Vekst gullfisk

Trond

New Member
Etter en velykket sesong med koi og gullfisk ute i dammen ble det endel gullfisk yngel.

Legger inn bilder litt senere, masse forskjellige farger! moro!

De er nå ca 6 mnd, gått inne i en 250 liter. Fôrer de godt mener jeg selv.
Endel forskjell i størrelser, de er fra 3 cm til rundt 7 cm. Fleste er mellom 4-6cm, er dette litt dårlig vekst?

Noen av disse skal ut i dammen til våren. Håper de skyter fart da!:)

Link til gamle bilder av de: http://norskhagedamforening.no/showthread.php?151-Da-er-jeg-igang-igjen!-)/page5

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Gullfisk er avhengig av god vannkvalitet og varme i vannet for å vokse godt.

Hvilken tempratur har du i karet?

6 til 7 cm på seks mnd. høres da ut som god vekst synes jeg da:cool::D;), men kan si mer når jeg får vite tempen du har i karet.

Mistenker kanskje at de største ynglene du har er Koi yngel, siden du nevner at mange av dem har mange forskjellige farger.
Gullfisk bruker gjerne litt tid føre de farger ut. Er brune som yngel. Den eneste gullfisk yngel som normalt har farger fra dag 1 er Shubunkin typene.
Har du slike i samlingen din?

Sist redigert:

Trond

New Member
Hei :)

Tror du det kan være koi der? Prøvde se etter det, ser ikke noe barter på noen. Legger ut bilder i morgen jeg :)
Går ca 50-60 stk oppi der. Ja jeg har noen voksne Shubunkin som gikk i hagedammen.

Noen er helt brune, begynner bli litt røde. Noen er knall gule, noen er helt hvite, noen er orange svarte og hvite i forskjellige typer :)

Karet står i kjeller, 19-21 grader. Burde jeg kjøre dette opp litt?

Takk for svar, kommer bilder i morgen :D

Trond

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
19-21 grader høres fint ut.

Ja hvis du har noen voksne shubunkin, så kan de fargede ynglene være det.
Er det koi så skal du se bartene allerede ved en ca 2cm.

Bilder vil være flott.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Veldig flotte gullfisk. Det er endel shubunkin blandet inn her ja :) Artig med egenproduserte fisker :)
Etter min mening er oppdrett virkelig det mest interessante med hele hobbyen vår.

Hvis du ville hatt raskere vekst måtte du nok enten kvittet deg med noen fisk, slik at du ikke hadde så mange. Eller hatt et større kar, eller kjørt veldig hyppige vannbytter. Da kunne du foret oftere og mere. Yngel kan fores 10 ganger hver dag, og ca 4-5% av kroppsvekten daglig.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Flotte fisker ja.

Er bare gullfisk ja. Er en herlig blanding av forskjellige typer også.

Topp