Skjønner

Da ville jeg ledet vannet som kommer inn ovenfra med et lite plaskefall som ser naturlig ut . Du kan legge en folie bit oppå kanten som en membran og mure fast noen steiner og litt mose, så du får et fall på vannet ned i dam . Dette gir endel oksygen i dammen som er viktig for en velfungerende dam også uten fisk.
i dammen legges folie . Epdm eller pvc . Tips er Epdm . Den er dyrere men du har igjen for å legge litt ekstra i denne membranen .
Mot fjell og vegger legges Veiduk kl 3 eller underlagsduk som et skli sjikt så folie ikke slites mot underlag i temperatursvigninger ( det blir en liten bevegelse ved temperaturendringer.
Som bunndren for tapping anbefaler jeg minemum 63mm . Så løvet ikkE tetter rør .
benytt en tank og foliegjenomføring + lim som pakning + lim til rør eller slange ut + stengeventil på utsiden .
legger ved linker til disse tingene under i innlegg.
Når det gjelder skimmer for din løsning tenker jeg du har to muligheter
Du kan lage en over renning med søkk i betongveggen du murer og la overmannet renne ut i en bekk eller tønne som du igjen leder vann i rør tilbake i bekk . Husk at dimensjonen her må være større en innløp slange .
Du kan også bruke en gjenomføring .feks 63mm eller 110mm ( lik den for tapping ) . Den monteres et godt stykke under vannlinje og innvendig setter du på en 90 grader pvc og et stigrør opp og kapper i overflaten. vent med å kappe stigrør til du har fylt opp dam og ser deg helt fornøyd med nivået i dam.
vedlagt div linker til omtalt utstyr neste innlegg .