Hva er nytt

Tilrettelegging av Koidam

Ett lite tips, finn ut hvordan du hindrer at filter nr 1 ikke risikerer å fryse i stykker. Eneste måten jeg kan skjønne dette kan gjøres på, er å senke hele nivå i dammen til lavere nivå en skimmer inntaket, og deretter tømme selve skimmeren for vann. Det finnes jo sørlige deler i Norge hvor det ikke er noe problem med is sprengning, men i hvert fall en utfordring for de som får 30cm is på dammen sin om vinteren.

Eifra

New Member
Når det gjelder Is er skimmeren konstruert for det og skal tåle det.
Her er det tatt med i en demostrasjonsfilm:

Bare for å sikre at ingen ekstra tiltak må gjøres har jeg også sendt spørsmål til Aquascape om akkurat dette. Oppdaterer dere så snart jeg får noe tilbakemelding :)

Her er også en film som forklarer hvordan renselsesprosessen i dette oppsettet fungerer:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Skimmern ser ok ut, men det filtret er et leketøy, som ikke egner seg til koidammer.
Må ha minst en slik for hver lille koi du har :cool:

Eifra

New Member
Aquascape er på full vei inn i England med sine dam-produkter: https://www.aquascapeinc.com/professionals/build-aquascape-way
Håper det ikke er så lenge til vi får dem her til Norge også!

Jeg må virkelig si jeg tror på systemet deres. Har vært i kontakt med fler leverandører av Aquascape i england for å få kjøpt produktene deres, bare synd de ikke greier å følge det opp.
De virker interessert og vil sende meg pris helt til jeg sier at jeg ønsker det til Norge... av 3 firma har jeg enda ikke fått pris fra et firma

Sendte en mail til aquascape på søndag for å spørre om hjelp og "any pond" svarte meg dagen etter (mandag) at jeg skulle få pris på produktene jeg ønsket men allikevel er den ikke kommet enda!

eidsvold1814

Well-Known Member
må si jeg er litt skeptisk i utgangspunktet,når jeg av egen erfaring etter hvert vet hva som kreves av filtrering av en koidam,som sagt over her så må det være store volumer på filtre med matter osv,+ andre ting man må ta hensyn til i Norge,som frost,de korte sesongen vi har i forhold til ideelle tempraturer,vekstsesongen for plantene våre osv,innbiller meg at dette passer mye bedre i helt andre klima enn det vi har i Norge ,

eidsvold1814

Well-Known Member
litt annet klima i California som lenken viserhttps://no.climate-data.org/nord-amerika/cuba/cienfuegos/california-688385/#climate-table, og selv England er vel ikke i nærheten av oss angående frost,tele osv

hans-ole

Betalende medlem
dette prinsippet med skimmer og filteret i andre enden som de selger husk at de forklarer at dette funker med grunne dammer som er Stein satt med masse planter og mye små Stein sånn at hele dammen i prinsippet er et filter 3-4 fot dype og store fisk fordi fiska er så store at de virvler opp driten så det går i skimmeren ( DVs med små fisk får du ikke samme funksjon da de ikke vil klare og virvle opp like mye av skiten også bruker de Power jet pumper for og få sirkulasjon og virvle opp i driten i død soner og på de dypeste plassene i dammen ) alt dette nevner de i noen av de eldre videoene
( trur jeg har sett så og si alle videoene var faktisk de you tube kanalene som fikk meg interessert i denne hobbyen 👍)

Lykke til håper vi ser en bygge tråd her etter hvert 👍

Eifra

New Member
prosjektet går sakte fremover, men produktene har jeg og planen er lagt så håper å kunne setter fisker i den til sommeren neste år :)
Går ikke så fort frem da puslespillet med steinene er mer tidkrevende enn ventet og høst/ vinter står til for fullt..
Planen er å benytte vannfallet/ bogfilteret og skimmeren som eneste renselsessystem, men har tilrettelagt en reserveplan hvis ikke dette blir nok

Vedlegg

Topp