Spørsmål angående over vintring inne på Koi/gullfisk

bert

Well-Known Member
ved gjennomføring i vegg så langt ned må du ha 100 % garanti for utvendige lekkasjer, flytt gjennom føring til mitt på veggen og bor et 5mm hull på toppen innvendig, da vil en ev hevert funksjon opphøre når vannet når hullet, jeg kjører samme prinsipp i min inne dam.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
ved gjennomføring i vegg så langt ned må du ha 100 % garanti for utvendige lekkasjer, flytt gjennom føring til mitt på veggen og bor et 5mm hull på toppen innvendig, da vil en ev hevert funksjon opphøre når vannet når hullet, jeg kjører samme prinsipp i min inne dam.
Vi har og denne løsningen i firkantkaret rett innenfor døra i drivhuset og det fungerer fint som sikkerhet for å unngå at dammen går helt tom ved uhell. Jeg ser derimot at vi må øke pumpekapasiteten så det suger dritten ut raskere . Var litt sparsom på pumpestørelsen seru 👍

bert

Well-Known Member
Jeg kjører 15000 l fordelt på omvendt bunndren og overflate skimmer , samtidig som jeg har pumpe til et gammeldags mattefilte på 5000 stående ved innsug o v b. drar til en nexus hvor jeg også bruker matter.

hans-ole

Betalende medlem

Jeg tenkte og ha den helt nede for at det skal være lett og tømme/drenere karet og da få sugd ut det meste av driteni samme sleng så jeg ikke må ha flere gjennomføringer da øker jo sjansen for lekkasjer enda mere

Har du bilder av ditt oppsett?

Ottar Bang

Betalende medlem
Hvis du først lager en gjennomføring for og lage denne 50 mm bunndrenløsningen du har på tegningen så hadde jeg montert et omvendt bunndren. Ser ikke vitsen med et "bunnavsug" på 50mm kontra et omvendt bunndren på en diameter tja er det 38 cm i omkrets. Har selv 2 stk i bruk her.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg har et bio clear xl 40000 med 55w uv og 15000l pumpe og planen var og bruke dette og en 220 l blå tønne som pumpekum og grov filter men nå har jeg fått et problem da jeg har laget veggen til bassenget sånn at dette akkurat skulle passe og det gjør det ikke for måla som er oppgitt på filteret på nett er feil på diameteren på filteret
Så mangler ca 7 cm for og få plass og mangler ca de samme 7-10 cm for og kunne ha de over hverandre hmm det var jo gøy så da må blå tønna utebli og jeg må tør montere pumpa eller gi f..n og bare hive pumpa oppi men da er jo jobben med bunndren bortkasta da det Evt kun kan brukes til og drenere karet

Er det mye støy av en tørmontert eco flow?

Og da får jeg jo heller ikke ferdig innkjørt k1 og Japan matter til og ta rett ut til dammen

Eller kjøre bunndren og blå tønne med k1 og Japan matter og et hjemmelaget filter bestående av en murerbalje med filtermedie (rislefilter) men da må alt kjøres inn blir mye arbeid med vannbyttef en stund da

Hvilket alt ville dere tatt
1 bioclear 40000trykk/bed filter matter og 40l k1 som er innkjørt Og tørmontert pumpe og bunndren

2 bioclear 40000 trykk/bed filter med pumpe i bunn av karet da uten og bruke bunndren

3 blå tønne og ekstra filter med bunndren da må alt kjøres inn

Det skal ikke være lett dette her det begynner og haste litt med og få fisken in nå da tempen om natten er nede i 3,5 grader her nå

hans-ole

Betalende medlem
Hvis du først lager en gjennomføring for og lage denne 50 mm bunndrenløsningen du har på tegningen så hadde jeg montert et omvendt bunndren. Ser ikke vitsen med et "bunnavsug" på 50mm kontra et omvendt bunndren på en diameter tja er det 38 cm i omkrets. Har selv 2 stk i bruk her.
Trur du ikke det blir nok sug med 50 mm inntak og 15000l pumpe i et lite kar på 120 x120 cm ? For og få med seg driten når dette også er laveste punkt i bunnen

Topp