Ute akvarie

R

Rdale

Guest
Hei, noen nybegynner spørsmål. Er begynt med bygging av akvarie ute med 15 cm forskalingsblokker. Det blir rundt 5000 liter og det skal gå koi i det. Ser for meg å bruke ett trykkfilter og har bunndren. Noen anbefalinger til trykkfilter?
Bør jeg pusse muren innvendig pga kantene i forskalingsblokkene før påføring av impermax? Det blir montert ett glass i front og ett ved siden i støpt L-profil. Fester silikon seg godt til impermax (tenkte da imellom glasset og impermax i L- profilen)?
Hvis jeg skal isolere tenkte jeg å bruke 5 cm xps plater utvendig og fliselegge det.
7BE0D01B-126F-4F7C-883D-F10093C5B91A.jpeg
0AE1AA6E-DA67-44FA-9C03-1CB63AEFCBF6.jpeg

Vedlegg

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Dette ser ut til å bli et artig prosjekt, men det ser dypt ut i forhold til lengde og bredde.
Hva er målene?
Jeg ville vurdert glassfiber i stedet for Impermax. Det er relativt mange som får har fått mye problemer med at Impermax løsner, selv om de har fulgt alle anvisninger og råd.
Jeg har satt inn vindu i en lignende konstruksjon, men da med glassfiber/polyester.
Kan lage et par skisser for å forklare hvordan jeg gjorde dette.
Jeg ville gått for et beadfilter av typen Superbead eller Econobead hvis du vil ha et trykkfiltersystem.
Superbead er etter min mening hakket bedre enn Econobead fordi det har mindre trykktap og ikke krever en Blower som econbead har.
Men det krever og mer plass i høyden.

R

Rdale

Guest
Takker for gode råd, høyden er 1,6m, bredde 2,3 og dybde 1,5 innvendig mål. Hvilken epoxy anbefales da på glassfiberen?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Jeg brukte bare vanlig fremgangsmåte for Glassfiber/polyester. Dvs startet med polyester, så duk, polyester igjen ( Tre lag) og så tilslutt et godt lag med topcoat.
Det finnes mange kvaliteter innen polyester, men jeg brukte en av de vanlige som er mest brukt.
Det som er ulempen med dette er jo at det lukter ganske ille under påføring og minst en uke etterpå. Du må nesten bruke vernemaske under påføring.
Jeg la over plast etter at jeg var ferdig og kjørte på med en stor varmevifte nede i karet og fikk tempen opp i 40 grader. Dette gjør at det herder bedre og raskere.

Topp