Sopp?

Willib1309

Hei, trenger litt hjelp med syk fisk. Fisken ser ut til å ha sopp, er dette smittsomt? Behandles med salt? Tips og råd motas gjerne!

Øivind i Tropex

Er det sopp på en enkelt fisk stammer dette ofte fra en fysisk skade .
Har du sopp på flere er det ofte parasitt som er årsaken som resultat av svak fisk og dårlig slimlag.

Det beste mot sopp er god varme og friskt vann .
Salt , KP eller sårsalve , propolis kan brukes , men nå kommer sommeren og jeg ville latt den gå og sett om det gikk vekk uten noen form for gift som skal kurere sopp osv.
Å bruke Gift for å hjelpe mot noe , har ofte bivirkninger på annet som vannkvalitet og biologisk balansen i dammen.
Send bilder .
Da er det enklere å komme med direkte råd .

Det er ikke lett ut fra bildene og gi noe svar, spesielt ikke når man ikke vet historien bak. Men dette ser ikke ut til å være noe livstruende i seg selv ut fra bildene.
Tror ikke det er sopp. Kan være noen små infeksjoner etter en mekanisk skade, eller etter en vinter og dermed svekket imunforsvar, eller etter parasitter.
Hvis du forteller hvor i verden du bor så kanskje det bor en eller annen i nærheten av deg som kan se på fisken, kanskje ta en sjekk under mikroskop.
Det kan jo også være pox som er helt ufarlig og som blir borte av seg selv bare tempen kommer litt opp.

Willib1309

Bor i Veggli, buskerud😊 har stått i et 1000liters kar i hele vinter så kan være derfor. Er ikke så erfaren på dette enda, derfor jeg spør.

Ja det er ikke noe dumt spørsmål, det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.
Vi får sjekke om noen melder seg for å hjelpe til som ikke bor for langt unna. Jeg bor litt langt unna selv og er på veldig etterskudd med en innedam, og nå har en senebetennelse begynt å slippe taket så da må kvelder og helger brukes til å jobbe :)

Ut fra bildet ser jeg ikke noen stor fare, men de har gått sammen hele vinteren? Hvis det er en ny fisk ville jeg vært mer forsiktig.

Willib1309

Den har godt sammen med dem andre hele vinteren men kjøpte noen nye fisk for noen uker siden.. så kan jo være andre bakterier eller parasitter?

Super Moderator
Dette ser ut som carp pox, hvis det ser ut som stearin dråper er det sannsynlig vis det, og som Arne nevner vil dette forsvinne når temperatur stiger til 20+
Carp pox er et virus som pleier å forsvinne med alderen, på samme måte som mennesker har vorter på en måte ;)

Super Moderator
Okey, har en heater som jeg brukte i vinter. Er det da lurte å koble den til for å få en bunn temperatur?
Ikke feil å få tempen opp til 20+
Hvis carp pox vil den forsvinne fortere jo høyere tempen er, men ville ikke gått over 25 grader.

Willib1309

Takker for gode svar og tips alle sammen!😊 mye mulig jeg må spørre om ting framover. Er ikke så dreven i hobbyen enda men håper det kommer seg med årene😊

Super Moderator
Finnes ikke dårlig spørsmål, bare dårlige svar ;)
Skjellreisning kan være sår som er betent(bakterielt) eller det kan komme innvortes som gjør at nyrene slutter å virke. Urinen vil da gå ut og presse skjellene utover slik som en moden kongle. Dette kalles Dropsy eller bukvannsott. Har fisken fått det er det sjeldent noe å gjøre med, noen har hatt hell med penicillin.

Øivind i Tropex

Jeg tror det er Carp pox . God info om dette på koi.no som nevnt over .
Hadde dette vært min koi , ville jeg la den gå og bare følgt med at det ikke blir værre .
Tror dette forsvinner i sommervarmen.