Hva er nytt

Strøm/energisparing

Nå er energiprisene på vei opp mot himmelen, og strømpriser som får bare uker siden virket superhøye, fortoner seg nå som billige.
I Norge har vi en lov som sier: Det er ikke lov å ta eller forlange urimelig høye priser for en vare eller tjeneste".
Denne loven sover nok dessverre veldig godt.
Kostnaden for å produsere en KW/t i norske vannkraft er i gjennomsnitt ca 8 øre (Fra 5-10 øre)
Når forbrukere i dag må betale ca 500 øre + avgifter og mva da synes jeg det begynner å ligne på urimelig mye..

Men uansett hva vi måtte mene om dette kommer nok prisene aldri til å komme ned dit de var for ett år siden tror jeg.
Hvis gjennomsnittsprisen resten av vinteren ligger på 2Kr pr KW/t + mva og linjeleie koster det nesten 8Kr pr døgn å ha en pumpe, varmekolbe eller annet som trekker 100W.
På ett år blir dette nesten 3000Kr.
Da begynner det å lønne seg godt å bytte ut feks en pumpe som er litt gammel og trekker litt mye strøm.
Eller vurdere om temperaturen i dammen må holdes så høy.

Har noen gode sparetips å komme med?
Hvis vi får inn gode tips og råd på flere områder så kanskje vi kan lage en liten artikkel etter hvert. Kjør på med gode tips!

LarsU

Super Moderator
For oss som har fiskene under tak er muligheten for å senke tempen i vannet og dimme filterpumpe for deretter heller skape sirkulasjon ved hjelp av en luftepumpe.
Dette betinger at det står i stil med foring, som igjen ikke skaper vekst på fiskene, men de har godt av en hvileperiode uansett.
LED-lys er også noe å vurdere som sparetips. En lang skjøteledning som kobles til naboens ute-stikk vil nok være mest økonomisk😜

Er kun 7 grader i dammen i vinterhagen nå, og ca 4 grader i lufta. Kjører en luftavfukter men må opp med en til siden temperaturen i dammen går saktere nedover enn lufta.
I drivhuset har jeg hittil klart meg uten å varme opp noe. Er 4-5 grader i vannet så må nok inn med litt varme der også.

Sist redigert:

eidsvold1814

regnestykket over sier det meste om galskapen vi er inne i ,billigre blir det neppe på nyåret heller når nytt systemet for nettleie kommer som vil si at den blir enda høyere pris på de tidspunktene folk må bruke strøm,folk flest har ikke så mye mulighet til og forskyve når de spiser,dusjer,lader bil osv, lader du teslaen fra tom koster det deg ca 250kr døgnet med dagens strømpris,et varsku er f.eks at vaskemaskin din er det det oftest brenner i,så det har man kanskje ikke lyst til og kjøre natterstid i hobbyen vår er det ikke så mye annet å gjøre enn det Lars nevner ,lavenergi pumper.bruke ledlys som man skruer av når det ikke trengs,minst mulig oppvarming,investere i varmepumpe hvis man har rom som skal varmes opp, i tilegg vil jeg advare de litt som nå om dagen tenker på og binde strømprisen,hvis de ikke er helt nødt økonomisk,beste tid på året for å inngå slike avtaler er i sommer månedene ,det kan man fort spare 10 talls ører på,selv er jeg ganske fornøyd har fastpris avtale på strømmen uten nettleie på 51,50 øre kwh/t+50kr måneden frem til 01.02.24