vannplanter

krainer

Betalende medlem
Når det gjelder vannplanter og vannverdier, trur ikke jeg finner noen steder der det står noe om hvilke verdier de forskjellige vannlantene vi har i dammene våre, trives under. Vi har jo våre koi i lav PH og KH og i høy PH og KH. De ser jo ut til å tåle det meste, men hvordan er det med vannplantene? Legger jo merke til at noen f.eks får vannliljer til å blomstre med mye blomster, blad stilkene blir kraftige og fine mens andre sliter med dem. Når man har fisk systemet der de vokser, så har kanskje ikke mengden nitrat/fosfat noe med det å gjøre? Kanskje det er vannverdiene isteden? Flyteplanten piztia, den får jeg ikke til hjemme hos meg, høy PH/KH, mens i dam med lav PH/KH der voks de utover hele sumpen. Andre som har andre erfaringer? Den flyteplanta som jeg har skrevet og og lagt inn bilder av her før, den som var i familie med froskebitt, den vokser og formerer seg som f..... hos meg i mitt vann, mens den dør ut i lav PH/KH. Er det tilfeldig eller kan det være noe i dette? Leser man litt om planter til akvarium, så står det noen steder litt om hvilke vannverdier de liker seg best og vokser best i. Kan det være sånn med vannplantene vi har også?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Nei det er ikke så mye info om dette som jeg har sett. Men har lest litt om at enkelte planter liker hardt vann eller bløtt osv.
Det er nok akkurat som i akvarieverden :D
Noen planter som feks vannliljer tror jeg er ganske tolerante, og klarer seg både i hardt og bløtt vann.
Pistia feks burde tåle både bløtt og hardt vann siden den finnes både i Søramerika, Afrika og Asia, men kanskje er det variasjoner? Slik at de fra Søramerika liker bløtt vann og visa versa fra Afrika?

Men kanskje vi får lage en tråd med erfaringer fra forskjellige planter?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Har heller ikke sett noe info om dette angående damplanter.
Som Arne nevner så er det jo enkelte akvarieplanter som må ha spesielle vannverdier.

Har heller ingen erfaring selv, siden vannet her er veldig bløtt med lav KH.

En egen erfaringstråd hadde jo hvert artig det.
Er veldig mange her (meg selv inkludert) som er veldig "fiske" gærne som trenger litt hjelp angående planter.

krainer

Betalende medlem
Hadde vært veldig intresant. Må jo være flere som lurer litt på akkurat det med verdier og planter. Ligger man sånn mitt på treet med vannverdiene, så er det kanskje ikke så nøye, men for alle de som ligger hver ende av skalaen, så kan det ha litt å si hvilke planter man bør velge

aimar

Betalende medlem
Vel så viktig som hva planten liker av pH er om den foretrekker sol eller skygge, og at den plir plantet på riktig vanndybde. Noen planter liker best stillestående vann, og vil ha problemer med å trives nær der du f.eks har en bekk/fossefall ned til dammen. De fleste planter har jo også begrensninger på hvor langt nord eller høyt til fjells de vil klare å overleve.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg spurte en planteprodusent av vannplanter litt om dette for noen år siden og svarene var noe sånt som .
Vannliljer ph 6-7
Mener dette og generelt var undervansplaneter .
Når det gjaldt sump planter husker jeg han sa .
Mye sol og mye næring , da vokser di godt . pH var ikke så viktig .

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vel så viktig som hva planten liker av pH er om den foretrekker sol eller skygge, og at den plir plantet på riktig vanndybde. Noen planter liker best stillestående vann, og vil ha problemer med å trives nær der du f.eks har en bekk/fossefall ned til dammen. De fleste planter har jo også begrensninger på hvor langt nord eller høyt til fjells de vil klare å overleve.
Du kom meg i forkjøpet armar ;-)
Helt enig dette

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Hvis jeg kan tenke meg en generell greie fra både dam og akvarieplanter så virker det som om ekte vannplanter med alt grønnt under vann er mer følsom for riktig ph, kh osv enn hva siv og andre sumplanter er.

krainer

Betalende medlem
Du har sikkert rett i at plantene blir planta på riktig sted er minst like viktig som vannverdiene, men det er liksom noe man kan gjøre noe med selv, bare man veit hvor de enkelte plantene liker seg. vannverdiene er litt mer trikki. Etter det Øivind skriver, så ser det vel nesten ut til at de fleste vannplanter og alle sumpplantene ikke bryr seg så mye om hvilke vannverdier de vokser i. Bare de har næring og det pleier vel ikke være noe problem med fisk i dammen. Eller det blei kanskje litt feil. Øivind skriver mellom 6 og 7 i ph og det er vel ikke hva som helst i PH

Sist redigert:

krainer

Betalende medlem
Hvis jeg kan tenke meg en generell greie fra både dam og akvarieplanter så virker det som om ekte vannplanter med alt grønnt under vann er mer følsom for riktig ph, kh osv enn hva siv og andre sumplanter er.
Var det tankene mine kveila litt rundt. Planter til akvarium, der er det mange som skal ha spesielle vannverdier og med de to flyteplantene jeg nevnte i innledningen, så hadde iallfall de to typene problemer hvis verdiene blei helt feil. Hvis det da ikke bare er tilfeldig hos meg

aimar

Betalende medlem
For hageplanter er det ofte viktig å ta hensyn til plantenes krav til pH. Noen vil helst ha lav pH, mens andre vil ha nøytral eller høy pH. Men også mange planter som ikke er så nøye på det.
Også for vann- og sumpplanter er det flere som er tilpasset spesielle miljø, også når det gjelder pH. mange sumpplanter liker det helst litt surt (lav pH).
Vannliljer er vel ikke så nøye på pH'en, men det fins jo så mange ulike, så det er sikkert litt variasjon der også.
Pistia kjenner jeg ikke godt til, men etter litt googling fant jeg at Pistia stratiotes vil ha en pH mellom 5,0 og 8,0, så den er tydeligvis ikke så nøye på pH'en den heller.
Tror egentlig at jeg har en oversikt på vannplanters krav til lys, næring, pH, plantedybde osv. et eller annet sted. Får se om den dukker opp.

krainer

Betalende medlem
For hageplanter er det ofte viktig å ta hensyn til plantenes krav til pH. Noen vil helst ha lav pH, mens andre vil ha nøytral eller høy pH. Men også mange planter som ikke er så nøye på det.
Også for vann- og sumpplanter er det flere som er tilpasset spesielle miljø, også når det gjelder pH. mange sumpplanter liker det helst litt surt (lav pH).
Vannliljer er vel ikke så nøye på pH'en, men det fins jo så mange ulike, så det er sikkert litt variasjon der også.
Pistia kjenner jeg ikke godt til, men etter litt googling fant jeg at Pistia stratiotes vil ha en pH mellom 5,0 og 8,0, så den er tydeligvis ikke så nøye på pH'en den heller.
Tror egentlig at jeg har en oversikt på vannplanters krav til lys, næring, pH, plantedybde osv. et eller annet sted. Får se om den dukker opp.
Da er det vel bare meg som ikke greide å få pistian til å overleve. Jeg har PH på 7,5+ og de daua ganske raskt hos meg mens den andre flyteplanta formere seg og sikkert kun fylt hele overflata på dammen min i løpet av dager hvis den fikk sjansen. Jeg syns den sumpen du nevnte tidligere Eidsvoll, den mot naboen din der du hadde ei flate på 25x2 meter, hadde vært en glimrende ide. Du satte iallfall meg på en ide også, men 25 meter var veldig langt. Der kunne flyteplanta mi formere seg og kosa seg.

aimar

Betalende medlem
Det kan ha blitt for kaldt for den. Pistia stratiotes er en tropisk plante, og trives visstnok best ved 20-25 grader C.

Topp