Pumpekapasitet

Gullfisken

New Member
Ser på den pond Electronic 10.000 på Tropex, den har fjernkontroll med 10 trinn fra 10000l/t ned til 4500l/T :)! men den er utsolgt.. Håper kjetil får lagt inn de nyankomne i nettbutikken snart.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ser den er på plass nå .
Forøvrig kan du bruke pvc 0,5 damduken fra ubink , det er den vi selger på hel rull til 29kr m2 😀
Du bør bare huske på at all pvc blir sprø når den blir noen år .

Gullfisken

New Member
Da er bestillingen i boks! Var litt usikker på den justerbare på 5000l/t da dammen sannsynligvis som Lars nevnte vil bli rundt 5000liter. Men den jeg bestilte på 10.000l/t justerbar ned til 4500l/t vil vel tape seg litt i effekt når vannet løftes opp til bekk? slangelengde på 8-9 meter(i motsatt ende av bekkutløp) - elevasjon ca 1 meter. Tror denne vil gi meg den ønskede sildrebekk-lyden.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Varer er pakket og venter på postmann.
Håper på bilder under bygging .
Før-under og etter bygging er altid mest lærerikt og kanskje noen kommer med gode råd og egenerfaringer som kan være kjekt å ta med seg.

Gullfisken

New Member
Det kommer bilder - Nå har jeg jo 2 mentorer her inne. :)

Her er det første bildet fra sålene som tar tid p.g.a. mye regn.. Regner med det er tørt nok idag til å montere støperør og få støpt ferdig sålene til drivhus.Fikk boret ned 20-25 cm i fjellgrunn til armeringsjerna som er limt fast med denne gode og billige forankringsmassen som jeg fant på Coop bygg.

Vedlegg

Sist redigert:

Gullfisken

New Member
Endelig litt godt gravevær! Har lyst å prøve med kantbånd for å få forhøyet kant rundt dammen istedenfor jord, har noen her erfaring med kantbånd?
Her bruker jeg jordmassene til å fylle ut rundt drivhus-platting som står i skrånede terreng. Er nede på en halv meter nå og jeg kan gå dypere enn jeg trodde..

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
jeg har brukt kantbånd rundt dammen,men fyllt jord inntil,gjør du ikke det må du ha plugger tett er jeg redd,ikke er det så pent heller ,du må jo brette duken over det,brukte kantbånd siden det var lettest og vatre ut fra

Gullfisken

New Member
Har et fall på ca. 20cm på rettholten ned mot plattingen. Tenkte å bruke kantbånd på halve dammen og senke det gradvis. Blir så praktisk med de stolpene du slår ned og vatre på. Og som du sier fylle på med jord etc. opptil kanten og muligens legge bruddheller som bygger litt ut over kanten? Blir nok litt eksperimentering med dette.
Tenkte å lage en forsenkning i dette bandet til overvann og en tørrbekk som fører vannet nedover med hekken bak drivhusplatting.

eidsvold1814

Well-Known Member
jeg tenker at legger du noe på det så synker det garantert for deg,bedre med et par cm opp til kanten,og heller finne en krypplante og la gro over kanten,jselv har jeg lagt sedummatter rundt dammen,i den var det heldigvis en plante som kryper over kanten helt av seg selv,jeg skrudde også pluggene fast til båndet 2-3cm under,slik at de ikke stikker like høyt opp som båndet

Gullfisken

New Member
Har også lurt litt på disse sedum mattene, har du et bilde? Er spent på hvordan de gjør seg rundt en dam.Finner ingen bilder av dette. Ser det er en del som bruker bark som buffer til plen men det kreves vel påfyll etterhvert.
Fikk forresten elvesteinen jeg bestilte og ble litt skuffet over størrelsen - trodde de var større med tanke på renhold - tømming - høytrykkspyling av alger på vårparten etc. Legger ved bildet. Hva tror du?

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
skal se om jeg får tatt bilder i morgen,pleier å være oppgitt i mål all slik stein når man skal bestille,men stemmer ikke målene er det for dårlig

eidsvold1814

Well-Known Member
bedre sent en aldri,lovte noen bilder av sedummattene jeg har brukt,disse kommer fra norsk ferdigplen i Fetsund,men det påstås at disse egentlig kommer fra berknapp as syns de er helt utrolig flotte,ser du litt nøye på bildene ser du den grønne planten som har vokst raskt og vipper over kanten ned i dammen,når jeg kjøpte disse mattene hadde de planter med masse gule blomster,som kjent er dette matter med flere forskjelige planter som blomstrer til forskjellige tider på året,+at de litt som du ser får veldig fine farger på denne tiden av året,etter tips fra øyvind i tropex har jeg luket ut litt strå/høye planter som kom opp i de,da skal disse bli borte etter hvert,tråkkheller bør brukes med disse,da de ikke er ment for så mye direkte tråkk

Vedlegg

Gullfisken

New Member
Takk for bildene Eidsvoll! Det ble skikkelig fint. Gir et et inntrykk av å være på fjellet. Dette kan også bli bra langs (fjell)bekken som jeg skal prøve meg på :) .

Lite fremdrift i gravinga nå .. har bøtta ned i dagesvis her på nordjæren.

Topp