Vekstfisk konkurranse 2023

hans-ole

Betalende medlem
Synd du sliter slik med fiskene Hans Ole
.
Dette her er bare et skudd i blinde egentlig, kan problemene være stressrelatert?

Står tanken ute eller inne, og har du dekt til sidene på den? Hadde en IBC stående ute uten å dekke til sidene, og da ble det ofte "full fyr i teltet" bare kattene gikk forbi eller det blåste litt og noen greiner beveget seg. Da ble det også røde finner og kropp. Det forsvant da jeg fikk dekt sidene og fiskene fikk roet seg ned.
Du kjører en 5000L/T pumpe på en 1000L tank med veldig få fisk og mye filter, i tillegg luftpumpe. Men så liten belastning på filteret, ville jeg nok kjørt maks 1000L/T og ikke noe ekstra luft som skaper enda mer strømninger i tanken, 2 fisk får nok mer enn nok oksygen når retur går i fall på returen.

Ville vel kanskje også ha prøvd med salt, da dette har bra effekt mtp stress etc.

Få håpe du finner ut av det og at alt løser seg.

Mvh Arnfinn
Ja dette ble ikke helt sånn jeg hadde tenkt og sett for meg
ibc står inne er bare en vegg som ikke er dekket til
Det er ingen trafikk av folk /dyr der annet en når jeg har matet eller sjekket/byttet vann
Jeg hadde jo tenkt og flytte de til et oppdretskar på 4000 liter men har ikke gjort det da de ikke har vært friske så jeg ikke stresser de.mere opp
På fredag gikk hoved vannledning til risør i stykker så nå har de klora vannet siden lørdag og frem til helgen som kommer så nå blir det ikke noe nytt vann på noen ting føre over helgen og at jeg har fått melding av kommunen at de har stoppet og klore vannet

Arnfinn jeg skal kansje til Grimstad i morgen vis jeg får tid og vis du vil ha besøk kunne jeg stokket innom og sett på dam og fisk og tatt en dam/fiske prat det hadde vært gøy? Send meg en sms med tlf nr ditt mitt nr er 90091552 vis det Passer og er greit

mvh
Hans Ole

ragnar

Betalende medlem
utrolig sørgelig Hans Ole!
Så er det min vekstfisk som koser seg med de andre fiskene i dammen fra dag 1.
Den spiser og vokser, er først i matfatet sammen med den største som den går mye sammen med....

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Hei jeg har problemer med fiska i vekst konkurransen de ligger mye på bunn og og står mye på høykant med hodet i overflata også driver de rundt litt og de har og røde finer og haler

Jeg måler vann verdier flere ganger i uka aldri noe galt og bytter mye vann flere ganger i uka selv om det ikje er noe galt med vann verdiene de går i en ibc med 5000 liters pumpe og bio box bf 45000 filter med ekstra filter medie oppi filteret var ferdig innkjørt føre fiska kom hit
pH 7,2
No2. 0
No 3 0
Nh4. 0
Gh 7
Kh 8

har og målt for klor for og være sikker på at det ikke er vannet jeg tilføyer som er problemet noe det ikke er

Gikk 20 små Koi oppi ibc frem til disse kom hjem samme filter/pumpe osv alle disse ble flyttet og de lever i beste velgående samme med koia i dammen og 3 gullfisk kar og 10-12 akvarier så feilen må være på fiska
Temp 20-23 grader kjører og en ekstra liten luft pumpe og utløp
over vann flate på retur vannet så burde ikke være oksygen mangel
2 av 4 har død 🙈

Noe av det jeg har skrevet her som høres kjent ut ?
Noen forslag ?

jeg kjører nå en kp kur på 7 dager er på dag 5 nå da jeg ikke har andre alternativer og prøve for og prøve og redde de 2 siste fiska

Mvh
Hans Ole
Sørgelig dette da Hans Ole 😪 .

Kan virke som de har fått en ordentlig reaksjon enten på bakterier eller parasitter?
Et slikt kar bør helst stå minst en uke uten fisk føre man får inn helt nye fisk. Kan være det at de som gikk der føre de nye kom er skyld i reaksjonen?
Men det er ikke sikkert. Kan f.eks. også være muterte aromasbakterier? Men alt dette er veldig vanskelig å fastslå.
Har du fått skjekket i mikroskop får parasitter?
Får de ble sjekket flere ganger når jeg hadde de her uten at jeg fant noen ting. Og de var alle i skjempeform uten tegn til sturing på noen av dem.

Men uansett veldig sørgelig dette og er dessverre en veldig kjedelig ting med hobbyen slike ting.
Og det er veldig frustrerende hvis man ikke finner ut av hvorfor slike ting skjer.

hans-ole

Betalende medlem
hei Thore jeg har ikke mircroskop så det er ikke tatt skrape prøver av de ( det står på handle lista)
Fiska ser ut til og være i mye bedre form nå etter 6 dager med kp kur så jeg håper at det går bra med de 2 siste nå
Jeg kjører nå samtidig kp kur på det ene karet med årets små Koi når dette er ferdig tenkte jeg og sette de sammen så de ikke går alene og så trangt så får de ihvertfall forhåpentligvis bedre trivsel ( dette er kansje ikke helt lurt og gjøre nå ?)
Jeg har vært veldig heldig og hatt lite trøbbel og lite fra fall på fisk osv disse åra jeg har drevet på så nå var det min tur til og kjenne litt på fortvilelsen av og føle at man ikke får kontroll på problemene men jeg tar det som lærdom

jeg får in og lese om aromas bakterier da dette er nytt for meg det og

Jæren

Betalende medlem
Fisk nr. 25 er ikke med i konkurransen lenger. Fant den død da jeg kom hjem fra ferie.
Håper den siste overlever og begynner å spise snart. Blir lite vekst uten mat.
Finner ikke parasitter.

hans-ole

Betalende medlem
Fisk nr. 25 er ikke med i konkurransen lenger. Fant den død da jeg kom hjem fra ferie.
Finner ikke parasitter.
det var synd 🙈 nå på søndag var første gang jeg fikk se den ene av mine uten rød sprengt hale og finner osv etter 7 dager kp kur så jeg lever i håpet på at ting går rett vei nå her jeg har og kjørt kp kur i et oppdrets kar med små Koi fra samme dag/tur som og nå er ferdig så tar sjansen på og sette de sammen en av dagene så de får bedre plass og får litt selskap det får briste eller bære har og kjørt kp kur på alt av nytt/brukt filter matter og bio medie som skal brukes så nå kan det ikke være noe gammelt som ligger og kødder det til her ihvertfall så håper en ny start Med alle gamle baskelusker drept funker

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Finner ikke parasitter.
Trist når slikt skjer, håper det går bedre med den siste.
Dette er dessverre bakdelen med denne flotte hobbyen vår

hans-ole

Betalende medlem
Endelig ser det ut som fiska trives 😀👍 Nå er de ikke rød sprengte lenger og svømmer rundt og spiser
Kp kuren gjorde så de røde finnene og halen ble normale men de var fortsatt bare på bunn og ville ikke spise mens jeg var til stede osv nå har jeg flytta de til Støre kar og sammen med flere Koi og gullfisk så nå svømmer de rundt og de spiser som de burde osv så nå er jeg lettet og glad har vært 5 uker med bare trøbbel og styr og arbeid men sånn er det jo av og til i denne hobbyen
Nå har jeg trua 👍

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Endelig ser det ut som fiska trives 😀👍 Nå er de ikke rød sprengte lenger og svømmer rundt og spiser
Kp kuren gjorde så de røde finnene og halen ble normale men de var fortsatt bare på bunn og ville ikke spise mens jeg var til stede osv nå har jeg flytta de til Støre kar og sammen med flere Koi og gullfisk så nå svømmer de rundt og de spiser som de burde osv så nå er jeg lettet og glad har vært 5 uker med bare trøbbel og styr og arbeid men sånn er det jo av og til i denne hobbyen
Nå har jeg trua 👍
Så godt å se,👍 lykke til videre :)

Jæren

Betalende medlem
Fisk 13 er ikke med lengre.
Da er alle døde. Det blir død og fordervelse hvær gang nye fisker kjøpes inn.
Blir ikke kjøpt nye fisker mer etter dette. Dette var siste test for å se om nyinnkjøpte fisk overlevde.
Får masse yngel hvert år så fisk har eg nok av, men mangler noen typer som hadde vert kjekt å ha i samlingen.

Kenneth H

Administrator
Medlem av ledelsen
Så synd å høre at alle er døde 😏 skal ikke alltid være så lett dette med ny koi.
Jeg kjøpte 2 stk å de lever i beste velgående heldigvis.
Litt sky er de, men nå går de ute med de litt større så regner med at det er grunnen.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Fisk 13 er ikke med lengre.
Da er alle døde. Det blir død og fordervelse hvær gang nye fisker kjøpes inn.
Blir ikke kjøpt nye fisker mer etter dette. Dette var siste test for å se om nyinnkjøpte fisk overlevde.
Får masse yngel hvert år så fisk har eg nok av, men mangler noen typer som hadde vert kjekt å ha i samlingen.
Det kan være at du har en parasitt eller noen bakterier av det litt hissige slaget i dammen din, som dine fisker tåler, men når nye fisker, som er litt svekket etter transport/karantene blir sluppet inn er de lette ofre for det du har i dammen.

Jæren

Betalende medlem
Det kan være at du har en parasitt eller noen bakterier av det litt hissige slaget i dammen din, som dine fisker tåler, men når nye fisker, som er litt svekket etter transport/karantene blir sluppet inn er de lette ofre for det du har i dammen.
Tror ikke på den teorien siden jeg har solgt en del fisk i år og sakt til alle at hvis de får problemer må de gi beskjed til meg. Har ikke hørt om problemer hos noen kjøpere.
Forstår at du tenkte på den måten.
Kjøpte 2 koi hos en forhandler som går i samme kar, de er de eneste som spiser og ser friske ut. Har mista 2 av egenavl og er flere som sliter nå. Har starta behandling nå siden jeg har funnet parasitt til slutt. Håper jeg får kontroll på dette snart.

ragnar

Betalende medlem
Jeg har hatt "flaks" med kjøp. Fikk 2 stk chagoi ifjor, de vokser som besatt, og vekstfisk i år trives og spiser sammen med de store " gutta "
Jeg temperer posen med fisk og slipper den uti til de andre. Aldri hatt noen karantene....
Jeg synes virkelig synd på de som mister fisk. De er jo husdyra våre, her er det bikkja, katta, sju koi og fem gullfisk 😎

hans-ole

Betalende medlem
Ser heldigvis ut som jeg klarte og rede de 2 siste mine til konkurransen 👍 først de siste 2 ukene har de endelig begynt og være aktive og spiser nesten normalt så nå ser jeg håp med de endelig
Mista 2 konkurranse fisk og 7 fra auksjonen 🙈 alle har gått alene og hver for seg konkurranse fiska i en tank og auksjons fiska i en annen
alle kom til frisktvann og innkjørte filter osv og ble avklimatisert og det var og bare et par grader forskjell fra poser til kar

Jeg mistenker rett og slett at fiskene ikke har hatt nok oksygen i posene til en så lang tid/tur som til meg og Jæren her inne
2 av mine konkurranse fisk var også for dårlig pakka og posene var flate og tomme for luft når jeg kom hjem strikka var helt slakke 🙈om det var de som har død eller ikke vett jeg ikke og posen med fisk fra auksjonen var vel pakket dagen føre osv jeg var ikke hjemme og ferdig avklimatisert fisk og satt ut fisk føre ca 0200 på natta så jeg mistenker at det kan være grunnen
Har ikje mista en fisk eller har hatt noe trøbbel i hverken dam eller 2 andre kar jeg har i tilegg
Kun det som ble handlet den dagen

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Ser heldigvis ut som jeg klarte og rede de 2 siste mine til konkurransen 👍 først de siste 2 ukene har de endelig begynt og være aktive og spiser nesten normalt så nå ser jeg håp med de endelig
Mista 2 konkurranse fisk og 7 fra auksjonen 🙈 alle har gått alene og hver for seg konkurranse fiska i en tank og auksjons fiska i en annen
alle kom til frisktvann og innkjørte filter osv og ble avklimatisert og det var og bare et par grader forskjell fra poser til kar

Jeg mistenker rett og slett at fiskene ikke har hatt nok oksygen i posene til en så lang tid/tur som til meg og Jæren her inne
2 av mine konkurranse fisk var også for dårlig pakka og posene var flate og tomme for luft når jeg kom hjem strikka var helt slakke 🙈om det var de som har død eller ikke vett jeg ikke og posen med fisk fra auksjonen var vel pakket dagen føre osv jeg var ikke hjemme og ferdig avklimatisert fisk og satt ut fisk føre ca 0200 på natta så jeg mistenker at det kan være grunnen
Har ikje mista en fisk eller har hatt noe trøbbel i hverken dam eller 2 andre kar jeg har i tilegg
Kun det som ble handlet den dagen
Det er beklagelig at slikt skjer, hvorfor og hvordan dette har skjedd blir vanskelig finne å utav nå i ettertid.
Men vi tar det med oss til neste gang vi skal avholde vekstfiskkonkurranse, så får vi være ekstra nøye med pakkingen da.
Veldig fint at du gir oss denne tilbakemeldingen.
Lykke til videre

hans-ole

Betalende medlem
Tok opp og så litt og målte siste fisken jeg har igjen i konkurransen dette er den fisken jeg ville ha trudd kom til og dø først denne har slete veldig kun lagt på bunn og nesten ikke spist de 2 første månedene nå virker den forholdsvis frisk og sprek endelig begynt og spise og svømme mye nå så nå er det håp👍

8525E972-A408-4DE5-A75F-EBD7B5513AC1.jpeg

A89915F8-38F3-4B80-8FB2-00E48EFD5D7D.jpeg

764BAA13-F30E-4573-A53A-41198B996A18.jpeg
5DD8661E-036C-4083-A0D9-818021F46FAB.jpeg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Skal komme med noen tips og informasjon om ikke lenge.

Var meningen å vise litt etter utleveringen på Tropex dagen.
Men når den var ferdig var dessverre de fleste forsvunnet fra drivhuset og reist vekk fra Tropex

Topp