uv lys og plantenæring

krainer

Betalende medlem
Hvis man pumper vann fra fiskedammen i mellom ei uvc lampe og opp til en plantesump, Kan næringa som er ment til plantene da bli ødelagt eller kvaliteten bli redusert når det går imellom uvc lyset?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Nei det har jeg aldri hørt, og jeg tror det kan være et lurt sted å ha UV-C for da tar du livet av svevealgene, slik at de blir til plantenæring.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Tror ikke det kommer til å fjerne noe nitrat?
Jeg har det slik i den største dammen her og de vannliljene og plantene jeg har der vokser noe kolosalt når jeg har fiskene der.

Tror nok vi hadde brukt UV til å fjerne nitrat også hvis det hadde gjort det.

Men det er jo litt intressant dette da. For det kan jo hende den bryter ned Nitrat hvis vannet f.eks er lenge nok belyst med UV stråler f.eks.?

Kanskje noen andre har erfaring her?

krainer

Betalende medlem
Jeg trur vel ikke på at det fjærner nitrat jeg heller. Var bare en tanke som kom. Bestråling av forskjellige slag, dreper jo mange ganger ting man ikke trur det dreper. Kanskje er det noen viktige stoffer for plantene som blir drept eller redusert? Hehe var sikkert bare en superdum tanke

krainer

Betalende medlem
Nei det har jeg aldri hørt, og jeg tror det kan være et lurt sted å ha UV-C for da tar du livet av svevealgene, slik at de blir til plantenæring.
Kanskje ikke så dumt det da, hvis døde svevealger kan bli næring for planter. Pleier jo å ha nok av det jeg, men tenkte jeg skulle ha bare klart vann til neste år

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Uv-C lys fjerner ikke nitrit eller nitrat meg bekjent .
Ozon gjør det .
Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle hvor uv-C enheten sitter i et anlegg, fordi uv-C lys steriliserer .
Algene dør ikke momentant, men formerer seg ikke .
Algestammene dør derfor ut og vannet blir klart. Siden algeartene har forskjellig levetid, er det ganske varierende hvor lang tid det tar før vannet klarner av uv-C
Noen sier vannet ble klart på 2 dager , andre sier 2 uker .

LarsU

Super Moderator
Når vi først snakker Uv-C lys så har jeg hørt at det lønner seg å ha den etter filter og ikke før. Har etter i utedammen og før i innedammen, har ikke merket noe forskjell. Er det noe grunn til denne påstanden, svekker uv-c de gode bakteriene ved for eksempel oppstart av filter?

LarsU

Super Moderator
Kansje uv glasset blir mer møkkete før filteret enn etter ???
Fornuftig tankegang eller fakta, men min erfaring er supert klart krystallglass uansett. Vet at vannverkene har gått mer og mer over til uv-c behandling av drikkevannen med resultat av mye lavere tilførsel av klor her ute på Nesodden. Tipper da at uv-c er med på å dempe bakterietrykket uten at jeg vet det for sikkert. Noen som vet? ;)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Mange kommunale renseanlegg kjører flere rensetrinn, UV-C kan være ett av dem.. Her i kommunen bruker de Ozon, UV-C og marmorsand, og dette gir klart, rent og vann med en liten bufferevne (Kh1-2) mot 0-1 før.

krainer

Betalende medlem
Dannelse av biprodukter
UV-stråler har evne til å bryte kjemiske bindinger og kan derved forandre stoffers kjemiske strukturer. Det er gjort mye forskning på dannelse av helseskadelige stoffer, men det er funnet få biprodukter i mengder som kan være helsemessig betenkelig. Følgende biprodukter har vært mest fokusert:
Nitritt: Dannelse av nitritt er avhengig av lys med bølgelengde under 235 nm, og kan primært oppstå ved bruk av mellom-/høytrykkslamper. Bruk av kapper av spesialglass som absorberer lys med bølgelengde under 240 nm reduserer nitrittdannelsen, men forkorter lampenes levetid. Med det lave nitratinnholdet som normalt forekommer i norsk drikkevann, vil dannelse av nitritt sjelden være noe problem.
Mutagene nedbrytningsprodukter: Enkelte undersøkelser har vist at bestråling av pesticid-holdig vann kan forårsake mutagene nedbrytningsprodukter, mens andre forsøk har ikke kunnet avdekke mutagene effekter etter UV-bestråling.
Nedbrytningsprodukter som kan innvirke på bakterievekst: Forsøk med UV-bestråling av humusholdig vann har medført redusert biofilmvekst i ledningsnett, og forklares med dannelse av hydroksylradikaler som virker toksisk for bakterier.
Er det lavtrykkslamper vi bruker? Ut i fra det jeg leser her, så kan i teorien uvc lys omdanne nitrat til nitrit, men det gjelder vel da mellom-/høytrykkslamper
Den øvre delen er hente ut ifra den linken Eidsvoll la inn

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Styrken på uv-C som vi bruker skal ikke være kraftige nok med den gjennomstrømningen vi bruker .
Du må kraftig ned med hastigheten . F.eks 75w og 200liter gjenomstrømning pr time .
Kjøper du bio uv vil du kanskje måle nedgang på nitrit ? Her er lyset lenger bestrålet pga volumet i beholder .

Topp