Sort gullfisk

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det skal være en ny gullfisk på markedet som kalles "sort gullfisk"

Er det noen som har sett denne i butikkene ?
Jeg lurer på om denne er svart eller om den ser ut som brun karuss eller vanlig gullfisk som ikke har farget ut .

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Har ikke dette vært lenge? Jeg har da hatt dette selv for 10 år siden. Tror det var avkom etter svart moori (slørhale variant) og vanlig gullfisk. Ynglene derfra ble svarte.
Fant også et bilde av en flott sort gullfisk på nett.
Men dette er jo ikke mye morsomt i dam, det blir som mine sorte koi.. Man ser bare et hull i overflaten når de spiser :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja ville tro en slik fisk blir vanskelig å se i en dam. Men gjør seg flott i et akvarium da:cool:.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg har ikke sett den på listene , men en kunde hadde sett den i en butikk , mener han sa Akvariemagasinet.
Det var en vakkert bilde og denne må jo passe for di som syntes farget fisk i dammen er glorete :eek:.

Arne

Medlem av ledelsen
Ënig i det Øivind.. Jeg synes naturfarget fisk er morsomt å ha, men det krever jo superklart vann.
En dam med vindu i siden og mye fisk fra vår natur kunne vært morsomt, men ikke helt lett å få tilatelse til å holde slike.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ënig i det Øivind.. Jeg synes naturfarget fisk er morsomt å ha, men det krever jo superklart vann.
En dam med vindu i siden og mye fisk fra vår natur kunne vært morsomt, men ikke helt lett å få tilatelse til å holde slike.
Lurer på om noen har søkt om hold av norsk fisk i lukket hagedam.
Dersom sikkerhet for spredning og forholdene for fisk er god skulle det ka seg gjøre.

Hvis den sorte gullfisken er en krysning av black moor og vanlig gullfisk gjorde de et skup ved å fjerne teleskop øynene :D

krainer

Betalende medlem
Dersom sikkerhet for spredning og forholdene for fisk er god skulle det ka seg gjøre.

Hvis den sorte gullfisken er en krysning av black moor og vanlig gullfisk gjorde de et skup ved å fjerne teleskop øynene :D
betyr det at man egentlig skal søke om lov før man holder norsk fisk f.eks i akvarium?

Arne

Medlem av ledelsen

Ja det har vært søkt om både abbor, og en del karpearter. Og det er gitt tilatelser til dette også, men det har stort sett vært forsøk på å avle frem matfisk.

Ja de slørhalene med utstående øyne er ikke fint.. Og Black moore er en av dem som er avlet frem med det.. Utrolig at noen vil ha slike.

bryfjees

New Member
Hei. Har selv 2 svarte normale gullfisk, de er tilsynelatende sorte, men buken er litt gull-brun-aktig. Kjøpte de for et par år siden.

Utfarging

Har noen gullfisk som formerte seg i fjor sommer, en av disse er ennå sort nå når isen er borte.

Den er ikke så veldig stor ennå (ca 5 cm), men de andre er enten hvite/albino, røde eller gule med litt variasjon i hvor fargesterke de er.:)

kan det ta lang tid før de får sin riktige farge.:confused:

Arne

Medlem av ledelsen
I vårt klima kan det ta 2 år før de bytter farge. Tar du den inn og øker temp til feks 25 grader kan det skje på et par tre uker.
Men noen veldig få bytter aldri farge.

Topp