Stillestående koi med hale opp og hode ned i noen dager. Behandling?

KaiaKoi

New Member
En av koiene har vært ganske stillestående noen dager og står da med halen opp og hodet ned. Den beveger seg normalt når den skal spise, men går tilbake til samme stilling når den stopper. Halen bryter overflaten og hodet er litt skrått ned, men ikke veldig.

Har lest at det kan være bakteriellt og evt da må behandles med en antibiotika kalt Baytril? Kan det stemme?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det kan stemme , men er vanskelig å si sikkert uten å være dyrlege . Uansett er det dyrlege som skal avgjøre bruk evt sette en sprøyte med antibiotika . Så da ville jeg fulgt dyrlegens råd .

KaiaKoi

New Member
Det kan stemme , men er vanskelig å si sikkert uten å være dyrlege . Uansett er det dyrlege som skal avgjøre bruk evt sette en sprøyte med antibiotika . Så da ville jeg fulgt dyrlegens råd .
Takk for svar. Har spurt et par dyrleger, men ingen har nok erfaring med koi til at de tør å behandle med injeksjon. Jeg kunne få kjøpt en type antibiotika som gies oralt, så jeg får se om jeg finner ut av evt dose og bruk av den.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Som medlem her får du forøvrig kontakt til fiskevetrinær fra vetrinæristituttet.
Dette har du ikke tilgang til før du er medlem.
Råd om riktig mengde er litt sprikende , men uten at jeg er vetrinær tror jeg 2ml pr kg fisk er ca riktig , men normalt behandles den 2 ganger med dette, med ca en ukes mellomrom.
Temperatur har og en innvirkning slik jeg forstår.

LarsU

Super Moderator
Her må vi få litt mere informasjon om: vannmålinger, har fiskene andre symptomer som grått belegg(ses veldig godt på mørke overflater)
Har fiskene utstående øyne, sår eller skjellreisning noen steder? Dette kan gi oss litt hint til videre vurdering. Ta gjerne noen bilder. Når vi snakker vannkvalitet er det først og fremst PH, Amonia, nitritt og nitrat vi ønsker å få vite hva er. Dette gir oss et pekepinn om filteret fungerer bra. Vannbytte er viktig, spesielt hvis mange kilo fisk. Vi sier alltid: få sjekket at vannet er bra før andre ting vurderes, deretter er skrap for å utelukke parasitter og eventuelt behandle riktig hvis funn av parasitter( forskjellig behandlingsmetoder til forskjellige parasitter).
Selv om adferden kan tilsi bakterielt så er det uansett viktig at du sjekker vannet først og ikke famler litt i blinde og håper at bayatril( bredspektret antibiotika ) som er supermedisin, det er slett ikke sikkert fungerer på alle typer bakterier. Hvis alle målte verdier er bra så kan det være bakterie trykket i vannet som setter ut fisken og til slutt blir syk. Hva slags filter pumpe har du, går alt vannet gjennom filteret innen 2 timer, har du Uv- lys og er det lenge siden den ble byttet?
Ja du skjønner at det er masse jeg lurer på, men må få en helhetlig bilde før man kan komme med råd, hilsen koifreak men ikke veterinær 😊

LarsU

Super Moderator
Et par spørsmål til på tampen:
Hvor ofte skyller du filteret for slam?
Er dammen fri for slam på bunnen?
Hvor stor er dammen?
;)

KaiaKoi

New Member
Takk for svar begge to.

Dammen er på 30000 liter med rundt 30 koi, men ganske små. Dammen ble helt tømt for tre uker siden og alt slam ble da fjernet. Ca alt vannet går igjennom filteret på to timer, ja.

De andre fiskene virker i grei form såvidt jeg har sett.

Filteret satte jeg først i gang nå, tre uker etter totalt vannskifte, pga litt problemer.

FIlteret er hjemmelaget med matter, koster, UV-lampe og rundt 100 liter bioballer. UV-lampen er kun brukt et år siden den var ny, lyser fint.

Vannkvalitet-tester må jeg kjøpe nytt av og utstyr til skrapeprøver.

LarsU

Super Moderator
Her kommer det informasjon som tyder på at filteret ikke har modnet, tar rundt 6-8 uker å modne nytt filter. Mitt råd nå er å bytte nytt vann helst 50% for å være på sikre siden, ikke mat fiskene før du har sjekket amonia og nitritt, du har sannsynlig høy amonia nå og må kanskje belage deg på hyppige vannbytter fremover.

Får kjøpt filterstart som fremskynder modningsprosessen i filteret. Det som skjer først er at gode bakterier spiser på en måte opp ammonium som Omgjøres til nitritt, deretter kommer gode nitritt bakterier og spiser opp nitritt som omgjøres til ufarlig nitrat. Nitrat kan by på problemer ved sterke konsentrasjoner men det vil ikke bli ditt problem med dam ute.

Så Uv-lys lyser like bra selv om du ikke må se på lyset, men effekten Uv stråler svekkes kontinuerlig, så etter et år har den mins halvparten effekten, anbefales å bytte minst en gang i året. Jeg for min del bytter hvert halvår vår og høst inne.
30000liter anbefaler jeg 75w med så mange fisker som sikkert blir store med tiden også.

Anbefaler dråpetest sett. Vet at Tropex har.

Hvor store er fiskene i cm gjennomsnitt nå?

Skrap tenker jeg du kan vente med i førsteomgang, alt tyder på dårlige vannverdier når filteret ikke er innkjørt/modent.

KaiaKoi

New Member
Takk for veldig grundig svar, @LarsU 👍 Rådene skal følges.

Fisken det gjelder er nå isolert i egen tank. Den har fått foreløpig ett 5-minutters bad med kaliumpermanganat i går kveld.

Det fantes ikke dyrlege i nærheten som ønsket å injisere med baytril, men jeg fikk med fem ferdig doserte sprøyter uten spiss på 0,3 ml hjem. I går ble deretter fisken tullet inn i vått håndkle og gitt en dose oralt direkte ned i svelget ved hjelp av en tynn forlenging på sprøyten. Etter det virket fisken veldig preget og snurret helt rundt i vannet. Mistenker at det muligens kan ha skjedd pga litt for stramt håndkle som evt stengte for gjellene under medisineringen?

Legger ved noen bilder av fisken.

IMG_20190612_101401.jpgIMG_20190612_101356.jpgIMG_20190612_101344.jpgIMG_20190612_101318.jpg

Arne

Administrator
Du fikk jo noen råd som gikk på vannkvalitet, og må si jeg er litt enig i at det kan være en mulighet. Har du fått sjekket opp det?
Å bruke antibiotika før du har sjekket vannet.. Vel, jeg ville tro en dyrlege ikke ville rådet deg til det.

KaiaKoi

New Member
Du fikk jo noen råd som gikk på vannkvalitet, og må si jeg er litt enig i at det kan være en mulighet. Har du fått sjekket opp det?
Å bruke antibiotika før du har sjekket vannet.. Vel, jeg ville tro en dyrlege ikke ville rådet deg til det.
Vannkvaliteten i hoveddammen er nok foreløpig dårlig vil jeg tro. Filteret er i gang, men uten aktive bioballer blant annet. Jeg skal få tak i vanntest, filterstart og evt bytte litt vann osv der så fort jeg får mulighet. I mellomtiden var jeg såpass redd denne fisken skulle dø at jeg valgte å satse på antibiotika siden jeg er så usikker på nøyaktig diagnose. Er det evt farlig/dumt å bruke antibiotika hvis det muligens er unødvendig?

Nå er jo denne fisken foreløpig isolert i egen tank hvor jeg prøver å kontrollere vannkvaliteten litt mer, men jeg skal få kjøpt vanntestsett.

tgreen

Administrator
Vannkvaliteten i hoveddammen er nok foreløpig dårlig vil jeg tro. Filteret er i gang, men uten aktive bioballer blant annet. Jeg skal få tak i vanntest, filterstart og evt bytte litt vann osv der så fort jeg får mulighet. I mellomtiden var jeg såpass redd denne fisken skulle dø at jeg valgte å satse på antibiotika siden jeg er så usikker på nøyaktig diagnose. Er det evt farlig/dumt å bruke antibiotika hvis det muligens er unødvendig?

Nå er jo denne fisken foreløpig isolert i egen tank hvor jeg prøver å kontrollere vannkvaliteten litt mer, men jeg skal få kjøpt vanntestsett.
For å være ærlig så er det ja VELDIG DUMT å bruke antibiotika slik du har gjort nå uten å vite hva som egentlig er årsaken.
Vet jeg er krass nå. Men slik ukritisk bruk av antibiotika kan fort ødelegge virkningen med at bakteriene det skal egentlig virke mot blir resistente.
Antibiotika skal være absolutt det siste som skal brukes ved behandlingen av fisk. Vi gjør oss selv en enorm bjørnetjeneste dessverre med å bruke antibiotika først uten å egentlig vite hva som er galt.

Men nok krass kritikk fra min side.
Få skjekket vannkvaliteten så fort som mulig føre du evt. gjør noe annet er mitt råd. Dvs. PH. Ammoniakk og Nitritt i første omgang.
For min erfaring er at fiskene reagerer veldig likt som parasitt eller bakterie angrep hvis PH er på 7,5 og høyere og hvis det er for mye ammoniakk og evt. Nitritt i vannet. Fiskene kan også få reaksjon på Ammoniakk og Nitritt selv ved PH lavere enn 7,5 bare verdiene er høye nok.
Og man må også huske på at fiskene er egne individer som reagerer veldig individuelt på dårlig vann og parasitt/bakterie angrep. Noen kan virke som tåler det meste, mens andre reagerer nesten med en gang.

Du får ha lykke til å håper du får vite hva som er galt så snart som mulig.

Sist redigert:

Arne

Administrator
Min personlige mening, er vel at antibiotika bør kun brukes for å kurere bakterieproblemer hos mennesker, og som siste utvei. Jeg har også brukt på koi, men etter å ha hørt noen foredrag og lest om farene vi står overfor ang resistens som Thore nevner. Hvor man risikerer å få feks lungebetennelse med reistense bakterier. Når det er sagt så tror jeg ikke man gjør noen stor synd ved å bruke det en gang til en fisk man setter ekstra pris på. Det store problemet ligger jo i land i syd Europa og Asia som bruker dette hemningsløst. Men min erfaring med antibiotika på koi, og etter å ha snakket med veterinærer om det. Så er det vanskelig, fordi det er vanskelig å vite hvilke bakterier vi har problemer med. Og de antibiotika preparatene vi har til rådighet på dyr ikke er bredspektret nok.

KaiaKoi

New Member
Tar til meg kritikken og lærer av erfaring 👍

Nå får jeg bare se hvordan det går med akkurat denne fisken, så tenker jeg at jeg slipper flere problemer med andre fisk så fort jeg får i gang filter ordentlig, tar litt vannskifte og opprettholder en bedre vannkvalitet.

Arne

Administrator
Ja var ikke ment som kritikk. Jeg skrev at det kun var min personlig mening. Antibiotika er full lovlig å bruke, så ikke misforstå meg på det :) Dårlig vannkvalitet er nok den vanligste årsaken til at fisker dør i hagedammer. Så et godt testsett og litt lesing om temaet vannkvalitet og filtrering er en god investering :) I mellomtiden er vannbytting tingen :) Lykke til med fisk og vann.

Topp