Hva er nytt

Vinterhage/innedam prosjekt på Mellum

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Da har jeg endelig fått begynt med å lage vinterhage og innedam.
Innedammen blir ikke kjempestor, men tipper den blir på ca 20.000L.
Vinterhagen blir bygget i et hjørne av huset som ligger mot sydøst, så det blir sol fra midt på dagen og til den går ned.
Er planlagt et vindu inn i dammen, slik at fiskene sees fra kjelleren. Dette er mest for inspeksjon og ikke så mye for å nyte fiskene, for koi er finest fra oven.
2017-startdag1.jpg

Dette bildet viser hjørnet hvor dammen skal lages.
2017-startdag2.jpg
Dette viser hvordan bunndrenet skal lages. Det er en murebøtte på ca 80L som det er borret hull i og 2 stk 110mm er satt inn, og så er bøtta fyllt med shingel for å hindre at den flyter opp når det fylles betong rundt.

Blir et ganske stort bunndren og kommer senere tilbake til hvorfor den blir laget slik.

Det isoleres med 10cm xps under der det skal støpes oppå.
2017-startdag3.jpg
Her vises hvordan rørene fra bunndrenet går fra bunndrenet og inn der filterrommet skal lages.
2017-startdag4.jpg
Her er avslutningen på 110mm rørene, og her skal filtret begynne.
Detaljene på filtret er ikke klart, men det blir en variant med et slags rekkefilter med flere forskjellige medier, ant børster, Japanmatter, K1 og kanskje mer.
2017-startdag5.jpg
Bare et oversiktsbilde over kaoset.. Før regnet satte inn..

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Dette ser jo imponerende ut! Blir det glassfiber eller duk? Kommer filteret til å strekke seg mot der rørene "knekker"?

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette blir spennende Arne :) Hva blir størrelsen på selve vinterhagen? Blir gøy å følge dette prosjektet.

Arne

Medlem av ledelsen
Det blir glassfiber, tror det blir lettere å se hvor dam og hvor filtret blir i de neste bildene.
Selve vinterhagen blir på ca 70m2

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Det blir en stor vinterhage :) Blir spennende å se når dette blir ferdig.

Arne

Medlem av ledelsen
Dag nr 2 er gjennomført, og det ble en hektisk dag, uten at det var så mye vits.
Skulle egentelig få betong i morgen, fredag, så det kunne herde over helgen.
Når det nærmet seg slutten på dagen fikk vi beskjed om at betong ikke kunne leveres før mandag. :(
Så da kunne jeg tatt den turen til Tropex likevel, som jeg droppet for å bli ferdig til betongen kom..

Uansett, nå er jobben med forskaling, armering og legging av varmerør gjort.2017_2dag_1.jpg
Her ser man fordelingen tror jeg.
Den nærmeste delen som det ligger varmerør er der dammen kommer, og etter litt nærmere måling justeres nok volumet opp litt, tror den havner på ca 35.000L

Den smale enden som er ca 6 x 2,4m blir filter-rom.
2017_2dag_2.jpg
Litt mer nærbilde av varmerør og armeringsnett.2017_2dag_3.jpg
Litt nærmere bilde av rørene vannet fra bunndrenet . Helt til venstre ser man bøtten som skal bli gulvsluket. Viktig å bli kvitt litt vann også.

Arne

Medlem av ledelsen
2017_2dag_4.jpg

Ser på bildene at det ikke kommer frem et par detaljer :D

Her er fjellveggen som blir den ene veggen i dammen, jeg slipper selvfølgelig ikke vannet rett på fjellet, men slipper å lage noen mur.
Kanten er nesten 2 meter høy så den blir bare isolert og så lagt glassfiber utenpå.
Resten av veien rundt blir det murt opp med leca.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette blir bra Arne:D
Gleder meg til å se framdriften og tilslutt sluttresultatet :D

Arne

Medlem av ledelsen
Målet er at taket skal på før vinteren, og at dammen skal være klar til å motta noen tosai på våren :D

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Blir veldig bra størrelse på damme, med ca 35000 liter :) så her blir det god plass i både dam og vinterhage.

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Spennende prosjekt, gleder meg til å følge dette videre.
Lykke til!

Arne

Medlem av ledelsen
Er det noen som har litt kunskap om Leca? Jeg lurer på å bruke Leca sin LSX basisblokk, i enten 20 eller 25cm bredde.
Litt fristet til å bruke 20cm siden den bygger mindre og jo blir litt billigere, men finner ikke noe info om hvor mye svakere den er.
Kommer jo til å legge inn flere skift U-blokk og armere godt, men det er godt trykk med 2 meter vann også.

Arne

Medlem av ledelsen
Bare ett bilde i dag :)
For støl etter å ha slettet ut og pusset en dag.
Siden det er lagt inn et godt fall på 10cm pr meter mot midten, måtte det bestilles betong med høy viskositet (tørr) og det er noe helt annet å legge ut dette enn den vanlige suppen man får til et vanlig gulv.
Resultatet ble helt ok, og la ikke masse energi i å stålpusse det, det skal jo glassfiber oppå, og det kan også glattes litt med flytsparkel som svabres over og tetter porer og furer.
2017_4dag_1.jpg

Arne

Medlem av ledelsen
Da er det blitt et par dager med litt muring.
Bare må forklare litt først. Når man skal mure en dam som skal være ca to meter dyp er det viktig å tenke på at det blir mye krefter på veggene.
På to meters dyp er det et trykk på 0,2 bar og dette blir 2000 Kg på hver kvadratmeter.

Så det er viktig å sette fast ting. Jeg valgte 20cm leca, og begynte med en u-blokk som jeg borret hull i.
På bildet av det ferdig støpte gulvet ser man kamjern som stikker opp fra støpen. Dette er 10mm kamstål, som er bøyd og satt ned i betongen når den var bløt, og festet i armeringen.
Leca U-blokken som det er borret hull i blir plassert over jernene, og mures fast til dekket.
2017_08_21-1.jpg
Det første skiftet blir satt på uten å tenke på høyden, kun vatres opp slik at de står loddrett på gulvet, ikke i forhold til hverandre.
2017_08_21-2.jpg
Når ublokkene var plassert ble et kamjern lagt nede i ublokken for binde de bedre sammen.
Den lengste veggen som står mot husets kjellervegg ble også armert med et vinkelstål på ca 40 x 40 x 6mm

2017_08_22-1.jpg
Dagen etter hadde mørtelen herdet såpass at ublokken kunne fylles, og dagen etter det kunne hele saken forskales og dette gjorde jeg for å få hele kanten i vater.
Det er mye lettere å forskale etter at ublokken er satt enn før, som kanskje er mest vanlige.
For Leca kan både spikres og skrus i, og dermed er det lett å lage en forskaling av tre.
Armeringsjernene er såpas lange at de kommer over betongen etter støping.
Det er lagt to stk armeringsjern nede i støpen også. Det er i bunnen det største trykket kommer, så det er der man må armere best.
2017_08_22-3.jpg

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Gøy å se du er igang .
Ser du bygger så det blir dobbel mur mot huset , stoler du ikke på han mureren som bygde den eller :)
Du skal fortsatt ha glass fra dammen inn i kjelleren ?

Arne

Medlem av ledelsen
Nei den mureren stoler jeg ikke på :) Har ikke vært meningen å legge dammen intil muren, men vil ha en ekstra sikring mot kjelleren. Gir litt mer avstand til vinduet, men koi er uansett ikke pen fra siden så vinduet blir mest for inspeksjon og kontroll tror jeg.

Arne

Medlem av ledelsen
Da er det murt og støpt litt mer, og når rygg og armer verker kan man bruke litt tid på å legge inn bilder og litt tekst :)
Klikk på bildene for å se dem større.
2017_09_05_1.jpg
Da er dammen murt opp til 195cm, og etterhvert skal leca pusses og dekkes med glassfiber.
Blir spennende å få satt inn vindu og fylle vann..
Dette blir vel egentelig ikke en dam, men et koibasseng. Skal prøve å myke opp inntrykket med planter og utformingen av toppen på kanten.
Helt nøyaktig hvordan vet jeg ikke fordi her blir veien til mens jeg går.

2017_09_05_2.jpg

Har fått fylt opp litt singel rundt dammen, og nå skal det isoleres og selve vinterhagen skal bygges.
Vi måtte starte med dammen fordi det skulle en graver inn å fylle opp rundt dammen, og det er klundrete å kjøre en graver inni et hus, så derfor måtte det gjøres i denne rekkefølgen.
2017_09_05_3.jpg
Bare legger ved et par bilder til slutt for litt info til de som evnt aldri har turt prøve seg med muring eller støping.
Det er ikke komplisert, og er etter min mening litt gøy :)
På bildet over her støper jeg gulv på en forhøyning inni i filterrommet.
Det er laget vegger av en liten treramme rundt, som er vatret opp. Så legger man et armeringsnett der man skal støpe.
Siden dette er et lite gulv blader jeg betongen selv, og fyller opp med bøtter. Løfter opp nettet i riktig høyde etter hvert som jeg fyller bortover.
2017_09_05_4.jpg
En slik blandemaskin er nesten et must å eie når man surrer en del med å bygge dammer og har litt byggeprosjekter.
Skal man støpe noe hvor man trenger mer enn ca 3 kubikk (3000L) bør man vurdere å få ferdigbetong fraktet frem og levert på bånd eller pumpebil.
For det tar tid og er tungt å blande selv og frakte i trillebår eller bøtter.

Topp