Utvekster på Gullfisk

SvenO

New Member
Har ganske mange gullfisk som har fått utvekster.
Noen som vet hva det kan være?
Hvordan behandle?

Dammen på 10000 liter ble etablert i fjor.
Har ca 40-50!gullfisk i varierende størrelser og 3 stk ca 30cm Koi og noen små, koi’ene har ikke disse utvekstene.D33FCFC1-2198-45CA-989E-BEEA5D137616.jpeg961B2AAD-9821-46FB-93E5-5F327D50B000.jpeg

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Hei SvenO :) Jeg tror det er lurt om du klarer å fange opp en av disse med utvekster og ta et par bilder av de. Dette kan være forskjellige ting, som for eksempel Pox, eller vanlige vorter.

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Jeg er litt usikker. Men kan dette være gullfiskhanner som er klare for lek? Noen som kan gullfisk bedre enn meg her sikkert..

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Er dette litt eldre gullfisk (4år og eldre)?
For min erfaring at slike utvekster kan forekomme på litt eldre gullfisk. Kan vel egentlig kalle det en slags godartet svulst(er).

SvenO

New Member
Er dette litt eldre gullfisk (4år og eldre)?
For min erfaring at slike utvekster kan forekomme på litt eldre gullfisk. Kan vel egentlig kalle det en slags godartet svulst(er).
Tja, kan nok være 2-3 år de som har utvekstene....
Er det noe jeg kan/må gjøre for fiskene?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Har samme erfaring som tgreen skriver. Dette er svulster, og de blir som regel ikke borte igjen, men de vokser i litt ujevnt tempo. Noen ganger tar de livet av fisken, andre ganger lever de i årevis med disse klumpene.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg har og fått en stor utvekst på den ene gull fisken langdt nede på siden og langdt bak stor som en klinkekule 😡

dette er ikke smittsomt til de andre fiska?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Jeg har og fått en stor utvekst på den ene gull fisken langdt nede på siden og langdt bak stor som en klinkekule 😡

dette er ikke smittsomt til de andre fiska?
Min erfaring er at dette ikke er smittsomt.
Men det kan hende at andre har motsatt erfaring? Men som sagt så har dette kommet på litt eldre gullfisk her i gården.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Søk Lymphocystis goldfish på Google, så kan du se bilder.
Lymphocystis er en vanlig virus på gullfisker som til slutt ser ut som store vorter, fisken kan leve godt så lenge det ikke kommer i veien for øyer og munn. Svulster kan det også være men carp pox tviler jeg på slik jeg ser bilde.

Topp