Hva er nytt

Utvide Dammen, trenger hjelp med bunndren, skimmer og filtersystem.

Hei,

Som overskriften sier, trenger vi litt mer erfaren hjelp.
Tropex har allerede hjulpet oss masse, men spør også her.

Graver dammen dypere for å kunne overvintre fiskene ute, istedenfor å flytte dem inn i garasjen.
Dammen er ca 22 000 liter. Dypeste er 1,2 meter.

Kjøpte en Nexus 310 hos tropex som vi ønsker å bruke:

• filter: Gravity fed = Tanken er å koble overflateskimmer og bunndren inn til nexus 310. Vil dette fungere? Max flow på nexusen var på rundt 13000 l/t, pumpen vår er eco pond 25000. vil den fungere greit sammen med systemet?
  • Kan ecopond 25000 pumpen brukes "utenfor" vannet. eller må det kjøpes ny pumpe til dette?
  • Hvor mange skimmer trenger vi? vurderer den dere anbefaler med rør på 110, med eller uten oppsamler. Eller er det andre dere anbefaler til dam typen vår?
  • Bunndren. Stemmer at bunndren 110 suger ca 10 000liter? isåfall må vi ha 2? Eller kun 1 for å få bedre styrke? vi kommer forresten til å grave skjevt ned, slik at dritt faller lettere ned.
  • Isolere dammen? Burde det gjøres? isåfall hvordan? Om vinteren skal den dekkes med isopor og varmeelement. Skal også ha "tak" over.

Legger med noen bilder slik at det blir lettere å se:

image0.jpegimage1.jpegimage3.jpeg

eidsvold1814

setter dere opp sieve foran nexus kan dere jo også kjøre noe av vannet til nexusen og resten rett ut i dammen igjen ,da trenger dere kanskje ikke regulator til 25000 pumpa

Jeg vett heller ikke hvor mye vann et 110 mm rør klarer men jeg kjører 20 000l på et 110 mm rør til bunndrenet og det klarer et 110 mm fint i hvertfall

Tan

Tusen takk for svar. Har lest litt mer angående det med sieve før nexus. Har sett på en supersieve large fra air aqua.
Prøver å skjønne hvordan sieven skal installeres.
Så sieve også til nexusen burde være bra nok til denne dammen? trenger ikke noe mer til filtersystemet enn dette? Det holder dammen rent?

Jeg ville satt inn 2 bunndren, ikke fordi du strengt tatt må, men det er så veldig lett nå, og veldig mye jobb å gjøre om.
Mengden vann du får gjennom et 110mm rør avhenger av lengde på røret, og hvor mange og hvor krappe bøyer.
Lange rør gir mer motstand. Enhver bøy gir motstand, og jo krappere jo mer. Feks gir ett 90 graders albuebend mer motstand enn 2 45 graders, eller ett 90 graders slakt bend.
Jeg prøver å utforme dammen slik at vannet kan sirkulere, slik at det ikke dannes dødsoner, og slik at vannet har litt fart rundt.
Med bunndrenet i midten da, så vil møkka bli dratt inn mot midten og ned i bunndrenet. Da kan du også velge å legge det ene bunndrenet i veggen på dammen, og kjøre dette vannet utenom sieven hvis sieven gir deg litt flowbegrensning.
Kjenner dessverre ikke til Nexus sine filtre så hvor godt de filtrerer vannet har jeg ingen mening om.
Men lykke til med prosjektet og post gjerne bilder. Det er artig å følge med hva som skjer rundt omkring.

eidsvold1814

Prøver å skjønne hvordan sieven skal installeres.

LarsU

Super Moderator
Viktig p tenke 22000 luter dam har jeg bare gode erfaringer med ett bunndren, hvis hele dammen hviler mot dypeste punkt viktig med god fow i riktig bunndren🕺😎

Hei igjen.

Da har vi bestemt oss for en bunndren og en skimmer.
Nå er det filtersystemet jeg ikke helt blir klok av.

Vi har kjøpt supersieve large fra air aqua og en nexus 310.

Har skjønt at det kanskje må kobles til 2 pumper på dette systemet for å få den til å fungere. slik som bildet:
Med mindre nexusen ikke er gravityfed.

1e7d5dd0fc69576cee618c47e7745396.jpeg

- Det vil da si at begge pumpene må ha lik styrke? (kjipt å måtte til innkjøp av flere).
- Som på bildet kan dere se en balance pipe. vil ikke det føre til at 50% av vannet går rett til nexusen?

Takker på forhånd.

Etter min mening bør du unngå så kompliserte løsninger, hvis du ikke synes det er morsomt å mekke mye. Det vil jo bli dobbelt så dyrt med hensyn til strøm også.
Jeg ville unngått slike to-pumpesystemer, men det er fordi jeg liker bedre å se på fisk, og dille med planter enn å programmere. Torstein har vel mekket litt på slike, styrt med et PID system? Hvis jeg ikke husker helt feil?

Tan

Det letteste som jeg kan tenke meg nå er å koble pumpe etter sieven og rett inn i nexusen som er over dammen (pumpfed). med y kobling før nexusen kan halve styrken gå rett inn i dammen. med en pumpe på 25 000 liter burde halve være bra nok for nexusen. slik som eidsvold1814 skrev.
burde den andre slangen kobles til uvc lys eller burde den være på samme slange som til nexusen tro?

Du bør tenke litt over hva som skjer hvis den ene pumpen streiker, og sikre deg mot å få tømt dammen, eller kjøre pumper tørre.
Hvor UV-C plasseres er ikke så veldig farlig i praksis, bare nok vann passerer.

Torstein

Jo jeg har laget diverse, men stor sett kjekt å ha fordi den type mekking er hobby. Pr i dag kjører vi uten slikt utstyr, har sikret feilkildene med enklere løsninger som er det eneste som virker i lengden.

Vi har to pumper og to el kurser. Går den ene fortsetter den andre.