Sette ut gullfisk igjen etter vinder oppbevaring inne

Fallet

New Member
Hei, Jeg har gjort meg en del erfaringer etter et år med hagedam, men har ennå veldig mye å lære. Nå er spørsmålet - når kan fiskene flytte ut i dammen igjen. Dammen er rengjort, vannet fylt opp og filtrering satt i gang. Fisken har bodd i et stort kar i vinter og hatt en temperatur på mellom 7 - 9 grader. Alle har overlevd enn så lenge med unntak av 1 fisk og den døde i helga. Ønsker å sette dem ut så snart som mulig, men veldig usikker på om vannet er for kaldt. Lest at gullfisk tåler kaldere vann en Koi - helt nede i 0 grader. Takknemlig for svar:)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Riktig det at gullfisk tåler en Norsk vinter bedre enn koi. Men ville hvert skeptisk til å sette ut fisk hvis vannet kommer ned mot 0 grader.
Hvor bor du i landet? For selv om det kommer under 0 grader på natta, men dag temperaturene fortsatt er godt over 0 så skal det gå greit å ta ut fiskene nå siden du allerede har satt i gang filter.
Men ta å sjekk tempen i dammen føre du flytter ut fisken. Temperatur differansen bør ikke være noe særlig mer enn 2-3grader.

Fallet

New Member
Vannet er ikke 0 grader. Vil tro temp. i vannet ligger på 4-5 grader, men skal ta en sjekk før jeg setter dem ut. Bor på Eidsvoll, så tror ikke temp. vil gå til 0.
Hvor ofte mener du jeg skal mate dem når jeg har satt dem ut. Vet at Gullfisk tåler mat bedre en Koi når det er kaldt, men en skal vel være forsiktig.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Vannet er ikke 0 grader. Vil tro temp. i vannet ligger på 4-5 grader, men skal ta en sjekk før jeg setter dem ut. Bor på Eidsvoll, så tror ikke temp. vil gå til 0.
Hvor ofte mener du jeg skal mate dem når jeg har satt dem ut. Vet at Gullfisk tåler mat bedre en Koi når det er kaldt, men en skal vel være forsiktig.
Ville ventet med foring i hvert fall den første uka etter at fiskene har kommet ut.
Men når du begynner å fore så bruk et lett fordøylig for som er for foring i kaldt vann.
Og hvis matlysten ikke er på topp når du mater første gangen så er det bare å vente til tempen på vannet blir litt høyere og prøve igjen da.
Fiskene tåler fint å gå flere uker og mnd. uten mat. Og spesielt når det er kaldt i vannet.
Greit at også filteret kommer i gang føre man begynner foring.

Topp