Vår hagedam

hans-ole

Betalende medlem
Ørekyte, gørrkime, ....
De har fått kveldsmat, og jakten er igang...
Så det er en fisk😀 aldri hørt det ordet kimer før i den samen hengen Man lærer så lenge man lever

forurenser ikke denne type mat veldig? Ser folk har spurt om eks laks på div Facebook sider da har de blitt anbefalt og ikke gi det pga at det forurenser dammen veldig

ragnar

Betalende medlem
Koien må jo få litt snadder iblant. Mais synes jeg er noe shit, " skallet" sputter koi ut igjen... det går i filterne

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Her hadde jeg vært bekymret for parasitter når man setter ut fisk/ørekyte fra andre vann.

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Joda Lars, men det var der jeg hentet vannlinjene.
Så da er det greit siden du fikk sikker de parasittene med vannliljene likevel? Det jeg har i dammen min utenom Koi, er 1 plante som ikke kommer fra butikk. Og da har tatt fra en bekk uten fisk. En bekkeblom. Og selv planter fra butikker, får stå lenge i en bøtte her med vann før settes ut, minst 1 uker.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Spiser koi ørekyte da? Det synes jeg høres rart ut. Her går jo 2-3cm yngel i dam med 80cm koi uten problemer. Når det gjelder smitte er det utrolig sjelden å få med parasitter med planter. Rett og slett fordi tettheten med fisk og dermed parasitter er utrolig liten i våre sjøer. Tar du fisk derimot er sjansen stor for at de har med noen få parasitter. Siden ørekyte tilhører karpefamilien er det mulig disse parasittene kan trives på koi eller gullfisk.

ragnar

Betalende medlem
Javel. Tiden vil vise. Jeg hentet også vann i elva i 2018 når det var så tørt.
Takk for oppklarende svar Arne!

ragnar

Betalende medlem
Vinteren er her, nå har det vært minus 25 ei stund, og det er meldt minus masse kuldegrader til neste fredag... Gruer for å ta filter i brakka, kaldt som fy å skylle og skifte vann. Men man skal ikke klage, det er jo kanskje bare 3 - tre måneder igjen av vinteren...:)
Dessuten gleder fisken seg til å komme ut att ...

ragnar

Betalende medlem
Varmt i brakka 15 gr i tanken der koi er. Har begynt å mate litt. De er sultne.
Dammen ute begynner isen å slippe, håper på å gjøre den klar iløpet av helgen..

ragnar

Betalende medlem
Får ikke lastet bilder, de er for store
Har tømt, rensket og begynt å fylle dammen idag. Endelig har isen gitt opp. Har en pose med lavastein fra tanken i brakka i filteret slik at det kanskje " starter " fortere.

ragnar

Betalende medlem
Fisken er ute. Hva bruker Dere til "børster"
Granbar , furu einer??
Ser ut som de er i lek...

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Granbar med friske skudd er undervurdert . Bare husk å fjerne disse etter en uke og erstatt med nye om du ikke lykkes med eggleggingen

ragnar

Betalende medlem
Har lagt i granbar.. tempen er 11 gr C. er jo kaldt, men jeg har aldri sett de så våryre før.. Også idag svømmer de rundt og dytter borti og "leker" Kanskje de har blitt ekte Soknadøler som tåler litt kjølige forhold.. :)

hans-ole

Betalende medlem
Jeg ville sjekket for egg ofte hos meg kommer de andre fiska etter og spiser opp det de klarer og få tak i av egg så ville fått de ut av dammen så fort det er egg på de

Topp