Temperatur i damm .

Fondammen

Betalende medlem
Jeg holder ca 12 -14 grader i dammen nå .skal jeg senke temperaturen i noen måneder eller holde den på ca 14 grader ? Har Trommelfilteret i gang og fisken trives mater litt vær dag 😊va er best for koien ?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Tror ikke noen vet akkurat hva som er best jeg, det er mange veier til Rom :)
Jeg har prøvd litt forskjellig, og i vinter har jeg latt temperaturen i drivhuset gått veldig langt ned for å se om det påvirker de noe særlig.
Men nå er det 2*C i karene og de svømmer fortsatt rundt og virker til å ha det helt ok. Har også gitt de litt mat for å se om de spiser ved 3 grader, og det gjør de.
Så jeg vet ikke om dette med 4 grader også er en myte?
Jeg kjører filter og pumpe og skifter litt vann som før.

Harald Vågene

Betalende medlem
Eg skulle også likt å visst kva som er korrekt. Ser at temperaturen i karet til mine gullfisker held seg rundt 8 grader store deler av vinteren. Bruker 300 W til oppvarming. Men oftest svømmer fiskane litt rundt nær botnen, og eg føler vel at dei burde fått litt mat. Men så er det mange som seier at dei ikkje skal ha mat når det er under 10 grader......... Har likevel gitt dei litt ca en gang i veka. Hittil har det gått bra, men eg kunne tenkt meg ei fagleg vurdering eller råd på dette. Så lenge dei beveger seg vil dei jo bruke energi.........

hans-ole

Betalende medlem
Legg til litt mere info så får du bedre svar som eks

Du sier de går i et kar ute/inne ?

Med eller uten filter og pumpe i gang ? Vis uten ville jeg ikke matet stort

Er dette karet det de bor i hele året? Eller bare vinter lagring? Bor de der hele året er det nok noe alger de kan gå og spise på ?

Angående mat så får du mat du kan bruke ned til 5 grader i dam butikkene

Vis du mater så må du også bytte vann på karet om vinteren ta og mål vann verdier og bytt vann etter behov

Håper dette hjalp deg noe du får sikkert flere svar etterhvert her lykke til 👍

eidsvold1814

Well-Known Member
for meg er det ulogisk at noe som vil ha mat ikke skal få det :) blandt mine fisk ser de forskjellige fiskene ut til og fint regulere det selv ved hvilken temp de slutter spise,tror vel på at det er viktig de får mat tilpasset årstiden og tempen,som året ellers gjelder det og ha kontroll vannverdier foring eller ikke:)mine går inne i drivhus men tempen er nede i+5 på de kaldeste periodene,får litt mat annhver dag vinteren igjennom

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Enig med eidsvoll her, jeg tror dette klarer fisk å regulere fint selv. Jeg pleier å tenke på hva som er naturlig når jeg blir i tvil. Det er ingen tvil om at fisk i naturen har tilgang på mat også om vinteren. Under isen lever det både smådyr, innsektlarver og alger vokser. Og hvis fisk vil ha mat får de dette. Hvis de dør av å spise mat om vinteren ville fisk i naturen dø, og det gjør de vanligvis ikke :)
Jeg merker forskjell på de fiskene som går i en tank med lite strøm i vannet. Når det blir kaldt her så spiser de lite og sjeldent. Fiskene mine som går i tanker hvor det er mye strøm spiser litt mer. Og dette er vel også naturlig. Når fiskene bruker energi må de fylle på med mat oftere.
I disse tankene har jeg foret fiskene mine nå helt nede på 3 grader, og det ser ut til å gå helt fint. Med de strømprisene vi har nå er det jo greit å vite at de tåler fint en periode midt på vinteren med temperaturer helt ned mot 2 grader.
En ting man bør tenke på er om temperaturmåleren din er god nok (nøyaktig nok). Hvis den viser 2 grader feil kan jo det gi litt skumle verdier.
En måte å måle dette på er å ta en is/vann blanding i en termos, eller noe som er godt isolert og røre litt rundt i dette noen minutter. Så lenge beholderen er litt isolert og du har både is og vann i beholderen og holder det litt i bevegelse vil temperaturen i vannet bli veldig nær 0. Så da kan du sjekke hva termometeret ditt viser i denne blandingen. Viser termometeret ditt feks 2 grader etter en god stund i blandingen kan du regne med at den viser to grader for mye. Da vil termometeret vise 4 grader når temp er 2 i dammen. Denne feilen trenger ikke være lik vev høyere temperaturer. Jeg pleier også å sjekke ved 25 grader. Men da må jeg sammenligne med et digitalt kalibrert instrument jeg har lånt. Går termometeret opp til 100*c kan du teste det i kokende vann. Ved havoverflaten koker vann ved 100*C når luftrykket er normalt.
Mulig det finnes steder på nett som viser hva vannet koker på ved forskjellige høyder.

Sist redigert:
Topp