Spraglet kjempesøte

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Spraglet kjempesøte (Glyceris maxima varigata)

Dette er også en fin plante som også klarer seg på relativt dype partier.
Naturvarianten blir både høyere og kraftigere, men kan kanskje bli litt vel hurtigvoksende for de fleste.
Den stripete varianten bør også holdes under en viss kontroll for at den ikke skal ta helt overhånd.

Dette er planten slik den ser ut hos oss i år. Her er den bare plantet innimellom noen stener med ca 10-20cm i dia. Ikke noe jord eller grus, likevel klarer planten seg bra og må lukes for ikke å spre seg for mye. Den har spredd seg ned på ca 60cm dyp, og helt opp til kanten. Koien liker å leke (gyte) innimellom "stammene" på planten, og hos meg lar de den være i fred utenom lekesesongen.
Passer også fint i sumpfilteret siden den vokser hurtig og trekker mye næring fra vannet.
Unngå å spre planten ut i naturen, fordi dette er en plante som ikke hører hjemme hos oss, og bør derfor holdes til vår egen dam. Jeg har ikke opplevd å finne frøplanter fra denne hjemme hos meg. Formerer seg ved å dele seg,og lage utløpere.

Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Har den ikke for salg akkurat nå, men tar du en tur innom kan jeg ta opp en avlegger til deg :) Jeg har jo den haugen det er bilde av der :)

Topp