filter.jpg

Hva har en pall ved og en haug filtermatter med hverandre å gjøre?
Ikke så lett å tippe nei, men når man har noen mål skog, motorsag og er litt smågjerrig.. Da hogger man ved og bruker dette til å fyre opp huset med.
Siden jeg har en slik fyrkjele og en varmtvannsbereder på 5000L kan jeg fylle dammen dammen med vann på 25 grader uten å gå tom for varmtvann.
Litt artig og nesten litt klysete 😂
ovn.jpg
Bare å fyre i ovnen og tappe i vei.
Samtidig som jeg tapper er det siste innspurt på filter.
Selve filterkaret er ca 5 meter langt og 115cm bredt. Vannstanden skal være 50cm så blir jo noen liter.
Det er laget et 8 kantet vortex filter først på 120cm i dia og ca 160cm høyt.
1/4 av vannet skal gå inn i vortex fra bunnen av dammen, resten kommer fra et rør som tar inn vannet 50 cm over bunnen.

Jeg har leita litt rundt for å finne en god måte å stoppe k1 kulene, og har funnet ut at det beste er et syrefast nett med 8mm maskevidde, og 1,2mm tråd.
netting-k1.jpg
Dette nettet skal settes utenpå røret som kommer inn fra vannet som kommer fra litt over bunnen.

japan-matter.jpg
Nettet har jeg også brukt til å skille de andre filtermediene fra hverandre.

fylling.jpg
Nå fylles vann :) LITT glad for det.
På bildet ses bunndrenet hvor vannet med mest skitt og fiskebajs kommer til å gå ned under den runde flisa og inn i røret til vortexen.
Etter hva jeg har regnet ut kommer det til å bli et sted rundt 30.000L ferdig fyllt..
 

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette har jeg ventet på leeenge 😂
Dette blir bare helt rått og godt gjennomtenkt med smarte løsninger.
Gleder meg til sluttresultatet Arne👍😃
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Gleder meg til å se det ferdig selv ;)
For de som ikke har hørt så mye om prosjektet, så prøver jeg en del nye, og gamle ting (for meg selv)
Bare for å si det først som sist, ikke noe av dette er finni opp av meg eller er noe unikt.
Men jeg har prøvd å kombinere litt av det jeg har lært fra forskjellige miljøer og egne erfaringer.

Det meste både når det gjelder vinterhagen og dammen er ikke planlagt i detaljer først, men hadde noen skisser og grunntanker.. Og så er ting "blitt til mens man går"

Det som skiller dammen fra de fleste vanlige koidammer er at dammen er utformet nesten som en vortex tank, dvs slik at det blir strømning i hele karet, og at vannet skal gå i "runddans".

Det er og laget en slags dobbelt bunndren, hvor noe av vannet tas inn helt i bunnen, og resten tas inn litt over bunn. Rett og slett for å kunne føre "bunnvannet" med skjit og lort rett i en mindre vortex for ikke å få så mye dritt inn i filtret. Samme prinsipp som en trommel, men uten leamikk.

Hele filteret og all pumping skal foregå med hjelp av luftheiser, noe en del er ganske skeptisk til om jeg får til, men jeg har trua :cool:
Dette betyr jo også at hele filtret er i samme nivå som dammen for å unngå høydeforskjeller, for luftheiser er ikke så effektive tiol å løfte høyt, men er gode på å flytte mye vann uten å bruke mye energi.
Målet er å flytte mer enn 25000L/time med under 100W
Kommer med mer bilder og info snart.
 
Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Dette ser veldig bra ut MR A
Unner deg en god svømmetur etter 1000 timer dambygging .
Ser du har tatt med deg litt erfaringer fra den fisketanken i drivhuset på Mellum.
Hvor mye vann tenker du å trekke inn i slammavskiller, nederst på bunndren . 20% ?
Får du ut 25000l av luftheisen, vil spare ca 90 watt på luft fremfor vannpumper.
Ca . Hvor mange liter K1 og m2 med Japan og filtermatter er brukt ?
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja tenker rundt 1/4 av vannet, så ca 6-8000L/time gjennom vortex.
Tenker ca 100L k1 i bevegelse. Blir nok bortimot 10m2 med japanmatter og ca 3m2 med skumplast-filtermatte.
Har og planer om å "plante" gråsugger og snegler i filtret som et slags renholdsvesen.
Tror man sparer mer enn 90W fordi man ikke trenger å lufte så mye ellers. Det blir luftet på vei inn i filtret og på vei ut av filtret.
Ingen planer om lufting i selve dammen. Vil ha en rolig overflate :)
 
Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja tenker rundt 1/4 av vannet, så ca 6-8L/time gjennom vortex.
Tenker ca 100L k1 i bevegelse. Blir nok bortimot 10m2 med japanmatter og ca 3m2 med skumplast-filtermatte.
Har og planer om å "plante" gråsugger og snegler i filtret som et slags renholdsvesen.
Tror man sparer mer enn 90W fordi man ikke trenger å lufte så mye ellers. Det blir luftet på vei inn i filtret og på vei ut av filtret.
Hmm sikker ?
Men hvis du skal ha 100liter k1 i bevegelse trenger du 60l luft pr minutt ekstra til dette.
Tenker du å få til luftheis og k1 i bevegelse med samme luftboblene da ?
Jeg bruker 50l luft pr minutt pr tank i drivhus og innbiller meg dette er litt lite , spesielt når temperatur er over 20 grader og det svømmer 1200 koi på 12-18 cm i tanken .

Kunne tenkt meg et måleapparat for å måle oksygenmetningen i vannet . Men innbiller meg at det er dyrt .

Har du tenkt å bruke uv stav i siste kammer , eller uten uv ?
 

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Hmm sikker ?
Men hvis du skal ha 100liter k1 i bevegelse trenger du 60l luft pr minutt ekstra til dette.
Tenker du å få til luftheis og k1 i bevegelse med samme luftboblene da ?
Jeg bruker 50l luft pr minutt pr tank i drivhus og innbiller meg dette er litt lite , spesielt når temperatur er over 20 grader og det svømmer 1200 koi på 12-18 cm i tanken .

Kunne tenkt meg et måleapparat for å måle oksygenmetningen i vannet . Men innbiller meg at det er dyrt .

Har du tenkt å bruke uv stav i siste kammer , eller uten uv ?
Tetra har en dråpetester for O2 metning i vannet. Kan være grei å ha når man har mye fisk ;).
 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Det er mulig jeg trenger mer luft etterhvert til K1 men det ser ut til det holder med en 80L/min luftpumpe holder til å pumpe 25.000L/T. Så da blir det 65W.
Og dette går sikkert ann å effektivisere mer, feks ved å teste forskjellige utforminger av luftsteiner, og hvordan vannet passerer forbi.
Det lille jeg har prøvd nå ser jeg store forskjeller på hvor effektivt vannet pumpes ut fra plassering av luftstein og type stein man bruker.
Og nå er dammen full, og det ble ganske nøyaktig 32.000L
Og heldigvis er alt tett, og alle rare løsninger ser ut til å virke bra.
Filtermaterialet fra karantene karet er vasket ut foran det nye materialet, og håper dette gjør at filtret her starter raskere enn i vår.
Må vel innrømme at disse bakteriene på flasker skuffet meg litt, tror ikke de startet filtret EN dag tidligere enn om jeg hadde latt det være, men nå får jeg se om det gamle akvarietrikset med "filterguffe" fra et eksisterende filter som er i gang virker bedre.
Har flytt noen fisker, og fanget derfor inn noen, og ble litt overrasket over veksten til noen av fiskene.
Den klart største tosaien jeg kjøpte i Japan var den Isa showaen, men denne hadde ikke vokst imponerende.
Tror den var 30 når den ble hentet, og den ga vel ikke inntrykk av å være noen racer i vekst, litt for butt i hodet. Nå er den 35cm.
Shintaro sankene var 24-25cm og den største har strukket seg til 37cm! Og dette synes jeg er bra siden det tok lang tid før jeg kunne fore skikkelig siden filtret "aldri" kom i gang.
Temperaturen har stort sett vært litt lav også pga dårlig vær og dyr strøm.shintaro_isa.jpg
Her er to sanker fra Shintaro og Isa showaen til høyre.
Det som glimter på sankene er ikke ginrin men noe som er typisk for matsunosuke blodlinjen. Hvis jeg ikke husker feil kalles det "matsunosuke gin".
Sanker har liksom ikke vært helt min greie, men synes disse ser spennende ut, og de vokser som et uvær.
 

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Ser supre ut de på bildet. Likte ekstra godt den høverst til venstre. Blir interessant å se når blir dobbelt så lang og lengre.. :D
 

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hvis du har en velfungerende bakteriekultur i gammel dam er det jo selvsakt det beste å flytte over .
Da vil ny dam likne gammel . Men du flytter jo og over feil bakterier dersom den ikke fungerer .
Bakterier på flaske eller i gelé er rett bakterie og selv stoler jeg på at laboratorietesene av disse er rett.
Sankene har jo vokst veldig godt . Fine fisk du bør holde på noen år til .
Det er lenge til disse blir på sitt beste sies det.
Å da blir di fine da 😀
 
Sist redigert:

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Flotte fisker Arne😃
Når det gjelder blodlinjer så stemmer det at disse har Matsunosuke + mere som sensuke etc. Den gamle linjen som Shintaro skryter på seg er nok ikke helt ren, for da hadde sumi vært små flekker nesten shimis og beni hadde vært mere oransje som ung.
Kohakuene fra Shintaro skal vistnok komme fra: mamma sensuke og pappa Matsunosuke+ magoiblodlinje nå en hva det betyr😜
Er litt interessert i blodlinjer som du sikkert forstår, og mener det er nå oppdretter som culler/sorterer som faktisk avgjør det meste.
Blodlinjer Go sanke kommer fra kun 3 blodlinjer (Yagosen, Sensuke og Tomoin)og er blandet gjennom mange generasjoner.
Legger frem link til dette temaet her😜

 

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Skal lese mer om dette Lars, spennende tema. Men som du sier er det nok mere i cullingen enn i blodlinjene.
 
Topp