Vår hagedam

ragnar

Betalende medlem
Takker for svar. Jeg ser egentlig ikke noe galt / unormalt . De er egentlig mer nysgjerrig og kommer etter når vi går forbi dammen..
Men når går virkningen av stoffet over? Må jeg bytte noe vann mer enn normalt?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Har hørt en teori om hvorfor fisk kan dø av alparex, og det gikk ut på koi som oppbevares i relativt dype tanker som luftes fra bunnen. Oksygenivået blir da veldig høyt, nær mettet. Fisk tilpasser organer etter fothold, og når det er mye oksygen i vannet hele tiden blir gjeller tilpasset dette, og ikke så effektive som normalt. Når man så bruker alparex, som gjør oksygenet mindre tilgjengelig for fiskene dør de av oksygenmangel. Dette skjer ikke i grunnere dammer hvor oksygenmetningen ikke blir like høy. Dette stemmer med de tilfellene jeg har hørt om av fiskedødelighet pga denne medisinen.

ragnar

Betalende medlem
Fisken er mye mer "sosial" nå. de svømmer ved siden når vi går forbi dammen. Følger mer med. Og spiser mer, MEN de klør seg enda...
Vannkvaliteten er bra.
Skal jeg prøve å ta et stort vannbytte, men jeg synes det er tidlig etter behandlingen. det står avslått UV en uke.....
Så jeg bør vente en uke med vannbytte, kanskje behandlingen virker enda?

Sist redigert:

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Fisken er mye mer "sosial" nå. de svømmer ved siden når vi går forbi dammen. Følger mer med. Og spiser mer, MEN de klør seg enda...
Vannkvaliteten er bra.
Skal jeg prøve å ta et stort vannbytte, men jeg synes det er tidlig etter behandlingen. det står avslått UV en uke.....
Så jeg bør vente en uke med vannbytte, kanskje behandlingen virker enda?
Ja vent minst en uke føre man tar et stort vannbytte etter behandling hvis fiskene ikke har noen større problemer.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Er nok brudelys ser det ut som.
Har en del av dem selv. Vokser som et uvær med nok næring.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Godt å få de inn før kulden setter inn. Hvis den kommer da? Foreløpig er det en svært mild høst. Var 12 grader hos oss i dag tidlig.

ragnar

Betalende medlem
En av mine fisker er syk. Den la seg på bunnen ved siden av vannliljen, litt rødsprengt i buken finnene er inne.. Den er tydelig dårlig... Igår spiste den og var iform. .
er det håp?

Topp