Hva er nytt

Torbjørn og Vebjørn sin dam.

torbskaa

Betalende medlem
Hei! Jeg er ganske ny i damforeningen og har fått mye inspirasjon og informasjon fra foreningens hjemmeside og forum. Derfor ønsker jeg å fortelle litt om dammen vår i Stokke.

Dammen ble påbegynt i 1999 og jeg har kun hatt gullfisk i den inntil sønnen min Vebjørn på 13 år i fjord høst ønsket seg noen koi. Vi dro til Arne i Dam1 der vi kjøpte 3 koi. Siden den tid har vi blitt helt hektet begge to. Vi har vært på mange fine dammbesøk hos folk i foreningen siden den tid, og kan bl.a. nevne Arne M. Harald T. Jørgen F. Roar M. Bengt M. Morten P. Tore G. og årsmøte hos Vidar. Takk alle sammen for hyggelig koiprat og fine omvisninger.

Så tilbake til dammen vår! Dammen er på ca. 60 m2 og ca. 20 000 liter. Det er to grunne partier og den er 1 meter på det dypeste. Fiskene blir tatt inn i garasjen på vinteren. Dammen ble laget av takmembran som ble sveiset på stedet, og på kantene har jeg lødd opp sprengstein. På de grunne partiene har jeg elvegrus på bunn. Filteret er et gammelt biologisk filter av typen Hozeloc, og et 75 W UV som nylig er installert. Vannet er nå helt klart. Planene er at jeg skal bygge meg et nytt biologisk filter, for å kunne ha flere koi i dammen. Savner også en skimmer siden jeg har mye vegetasjon rundt dammen som bøsser litt. Vebjørn har nylig plantet vannplanter i bekken ned til dammen, men ellers er det ikke så mye vegetasjon i selve dammen. Vi tømmer dammen hver høst i forbindelse med at fiskene tas inn.

Nå har vi 65 gullfisk og 12 koi fra 14 – 50 cm. Drømmen videre er å få bygget på garasjen og laget en innedam.

Legger ut noen bilder fra dammen.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
virkelig en dam etter min smak:)det må jeg bare si,virkelig en nydelig oase,og må si at du/dere har valgt veldig spennede dambesøk foreløpig,fått med dere oss som driver på et relativt normalt nivå:)til noen de flotteste koisamlinger i Norge i allefall og kanskje norden,personlig syns jeg det var ekstra hyggelig med noen nye ansikter på årsmøtet,og tror jeg rakk en prat med alle:)

torbskaa

Betalende medlem
virkelig en dam etter min smak:)det må jeg bare si,virkelig en nydelig oase,og må si at du/dere har valgt veldig spennede dambesøk foreløpig,fått med dere oss som driver på et relativt normalt nivå:)til noen de flotteste koisamlinger i Norge i allefall og kanskje norden,personlig syns jeg det var ekstra hyggelig med noen nye ansikter på årsmøtet,og tror jeg rakk en prat med alle:)
Tusen takk:D. Det hadde vært hyggelig å besøkt deg også i løpet av sommeren:cool:

Hanne

Betalende medlem
Det må jeg si var noen av de fineste dambildene jeg har sett her inne. Veldig fin dam!

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Fin dam dere har lagd, og virkelig vakkert rundt dammen også :) Jeg er misunnelig ...

kåre b

Member
Ja dette er blitt en perle. Den brua fasinerte meg og fin sitteplass med murer i gammel teglstein og gullrein hengende over. Kanter av sprengstein er etter min smak. Overflateskimmer er nok et must her. Lykke til videre med prosjektet.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette kaller jeg en oase:)
Virker som den har satt seg godt over mange år. Enig med Kåre at skimmer blir et must.
Hvor stort kar har du i garasjen Torbjørn?

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Vakkert!
Pent steinsatt, mye fin vegetasjon og en stilfull bru som gjør at det blir skapt en fin ro og en behagelig atmosfære i og rundt dammen. Det at du har laget grunne partier gjør også at fisken kommer fint til syne, bra!

torbskaa

Betalende medlem
Takk takk Er dere i traktene er det bare og ta en tur innom.
LarsU vi har et akvarium på 600 liter som nå er altfor lite,så må ha noe nytt til vinteren

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takk takk Er dere i traktene er det bare og ta en tur innom.
LarsU vi har et akvarium på 600 liter som nå er altfor lite,så må ha noe nytt til vinteren
Det gjør vi så gjerne, vi bor jo så og si rett borte i gata :D
Hjemme mandag kveld?

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Kjører daglig forbi 5 meter fra dammen i feriene, men jeg hadde ingen anelse at det lå en lå fin dam så nære.Flott dam, og veldig mye spennende vegetasjon med urtidstrær og magnolia etc. De videre planene er spennende! Takk for hyggelig besøk i går!

torbskaa

Betalende medlem
Kjører daglig forbi 5 meter fra dammen i feriene, men jeg hadde ingen anelse at det lå en lå fin dam så nære.Flott dam, og veldig mye spennende vegetasjon med urtidstrær og magnolia etc. De videre planene er spennende! Takk for hyggelig besøk i går!
Ja, det var hyggelig Takk for kohakuen. Vi ringer deg når vi er tilbake

torbskaa

Betalende medlem
Har også en video på 20 sec men det star den er for stor??? , noen forslag til og få den inn?

Topp