Hva er nytt

Vår hagedam

ragnar

Betalende medlem
Ser ikke noe egg.. men det er så flott at dammen er "opp å går " filter virker, dammen er i balanse og fisken stortrives .
Ikke noe bilde,
"Den opplastede filen er for stor til at serveren kan behandle den."

ragnar

Betalende medlem
Mistet den fineste kohaku igår...
Et forferdelig vær på Sokna igår. Strømmen var borte i 4 timer og den største fløt med buken opp når jeg kom hjem. Den pustet og jeg satt i dammen i timer med fisken over luftesten men den klarte ikke, ble svakere og svakere... etter avsluttet åpnet jeg den ser ut som fett, luktet fælt... OBS. Sterke bilder!!
20210608_220452.jpg20210608_220225.jpg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg vil tro, uten å på noen måte være sikker at dette er en svulst. Jeg var inne på veterinærinstituttet for noen år siden og så litt på noen bilder av obdusert fisk.
Og dette lignet på en svulst der man ser sammenvoksing av mange av organene i magen. Og etterhvert blir det betennelse fordi ting slutter å virke.
Eller så kunne det og ligne på fisk som har gått på for fet fortype. Feks hvis karper blir foret med ørret/laksefor.

ragnar

Betalende medlem
De andre fiskene harr det bra. Vannet er friskt, bra verdier, vannliljene blomstrer og det er velstand.
Skal til Tropex å handle en- 1 fisk. Må erstatte den jeg mistet..
Fortsatt god sommer 🐋🐬

ragnar

Betalende medlem
hei, det er høst og hagen blir klipt ned. Jeg lurer på hva Dere gjør med dunkjevlene ved / i dammen. klipper man dem ned, på våren / på høsten? eller skal de bare stå?
Ønsker Dere en god helg,

eidsvold1814

Well-Known Member
er vel lettere og klippe/skjære de ned nå mens de er grønne,enn å ta de visne til våren,er min erfaring i allefall :)

hans-ole

Betalende medlem
Er vel egentlig så enkelt som alt med hule stilker må klippes på våren resten på høsten vis ikke råtner rota i løpet av vinteren

DVs noen få stengel planter og endel gress typer må klippes på våren

ragnar

Betalende medlem
Jeg prøver å klippe de nå, det er mye klin til våren.
Fisken stortrives i 7 grader, spiser erter om dagen de går også å beiter alger. Koimaten ligger noen timer før den er borte.
Tror ikke fisken har vondt av å gå litt i kaldere temperatur og omstille seg mot vinteren inne i brakka. Der er det 5-9 grader og en neva mat i uka...

Vedlegg

Topp