uteakvarie - isolert dam

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
I noen år har jeg hatt noen kasser eller snekrede tanker som ble laget for å oppbevare vannliljer i.
Disse har stått delvis ubrukte lenge, og i fjor tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt, og det fungerer faktisk ikke så verst.
Derfor tenker jeg å dele noen erfaringer her.
Først litt om hvordan de er laget.
Det er snekrede kasser, omtrent som litt store blomsterkasser med lave ben.
De er laget slik at 60 x 120cm styropor-plater passer akkurat som isolasjon i bunn og vegger. Så kassene er ca 60 X 60cm i bredde og høyde- Lengden er ca 240cm.
På toppen har jeg tilpasset 10mm kanalplater som brukes ved kaldt vår og høstvær. På vinteren legger jeg en vannfast isoporplate på toppen også.

Som filter har jeg bare brukt et litt stort luftdrevet skumplastfilter eller ikke noe i det hele tatt.
Det er lagt damduk innvendig.

Denne løsningen virker overraskende godt, på vinteren holder det meden 50W varmekolbe for å holde det frostfritt.
Tidlig på våren når sola kommer frem blir det overaskende fort varmt i vannet, og selv i april var temperaturen på 20 grader, selv med nattefrost.
Jeg har hatt risfisk gående i denne tanken hele året og det har gått bra.
I fjor gikk det ikke bra, men det var min egen skyld som ikke fulgte med når varmekolben streiket.
Fra ganske tidlig er det ikke noe problem å holde fisk som guppy og sverdragere i en slik dam.
Og om tiden strekker til skal jeg lage en dam til, men litt mer forseggjort, og med 10cm isolasjon i stedet for 5.

20230521_104212.jpg

Topp