vann til og fra dam

geirso

New Member
hei - beklager om jeg ikke helt klarte å finne frem via søking her inne,
men jeg lurte om om det er en tråd her inne som omhandler å lage naturlig dam (uten fisk) da med vanntilførsel fra bekk, samt skimmer og bunndren ut i bekk

altså da løsninger på hvordan dette kan kan løses

G.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hei . Trivelig med nye på forumet .
velkommen !
Før jeg kan gi deg noen bygge råd lurer jeg på noen detaljer. Er det alltid vann fra kilden du henter vann fra ? Isåfall trenger du ingen folie. Ligger kilden der du hentet vann inn . fra høyere eller lavere en ny dam ? Ønske du åpen vannføring inn eller tilbake ? Ønsket du bunndren for rens eller for å kunne tømme dam ?

geirso

New Member
hei igjen.
jeg har alltid vann tilgjengelig via en 1,5" tilførselslange som tidligere er brukt som back up vannforsyning før ny brønn ble etablert., da fra ett vann som ligger endel høyere enn gården.
tanken var å ka konstant tilførsel, med overløp ut til bekk som ligger like ved dammen.

deretter tenkte jeg å ha en solid bunndren, - bunndren kun for tømming, samt en skimmerløsning da det er trær i nærheten som ikke skal fjernes.

skrått fjell er en den av området, så tanken var å bruke folie og duk da jeg må bygge opp to sider av dammen

langt fra ferdig tenkt dette her på noen måte, så tar i mot alle tips jeg kan få!

geirso

New Member
ca hva jeg tenker

pr nå graver jeg med maskin for å trekke opp ca hvor gammel dam en gang har vært, ble brukt til ender og gjess en ca hundre år siden.

drw.png

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Skjønner 😀
Da ville jeg ledet vannet som kommer inn ovenfra med et lite plaskefall som ser naturlig ut . Du kan legge en folie bit oppå kanten som en membran og mure fast noen steiner og litt mose, så du får et fall på vannet ned i dam . Dette gir endel oksygen i dammen som er viktig for en velfungerende dam også uten fisk.
i dammen legges folie . Epdm eller pvc . Tips er Epdm . Den er dyrere men du har igjen for å legge litt ekstra i denne membranen .
Mot fjell og vegger legges Veiduk kl 3 eller underlagsduk som et skli sjikt så folie ikke slites mot underlag i temperatursvigninger ( det blir en liten bevegelse ved temperaturendringer.
Som bunndren for tapping anbefaler jeg minemum 63mm . Så løvet ikkE tetter rør .
benytt en tank og foliegjenomføring + lim som pakning + lim til rør eller slange ut + stengeventil på utsiden .
legger ved linker til disse tingene under i innlegg.

Når det gjelder skimmer for din løsning tenker jeg du har to muligheter
Du kan lage en over renning med søkk i betongveggen du murer og la overmannet renne ut i en bekk eller tønne som du igjen leder vann i rør tilbake i bekk . Husk at dimensjonen her må være større en innløp slange .
Du kan også bruke en gjenomføring .feks 63mm eller 110mm ( lik den for tapping ) . Den monteres et godt stykke under vannlinje og innvendig setter du på en 90 grader pvc og et stigrør opp og kapper i overflaten. vent med å kappe stigrør til du har fylt opp dam og ser deg helt fornøyd med nivået i dam.

vedlagt div linker til omtalt utstyr neste innlegg .

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det finnes flere butikker som tilbyr utstyr og du finner navn i bannere på siden her, men dette er link til tropex sit egnet utstyr .
lykke til !

https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...g/10413-trykkroer-pvc-63mm--5-meters-lengde-/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...n-oe22cm--tilpasset-for-63mm-limeslangeroer-/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...-koblinger/10117-tankfoliegjennomforing-63mm/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...ming/3304-limeslange-proff-pvc-63mm-utvendig/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...lim-til-pvc-og-abs-slanger-og-fittings-250ml/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/10006-pvc-roerdeler-for-liming/10423-pvc-90grader-63mm/

https://shop.tropex.no/nettbutikk/500-diverse/11106-aquaking-ms-sealer-290ml-/

Damfolie
Legg et målebånd på det lengste og bredeste feltet i dammen og følg bunnen nøye , ta med 50cm ekstra til kant og vent med å skjære til langs kantene til vann er fylt opp .
Brett hjørner og folder i duken mens du fyller opp . På sikt setter det seg alger og bakteriebelegg på duken så den ikke syntes som sort folie . Det tar et par måneder , så likner den naturbunn .

https://shop.tropex.no/nettbutikk/210-damfolie/

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Glemte denne .
Har du aceton kan også det brukes til vask/rens/heft av rør og slange for liming med pvc lim .

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Et siste lite tips .
når du har lagt slange ut fra bunndren for å kunne tappe dam er det viktig å bruke slange som er linket til over og ikke stive rør dersom dette ligger i bakken med fare for frost . Da kan det og være greit og droppe kuleventiler som også ofte ruker i frost . Og heller gjøre en enkel blending mens dette flexible gummi lokket

geirso

New Member
god morgen, igjen takk!
da har jeg en oversikt om hva jeg trenger.

nå gjenstår det å bestemme seg for hvilke bruksområdet en slik dam kan brukes til.
i utgangspunktet ønsker jeg å kun bruke denne som naturlig dam,
- men dette oppsettet bør også kunne fungere for fisk om jeg en gang ønsker det?

om jeg ønsker ender en gang, må jeg være sikker på at det er mulig å flushe ut dammen med jevne mellomrom da de som kjent griser noe villt

mao ønsker jeg å bygge noe som med lettere modifisering kan brukes til flere ting (om mulig)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
god morgen, igjen takk!
da har jeg en oversikt om hva jeg trenger.

nå gjenstår det å bestemme seg for hvilke bruksområdet en slik dam kan brukes til.
i utgangspunktet ønsker jeg å kun bruke denne som naturlig dam,
- men dette oppsettet bør også kunne fungere for fisk om jeg en gang ønsker det?

om jeg ønsker ender en gang, må jeg være sikker på at det er mulig å flushe ut dammen med jevne mellomrom da de som kjent griser noe villt

mao ønsker jeg å bygge noe som med lettere modifisering kan brukes til flere ting (om mulig)
En vanndam gir et ekstra pluss for dyrelivet i og rundt hagen, men prøv å bygg dammen sånn at du får 1;3 del som sump eller plantesone med siv eller liknende. Kanskje en vannlilje eller tre . Dette gir en bedre balanse og mikrolivet vil trives mye bedre med et siv/beplantet området.
Når det gjelder fisk er det endel regler på hva som er lov siden det kun er gullfisk og Koi som kan settes ut uten søknad og da skal dammen være lukket, altså ikke friskt vann inn og ut som i ditt tilfelle.
Årsak er faren for spredning av arter og sykdommer .
En bør og være klar over at en Hagedam uten fisk lett blir et mygghull, men dette er kanskje ikke så stort problem dersom det er god gjenomstrømning . Disse mygg dammene gjelder stillestående dammer.
Viktig og være klar over at det er krav til sikring av hagedammer og basseng . Du har ansvar for at ingen drukner.

geirso

New Member
hei, jeg er kjent med det du skriver angående hvilke fisk og regler som gjelder angående sikring.

tanken er at om en vil ha fisk, vil jeg legge opp det jeg nå skal gjøre på en måte slik at det er da er mulig å kjøre dammen med innesluttet filtrering,
da bruke tidligere tilførsel og dren/skimmer i ett lukket system med filter og pumper. det må gå an tenker jeg.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
hei, jeg er kjent med det du skriver angående hvilke fisk og regler som gjelder angående sikring.

tanken er at om en vil ha fisk, vil jeg legge opp det jeg nå skal gjøre på en måte slik at det er da er mulig å kjøre dammen med innesluttet filtrering,
da bruke tidligere tilførsel og dren/skimmer i ett lukket system med filter og pumper. det må gå an tenker jeg.
Ja stopper du innløp fra elva, og ikke drenerer overvann rett i vassdrag må det kunne kaldes lukket system og er godkjent til å sette ut gullfisk,slørhale eller koi uten å spørre noen.
Eneste faren da er at naboen blir veldig misunnelig😂

geirso

New Member
går sakte fremover, viktigst før sommeren var å bli ferdig i det som bli en overgang inn til dammen. stabla stein og sådd i så tingene kan gå seg til.

fått gravd alt som skal graves bort i hovedsak, så neste blir forberedelser til å sette opp mur, drenering etc utover sommeren.

Vedlegg

Topp