Hva er nytt

Torbjørn og Vebjørn sin dam.

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Heheh, ja de var for små! Jeg plukket ut de som hadde hatt størst vekst og de som hadde sterkest farger. (Tok vare på noen av de med «dårligst» farge også for gøy) Tror jeg burde ha kvittet meg med de fleste fra starten, ettersom veksten eksploderte når de var færre og fikk mer mat:D

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Metallisk Cabuto ? For mørk til å være Yamabukin. Og trodde Chagoi var enten Gin rin eller vanlig, ikke metallisk?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Hei.
Da nærmer det seg damtreff hos oss her i Vikersund.Gleder oss skikkelig til en dag med fisk , dam og hageprat. Håper det blir mange som setter av dagen. Velkommen alle som en.
Vi var heldige og hadde lek 2 dager etter at vi fikk 4 koi fra Stein Dag og nå er det yrende liv i dammen. (Mistet all yngel fra i fjor i vinter.)Har også gullfisk og de gyter nesten ukentlig.
Vi ser nå skjegg på de største og da er vel det koi. Har noen merkelige fargekombinasjoner , dog ikke med så mye farger. De kan minne litt om den Vebjørn viste , men har litt gul/gull i tillegg. Noen skinner fint i sola. Det er mye forskjellige gullfisk også, farger og helt grågrønne.Spennende å høre hva ekspertene sier på møtet.
Vis vedlegget 11353 Vis vedlegget 11355 Vis vedlegget 11357 Vis vedlegget 11358
Jeg tror vi bør lage en egen tråd til ditt innlegg :)
Jeg flyttet et innlegg her til egen tråd på aktivitetet.
Til Damdag på Vikersund

Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Kabuto er metalisk, og de sier det er resultatet av yamabuki og Chagoi lek.
Så det kan nok bli en del av de her. Flotte fisk hvor skjellene kommer veldig tydelig frem, og det blir nesten litt 3d effekt på de når de blir store.
Har to stk i dammen, som var helt like på 20cm, men nå er de 30cm og utvikler seg helt forskjellig.

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Da har jeg og pappa renset dammen, og jeg tror aldri den har vært reinere. 4 fulle trillebårer med løv og drit ble fjernet:oops: I vinter fikk vi endelig koblet oss på det offentlige vann nettet og vi kjøpte en 1 toms tykk vannslange i dag for å fylle opp dammen. Tidligere brukte vi over en uke på å fylle opp dammen med brønn vann, men i dag fylte vi opp 18000 liter på 2,5 time:D.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
Da har jeg og pappa renset dammen, og jeg tror aldri den har vært reinere. 4 fulle trillebårer med løv og drit ble fjernet:oops: I vinter fikk vi endelig koblet oss på det offentlige vann nettet og vi kjøpte en 1 toms tykk vannslange i dag for å fylle opp dammen. Tidligere brukte vi over en uke på å fylle opp dammen med brønn vann, men i dag fylte vi opp 18000 liter på 2,5 time:D.
[/QU

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Disse paddene er ikke født genert akkurat 😀😀
Tydelig at det er vår,i Vestfold , her ligger det fortsatt trygg is på dammen , men den ligger dessverre i skyggen.
Doitsu Benigoien din går i drivhuset og har det helt fint.

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Det er virkelig deilig at isen er borte, nå er det bare å få litt grei temperatur på vannet før vi kan sette noen ut. Målet er å få gravd ut en ny lang bekk og få startet det ny filteret vi kjøpte av Tropex i fjord, før konfirmasjonen til broren min :D

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Disse paddene er ikke født genert akkurat 😀😀
Tydelig at det er vår,i Vestfold , her ligger det fortsatt trygg is på dammen , men den ligger dessverre i skyggen.
Doitsu Benigoien din går i drivhuset og har det helt fint.
Gleder meg til å få hentet denne. Den skal nok få lov til å gå inne hele sesongen tenker jeg, for å prøve på litt vekst:)

Arne

Medlem av ledelsen
Husk at når dere gjør så godt rent kan det ta litt lenger tid før filter fungerer 100% så lurt å måle litt ammoniakk og nitritt i starten.
Deilig med vår, her er dammen oppe ved huset snart isfri, men dammen nede på gården er nesten helt dekket av is.
Så veldig forskjell om dammen ligger åpent eller i delvis skygge.
En fin naturlig dam dere har, men som dere er inne på blir det mye rengjøring når det er bunnlag og man har koi.

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja, blir nødt til å starte veldig forsiktig med foringen. Vi har jo egentlig aldri hatt noe skikkelig filter ute, så det blir gøy med det nye rekkefilteret :D Planene er egentlig å kunne koble både ute og inne dammen til dette filteret og koble det fra om vi har karantene inne for eksempel. Vi er fortsatt litt usikre på hvordan vi skal løse dette siden filteret skal stå ute og en del meter fra garasjen.

Arne

Medlem av ledelsen
Da må dere tenke på isolasjon, og kanskje tenke på at det må være mulig å komme til selv om vinteren. Kanskje bygge det inn litt enkelt, slik at det ikke snør helt ned feks.

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Da må dere tenke på isolasjon, og kanskje tenke på at det må være mulig å komme til selv om vinteren. Kanskje bygge det inn litt enkelt, slik at det ikke snør helt ned feks.
Vi har vurdert litt forskjellig, kansje vi starter med noen isolasjonsmatter over om vinteren og bygger et lite skur på sikt.

Arne

Medlem av ledelsen
Vi har vurdert litt forskjellig, kansje vi starter med noen isolasjonsmatter over om vinteren og bygger et lite skur på sikt.
Det mest permanente er midlertidige løsninger 😉 (Sier en som er vant til slike)

Topp