Vår hagedam

ragnar

Betalende medlem
Artig å se at ting virker, det er 10 grader i vannet og det damper av dammen. Uteluft er 1 grad, Må jo opp tidlig i morgen å se på vanntemperatur..
Tar en kur til med kp, vannet byttet farge etter 6 timer. Regner med det klarer seg med kuren imorgen.
Fisken og froskene ( 2 stk ) overlevde første dagen med kp behandling.

ragnar

Betalende medlem
0 grader i dag morges, 9.8 grader i dammen. konklusjon: 1000 watt klarer seg her vår og høst.
Nå er det fin farge på dammen, ny kp behandling.

hans-ole

Betalende medlem
Har fiska gått i kaldt vann i hele vinter ute/ inne ? De du kjører kp på ?
Bare tenker at i så fall er de vel kansje litt svake til en hestekur kp men er de ikke friske så har man jo ikke noe valg

Jeg ble anbefalt og kjøre kuren 7 dager sammen hengende og ingen mating noe jeg gjorde har du trøbbel så er det ikke sikkert 2 dager vil holde

ragnar

Betalende medlem
Fisken er sterk, Jeg "tok ut" de små tynne og svake som ikke kom til å overleve tidlig i vår. Dammen var vasket, og den var rein, men fisken hadde problem med hvite flekker og klødde seg. de fikk det problemet i tanken i brakka ( tusenliter )
Kp er etter det jeg har lest og fått opplyst her inne en mild og ufarlig behandling. Det er sikkert andre oppskrifter som er mye kraftigere og dermed mer risikofylt.
Man må selvfølgelig ikke dosere for hardt, jeg bruker 2 gram på tusen liter. Det tok 6 timer før fargen forandret seg igår, så det er ikke mye dritt i dammen.
Da bruker kp energien på sopp og basselusker isteden.
Blir interessant å se hvor lenge fargen holder idag.

hans-ole

Betalende medlem
Fisken er sterk, Jeg "tok ut" de små tynne og svake som ikke kom til å overleve tidlig i vår. Dammen var vasket, og den var rein, men fisken hadde problem med hvite flekker og klødde seg. de fikk det problemet i tanken i brakka ( tusenliter )
Kp er etter det jeg har lest og fått opplyst her inne en mild og ufarlig behandling. Det er sikkert andre oppskrifter som er mye kraftigere og dermed mer risikofylt.
Man må selvfølgelig ikke dosere for hardt, jeg bruker 2 gram på tusen liter. Det tok 6 timer før fargen forandret seg igår, så det er ikke mye dritt i dammen.
Da bruker kp energien på sopp og basselusker isteden.
Blir interessant å se hvor lenge fargen holder idag.
Lykke til håper det ordner seg 👍

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg har ikke like god erfaring med bruk av KP, men at det kan virke er det ikke tvil om. Men jeg synes det er vanskelig å dosere, og for mange parasitter er det en svært liten avstand fra der du klarer å ta knekken på parasitter, og der fiskene begynner å få problemer.
Det de fleste veterinærer advarer mot er langtidseffekten av KP. Det ene det påvirkerer er gjellene, som kan få "brannskader".
Da vil fiskene dø fra 2 uker og opp til 6mnd etter behandling.
Noe annet som kan være et problem er at det dreper alle bakterier i karet, både på filtret og på fiskene.
Bakteriefloraen som dukker opp på fiskene etter en slik behandling består oftest av færre typer bakterier, med andre ord en mer ensidig bakterieflora.
Det samme skjer med filterbakteriene, og hardu en dam som fungerer godt, er bakteriene i filtret de du skal takke som regel.
Hvis denne bakteriefloraen på fiskene ikke er gunstig kan det føre til sårproblemer og andre bakterierelaterte problemer.
Jeg leste en rapport som en Engelsk veterinær hadde skrevet for noen år siden. Fordi det var blitt populært å gi fiskene en KP kur både høst og vår som forebygging.
Han konkluderte med at dette ga mer problemer enn nytte, siden bakteriefloraen både på fiskene og i filtret ble mer og mer "artsfattig".
Har man imidlertid problemer med en parasitt og ikke får tak i noe mer effektivt/bedre så er det selvfølgelig slik at man må prøve noe.
Og flere milde kurer etterhverandre er nok bedre enn en sterk dose.
Til sårbehandling kan KP være veldig effektivt, men da behandler man ikke hele fisken eller filtret, kun et lokalt område, og det blir en helt annen sak.

hans-ole

Betalende medlem
i en dam/ akvarium med samme fisk/planter/filter/mat /temp og rutiner vil man ikke da få de samme bakteriene tilbake etter hvert som man hadde stort sett så lenge man ikke forandrer på noe?

ragnar

Betalende medlem
Spennende å se hvordan ting går. Første gang jeg behandler med kp, tiden viser..
Rart, fisken spiser alt jeg kaster oppi som synker, ( mais, erter,godbiter til hund :) men koimat som flyter er ikke populært.. Skal kjøpe ny med koimat. Den går på dato i august, kan det være de er bortskjemt ?

bert

Well-Known Member
Begynn med synke for tilfør flyte pellets etter hvert så kommer det, men koi vil primært spise det på bunn. alt 2 kutt ut foring noen dager for så bare med flytefor.

Arne

Medlem av ledelsen
Godbiter til hund ville jeg latt vær, men det andre der er ok :) Hundemat inneholder ofte animalsk fett, som koi ikke klarer å omdanne, og det gir fordøyelseproblemer på sikt.
Hvis de blir sultne kommer de opp etter hvert, men jo mer du forer med andre ting jo lenger tid tar det.

ragnar

Betalende medlem
Nå begynner innelagring å bli ferdig . Tapping og fylling blir lettvint. Montert utekran på "rette sida" av huset. Gardena trommel med slange til fylling. Tropex laget tappepatent på tanken. Megaflis hadde deler til tappesida på filteret. Må lage litt HMS på rensing av de filterne, gardintrapp er litt vinglete....
20200516_134005.jpg

Arne

Medlem av ledelsen
Ibc tanker til litt større koi er ikke så bra er min erfaring. De får lett panikk og dundrer inn i veggene. Mulig pga de lyse sidene?

ragnar

Betalende medlem
Det begynner å bli sommer. 16 grader i dammen.
Jeg skyller filtermattene en gang i uka. Vannverdiene måles en gang i uka, stabile bra. Spennende å se, mer fisk enn ifjor, mer mat, samme filteret.

ragnar

Betalende medlem
Nå legger jeg snart inn protest.. det er bare 7 grader ute, og klart vær. I dammen er det 16 grader.
Kanskje heateren må på igjen.....

eidsvold1814

Well-Known Member
kan se ut som sommeren er over alt på Eidsvoll også, :) ikke meldt en dag med 20 grader eller mer nærmeste uka på yr i allefall:eek:

Arne

Medlem av ledelsen
Fellesregnet har begynt :) Glad jeg ikke har begynt ferien enda, venter på bedre vær.

Topp