Strøm tiltak

hans-ole

Betalende medlem
Hva har dere gjort eller tenker og gjøre for og spare strøm i disse tider i hobbyen ?

her vurderer jeg og bytte pumper kjører en 20 000 l og en 8000l i dammen nå og vurderer heller og kjøre 3 på 8000l og bare bruke 2 på vår og høst og 3 når det er varm i vannet bytter og pumpe på inne dammen som brukes til vinter lagring og uv der
Pumpa i dag er 15 000 l og 210 w og uv på 55 watt bytter til 8000 l på 41 w og uv på 38 w så der er jo noe og hente håper dette vil funke da jeg har kvittet meg med noen store fisk får heller bytte mere vann evt
Eller blir det meste av gullfisk ute i år

ellers har jeg kuttet ut noen akvarier bare 11 stk som er i bruk nå🙈 5 store375,540x2 , 720x2 og 6 fra 60-130l her kjører jeg ikke lys i noen og 3-4 timer i noen ser ut som plantene tåler det bortsett fra røde planter som holder seg grønne her tipper jeg og det kansje må til mere / større vann bytter da plantene ikke vil ta opp så mye næring med mangel på lys men får teste meg litt frem

hvilke tiltak har dere gjort/ skal gjøre ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Nr 1 Dekk til dammen og benytt luftpumpe fremfor heater og varmekolber ute om vinteren .
luftpumper bruker lite strøm.

Så er jeg veldig enig det du nevner med å bruke 2 pumper fremfor en stor.
store pumper på 20m3 + bruker endel strøm fremfor to små.
Det å kjøre begge midtsommer og kun en på vår og høst er fult mulig.
.
Da jeg var i Nederland med foreningen i August ba jeg om å få se litt på forskjellige pumpe merker og da spesielt på rotorer.
Jeg vil allikevel valgt en asykron pumpe fremfor elektroniske, asykrone bruker litt mere strøm, men virker mer robuste i rotor.

Når det gjelder akvarielys tenker jeg at dersom lyset står på , vil vel dette kompansere mengde strøm varmekolber bruker ?
led lys bruker jo knapt strøm , mens lysrør som ligger i kasse over vil gi varme som bidrar oppvarming .
Dette gjelder selvfølgelig bare om en har tropiske fisk som trenger varme.

Har du fremdeles flere tusen gullfisk yngel for salg ?
Du kan evt kontakte meg, så kan vi gjøre en deal og kjøpe dem for salg for neste sesong . Kan ta dem hit før vinter, for her må vi uansett bruke strøm uten strømstøtte.

hans-ole

Betalende medlem
Nr 1 Dekk til dammen og benytt luftpumpe fremfor heater og varmekolber ute om vinteren .
luftpumper bruker lite strøm.

Så er jeg veldig enig det du nevner med å bruke 2 pumper fremfor en stor.
store pumper på 20m3 + bruker endel strøm fremfor to små.
Det å kjøre begge midtsommer og kun en på vår og høst er fult mulig.
.
Da jeg var i Nederland med foreningen i August ba jeg om å få se litt på forskjellige pumpe merker og da spesielt på rotorer.
Jeg vil allikevel valgt en asykron pumpe fremfor elektroniske, asykrone bruker litt mere strøm, men virker mer robuste i rotor.

Når det gjelder akvarielys tenker jeg at dersom lyset står på , vil vel dette kompansere mengde strøm varmekolber bruker ?
led lys bruker jo knapt strøm , mens lysrør som ligger i kasse over vil gi varme som bidrar oppvarming .
Dette gjelder selvfølgelig bare om en har tropiske fisk som trenger varme.

Har du fremdeles flere tusen gullfisk yngel for salg ?
Du kan evt kontakte meg, så kan vi gjøre en deal og kjøpe dem for salg for neste sesong . Kan ta dem hit før vinter, for her må vi uansett bruke strøm uten strømstøtte.
Er kun skilpaddene som har oppvarmet kar her ellers varmer jeg heller opp Roma til ønsket tempratur så her er det 21-22 grader i kara har styrt unna fisk som må ha høy teperatur
Led lysa til de Store kara her bruker 120w pr stk og med mange så blir det litt ut av det 🙈 derfor begrenset lys tid

har ikke tusen vis med gullfisk men er kansje 2-300 stk igjen jeg vett ikke men dere kan over ta de som er igjen vis dere vil

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Hans-Ole, du har lest om strøm sparing i de siste to medlemsinfoene du har fått? Hvis ikke så var det jo litt tips der.
Artig at du nevner akvarier også. Vi hadde et møte i Lillestrøm akvarieklubb hvor temaet var strøm og akvarier.
Når det gjelder akvarier som man har i oppholdsrom er det greit å tenke gjennom at all strøm du bruker ender opp som varme i rommet.
Feks vil all strømmen fra en pumpe ende opp med å varme opp rommet. Så en watt brukt til et akvarium varmer like mye som en watt fra en panelovn.
Eneste oppvarming som gir deg noe mer er en varmepumpe. Så bruker du en panelovn et sted kan du like gjerne sette opp et par akvarier der :)
Under kvelden kom det jo og frem at de fleste akvariefisker også synes en temp på ned mot 18-19 grader er helt ok, så i et oppholdsrom trenger vi ofte ikke noe varmekolbe.

I vinterhagen har jeg planer om å dekke dammen med plast, slik at den ikke avgir så mye damp. For jeg har brukt ganske mye strøm på avfuktere de siste årene.
Ellers lar jeg temperaturen i innedammene både i vinterhagen og i drivhuset gå ned mot 4 grader om vinteren, og det trengs ikke så mye energi for å holde den temperaturen.

Driver å bygger opp en liten akvariereol i kjelleren på huset, og der tenker jeg isolere 5 av sidene på akvariene, og kun ha fronten uisolert. Og med LED lys og luftdrevne filtere tror jeg nesten det ikke vil påvirke strømregningen vesentlig.

hans-ole

Betalende medlem
Hans-Ole, du har lest om strøm sparing i de siste to medlemsinfoene du har fått? Hvis ikke så var det jo litt tips der.
Artig at du nevner akvarier også. Vi hadde et møte i Lillestrøm akvarieklubb hvor temaet var strøm og akvarier.
Når det gjelder akvarier som man har i oppholdsrom er det greit å tenke gjennom at all strøm du bruker ender opp som varme i rommet.
Feks vil all strømmen fra en pumpe ende opp med å varme opp rommet. Så en watt brukt til et akvarium varmer like mye som en watt fra en panelovn.
Eneste oppvarming som gir deg noe mer er en varmepumpe. Så bruker du en panelovn et sted kan du like gjerne sette opp et par akvarier der :)
Under kvelden kom det jo og frem at de fleste akvariefisker også synes en temp på ned mot 18-19 grader er helt ok, så i et oppholdsrom trenger vi ofte ikke noe varmekolbe.

I vinterhagen har jeg planer om å dekke dammen med plast, slik at den ikke avgir så mye damp. For jeg har brukt ganske mye strøm på avfuktere de siste årene.
Ellers lar jeg temperaturen i innedammene både i vinterhagen og i drivhuset gå ned mot 4 grader om vinteren, og det trengs ikke så mye energi for å holde den temperaturen.

Driver å bygger opp en liten akvariereol i kjelleren på huset, og der tenker jeg isolere 5 av sidene på akvariene, og kun ha fronten uisolert. Og med LED lys og luftdrevne filtere tror jeg nesten det ikke vil påvirke strømregningen vesentlig.
Jeg har varme pumpe med 3 inne deler en i hver etasje og ved fyring og så derfor varmer jeg opp romma/etasjene og vil bruke minst mullig oppi akvariene med og varme opp Roma holder gjerne de store kara 1/2-1 grad mindre en rom tempratur og da fordamper det lite vann men ja blir mye luft fuktighet uansett 🙈 bruker og vanligvis avfukter den trur jeg bare komner til og bli brukt på timer nå fremover har og fuktstyrte vifter i veggene som starter og stopper etter behov

Topp