Hva er nytt

The 1 Million gallon koipond

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja det vil jeg si er å gjøre et lite kjøp :) Dette blir nok litt av et syn om et par år, når det får vokst seg litt til.
Min erfaring er at de tåler det meste av både fukt og tørke så det var et godt valg :) Artig å følge et megaprosjekt som dette.

Haab

Betalende medlem
20200815_165200.jpg

Øverst til høyre ser dere en av et veldig stort antall småfisk som svømmer rundt i dammen. Snart 2 mnd gamle og rundt 6 cm store. Gjemmer seg i flyteplantene, så det er vanskelig å se de fra land. Skal se om jeg har lykken med meg med dronen en annen dag.

Kult om Øyvind har rett, og noen overlever vinteren 👍

Arne

Medlem av ledelsen
Ja familieforholdene i en slik dam kan noen ganger være litt vanskelig å fastslå :cool:
Har dukket opp noen yngel i min utedam også, og nå begynner de å komme frem for å omgås de andre. Litt skeptiske enda, og det er jo ikke noe rart når de passer fint selv på tvers i munnen på de største :)

Haab

Betalende medlem
Jeg har besøk av en stor grå "tranelignende" fugl i dammen. Den har flydd avgårde med en gang jeg har beveget meg til dammen. Så jeg har ingen god beskrivelse, annet enn at den er virkelig stor, og har grå fjær. Det virker som om den holder til i vannkanten. Har ikke merket noe på fisken

Jeg tror ikke det er toppskarv. Noen forslag?

Haab

Betalende medlem
Det tror jeg du har rett i. Det ligner på den.

Slik jeg tolker beskrivelsen av den, er det vel yngelen som ligger dårligst ann. De større fiskene er på dypere vann ...

Det var noe d... nå når alt virket å gå så bra ...

Arne

Medlem av ledelsen
Dette er en flink, tålmodig og grisk jeger. Så den vil nok ta ganske store koi om den får sjansen. Tror nok hvettfall all fisk under 1,5 og kanskje opp til 2kg vil være et enkelt bytte for disse.

eidsvold1814

Well-Known Member
opplevde at hegre f....n satt på terrasse rekkverket mitt en morgen 0600 og så ned på dammen og fiskene mine jeg og, for noen uker siden,tok noen sek før jeg skjønte hva det var,men etter å ha brå åpnet terrasse døra,og rett og slett skreket til den har jeg ikke sett den mer 😁 kan jo være trane og som har vært hos deg,men inntrykk av at de oftest er flere på tur,ser stadig flere av dem på et jorde et stykke unna,uten at jeg har sett de nærmere enn flere hundre meter unna:)

Haab

Betalende medlem
Har sett den både lørdag og søndag morgen. Men den flyr ned til Mjøsa når jeg kommer. Har ikke kommet tilbake ila dagen. Blir spennede i morgen tidlig. Vi har ofte store flokker med traner her på høsten, men tviler på at det er trane siden den er alene. Men håper i det lengste 👍

eidsvold1814

Well-Known Member
Har sett den både lørdag og søndag morgen. Men den flyr ned til Mjøsa når jeg kommer. Har ikke kommet tilbake ila dagen. Blir spennede i morgen tidlig. Vi har ofte store flokker med traner her på høsten, men tviler på at det er trane siden den er alene. Men håper i det lengste 👍
hjelper kanskje med et fugleskremsel med litt rasling lyd fra,som man flytter litt rundt?

Haab

Betalende medlem
Får se om den kommer tilbake. Har lagt inn vaktordning i familien. Vi får ha turnus på å sjekke dammen. Bra med hjemmekontor 1 min unna. Får legge inn en røykepause, selv om jeg ikke røyker. Bikkja jager den unna på no time.

Kommer den tilbake, får jeg se på alternativer 👹☠

Topp