Pumpekapasitet

Gullfisken

New Member
Hei
Skal lage meg en hagedam på ca 5x4 meter. p.g.a. fjell så blir den ikke så dyp, kanskje 30-40 cm - håper på en halvmeter eller mer i det ene hjørnet til pumpe/skimmer, hvis ikke må jeg bygge opp kant.
Det jeg lurer på - kjøpte en pumpe som gir 9000l/timen. Skal lage en bekk med elevasjon på ca 1 meter og ca 5 meter lang. Pumpa har ingen justering.. Ser på disse vannfallene fra aquaworld. 3varianter.
Den første på 35 cm bredde har anbefalt flow fra 4000l til max 7500l. Den andre 62 cm bredde - minst 8000l timen max 15000l timen.
Hva ville dere gått for? Føler og tror at pumpa taper seg i effekt med tanke på elevasjon på 1 meter og 5 meter lang bekk. Så kanskje den er nede i ca 5000l i mitt oppsett?

LarsU

Super Moderator
Med så grunn dam utgjør dette ca 5 tusen liter, hvis du ønsker fisk så bør du tenke på enten sprenge eller bygge kant rundt.
Når det gjelder pumpe størrelse så er det mange faktorer som spiller inn, du nevner høyde som er en viktig faktor, dimensjon på slange og lengde har også mye å si. Jeg har nettopp laget en dam med som har bekk på 12 meter og gjennomsnitt 50 cm bred. Høydeforskjell 1,5 meter og 40mm slange på 20 meter, pumpa er på 1500 l/timen.
Dette fungerer bra slik at jeg kan justere steiner og høydefall slik at det blir en behagelig lyd i hagen.
Jeg ville prøvd den 900l/timen først så får du se om du blir fornøyd👍
1E99FF83-B25F-44D2-BF46-AE2389112FC2.jpeg

Gullfisken

New Member
Hei Larsu
Den bekken ble skikkelig fin! Nesten så jeg hører den fine sildrelyden. Akkurat sånn jeg ser det for meg - fin og passe stor elvestein - fin bredde og! Den pumpa mi har 40mm kobling. Har kjøpt 40mm slange beregnet på nedgraving. Er redd det blir for kraftig med 9000l/t ... Ga bare 900,- for den så den kan jeg ha til tømming etc. Prøver den først som du sa og blir det for voldsomt så vil jeg finne en som gir 1500l/t. Har du laga utløpet selv eller har du et vannfall i starten?
Forhåpentligvis så får jeg litt dybde i ene hjørnet så jeg kan ha noen gullfisk. Tenker også på dette med 20cm max med åpen eiendom eller inngjerding. Får jeg litt dybde så tenker jeg å ha noen heller til skjuleplass for fisk og unngår den regelen med inngjerding. Ser på barnebarna til samboeren hvor forlokkende det er med vann.. har et lite fuglebad i hagen og de minste liker svært godt å leke der..
Hadde håpet på levering av drivhus fra Hjemfint.no som jeg skal sette opp ved dam. I skrått terreng der jeg kan kvitte meg med en del jordmasse fra dammen etter å ha støpt såler til platting.
Men vil helst se det på døra før jeg begynner.. Har ringt og sendt Epost men får ingen kontakt med dem... snart 2 måneder gått nå siden bestilling.

LarsU

Super Moderator
Hei Gullfisken 😊
Må først rette en liten trykkleif fra meg og det er at pumpen har 15000 l/timen og det virker som din 9000 l/timen vil gjøre samme jobben👍

Høres ut som du har gjort det bra med trykkslange 40mm for nedgraving. Jeg bor på Nesodden og der kan det komme så strenge vintere at 50cm ikke hadde holdt for gullfisk(erfart😜).

Utløpet mitt er splittet så noe går gjennom filter og resten bare går i sirkulasjon(testykket med en kuleventil for justering av flow til filtere).

Har ikke kjennskap til Hjemfint.no men har hørt mye bra om: grontfokus.no
😃

Gullfisken

New Member
Hei ja da kan det muligens bli bra med den jeg har! Vil prøve å lage bekken lik din med en liten dam med beplantning før utløp i den store. Forhåpentligvis vil bekken filtrere ved hjelp av planter.Hvis ikke kan jeg manipulere trykket/vannkvalitet via filtere. Har kjøpt inn skimmer som lever med vannspeilet men har mer lyst på sideskimmer da den ikke vises med tanke på det naturlige utseendet.
Bor på nordjæren ved Stavanger så her er det mer vinden jeg frykter så derfor må jeg støpe fast sålene til platting for drivhuset i fjell. Har anskaffet meg en god borhammer så jeg også kan ta eventuelle skarpe kanter der jeg graver dammen.
Vil ta fisken inn i garasje om vinteren med litt varme/sirkulasjonspumpe på.

Får bare ha is i magen og vente til drivhuset kommer..

Gullfisken

New Member
Hei LarsU
Lurer på dette med kant-skimmer og bekk.. Sånn som meg som ender opp med en stor grunn dam der mye av vannvolumet befinner seg i bekken(tror jeg). Da jeg også vil lage en tørrbekk som leder vekk overvann/regnskyll etc. Hva hvis jeg er på jobb og elverket tar strømmen en halvtime for så og sette den på igjen. Da motoren får strøm igjen vil den begynne å pumpe vann opp til vannfallet i bekken og da vil muligens vann-nivået komme under skimmer inntaket og pumpe tørt til vannet som er i bekk faller ned igjen? Kanskje det er noe utstyr som føler på vannet hvis det går tørt og deretter stopper motor?
Du har jo en bekk på 12 meter - hvordan har du løst det problemet? Kanskje det er best i mitt tilfelle å ha flytende skimmer som lever med vannspeilet?
Fikk drivhuset fra Hjemfint igår så nå kommer jeg igang.
Oddien

LarsU

Super Moderator
Hei LarsU
Lurer på dette med kant-skimmer og bekk.. Sånn som meg som ender opp med en stor grunn dam der mye av vannvolumet befinner seg i bekken(tror jeg). Da jeg også vil lage en tørrbekk som leder vekk overvann/regnskyll etc. Hva hvis jeg er på jobb og elverket tar strømmen en halvtime for så og sette den på igjen. Da motoren får strøm igjen vil den begynne å pumpe vann opp til vannfallet i bekken og da vil muligens vann-nivået komme under skimmer inntaket og pumpe tørt til vannet som er i bekk faller ned igjen? Kanskje det er noe utstyr som føler på vannet hvis det går tørt og deretter stopper motor?
Du har jo en bekk på 12 meter - hvordan har du løst det problemet? Kanskje det er best i mitt tilfelle å ha flytende skimmer som lever med vannspeilet?
Fikk drivhuset fra Hjemfint igår så nå kommer jeg igang.
Oddien
Hei Gullfisken
Så bra du har fått drivhuset 🙂
Jeg har ikke overflateskimmer på denne dammen og da er det ikke noe problem for meg. Min andre dam har overflateskimmer og bunndren så der går det uproblematisk også, men derimot har jeg trommelfilter og den skjønner ikke at det er lite vann i dammen og vil bare spyle til den går i sikkerhetsmodus og slår seg av med pumpe og alt. Dette kan bli problematisk så jeg har montert automatisk vann nivå regulator og da har jeg konstant riktig vannmengde.
Tenkte kanskje dette er noe for deg med den løsningen du har.

Gullfisken

New Member
Hei
Ja du sa det - automatisk vann nivå regulator! Det må bli sånn. Skal grave ned pem-rør ned til drivhuset (automatisk vanning) så da blir det en splitter til dam/nivå-regulator.Så en plass at de store pem røra ca 30-35mm egna seg godt til trekking av strømkabel.
Ser de har en kantskimmer på Aquaworld som er 45cm høy. Får grave først og se hva jeg får av dybde. Men aller først så må jeg lage platting til drivhuset.
Kommer til å legge ut bilder senere med damprosjektet. Nå har du ufrivillig blitt mentoren min;).

Liker videoene denne fyren legger ut på you tube:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg har hatt dammen bak huset i 15 år , men i sommer tok jeg meg tid til å montere automatisk vannpåfyller til 270kr eller enkelt forklart gammel dass flotør ...
Skjønner vel ikke hvorfor jeg ventet i 15 år med det 😀.

På Biltema fikk jeg tak på fleksibel pex som passet direkte på vannpåfyller og krana .
https://www.biltema.no/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/tilkoblingsslanger/fleksibel-slange-2000032873

Ser mange er redd for flom og vil ha overløp , men jeg opplever vel aldri det som noe problem her.
Om det kommer kraftig reinskyll på 20 mm er 2 cm ekstra vann i dammen helt ok .

5149FF4F-4C58-44C8-BD86-DF2AABB3CADA.jpeg

Gullfisken

New Member
Takk for innspill Øyvind! :)- Jeg må prøve å få til noe sånt. Da kan jeg stoppe pumpa ved vedlikehold etc. så ordner vannstanden seg automatisk ved oppstart igjen.
Stilig den overgangen du har over dammen - har sett den før på bildene som ligger på Tropex.

Gullfisken

New Member
Jeg har hatt dammen bak huset i 15 år , men i sommer tok jeg meg tid til å montere automatisk vannpåfyller til 270kr eller enkelt forklart gammel dass flotør ...
Skjønner vel ikke hvorfor jeg ventet i 15 år med det 😀.

På Biltema fikk jeg tak på fleksibel pex som passet direkte på vannpåfyller og krana .
https://www.biltema.no/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/tilkoblingsslanger/fleksibel-slange-2000032873

Ser mange er redd for flom og vil ha overløp , men jeg opplever vel aldri det som noe problem her.
Om det kommer kraftig reinskyll på 20 mm er 2 cm ekstra vann i dammen helt ok .

Vis vedlegget 12722
Hei Øyvind
Har sett litt på de filterpumpene dere har og er sugen på denne:
Pond Electronic 8000 (41 watt)
Den jeg har kjøpt er denne :

Den jeg har vil vel bruke 500 watt konstant.. mens den du har vil bruke 41 watt? og gjøre samme jobben? Hvis jeg har denne på bunn av dammen så funker den også som en bunndren.
Eneste problemet er om jeg trenger en svakere eller sterkere for å forsyne bekk på ca 5 meter med en elevasjon på ca 1 meter.
Tror jeg må grave først for å se hva jeg har av volum og så sende deg bilde av dam med bekk. Er jo ute etter den fine sildrelyden :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja med kun en meter løftehøyde fra vannspeil til start bekk skulle det ikke være så stor forskjell på disse to,
Men ved 3-5 meter løftehøyde ville bassengpumpe gi mye mer .
Viktig og bruke stor slange F.eks 40mm trykkslange .
Salget av pond electonic i Europa har tatt helt av og det er nettop pga strømforbruk .
I Nederland med 2kr kw ville denne bassengpumpa på 500w koste drøye 25.000kr i strøm på 3 år drift.
Regna jeg rett nå tro , det var mye ?
Vi har forøvrig akkurat fått inn pond Electronic 10.000-15000 og 20.000 liter med med strømregulering .
Fordelen er at du kan justere vannmengden så den blir akkurat passe .

Gullfisken

New Member
Hei
Ja da vil jeg gjerne ha den på 10.000l/t Tenkte på å ha denne på bunn i dammen sammen med uv filter til ca.5000 liters dam - Har 40mm slange - tenkte også på det vannfallet du har til start på bekken.Har det vannfallet medfølgende filtre? og får du inn flere av det strømuttaket med 4 inn med jordspyd?

eidsvold1814

Well-Known Member
Ja med kun en meter løftehøyde fra vannspeil til start bekk skulle det ikke være så stor forskjell på disse to,
Men ved 3-5 meter løftehøyde ville bassengpumpe gi mye mer .
Viktig og bruke stor slange F.eks 40mm trykkslange .
Salget av pond electonic i Europa har tatt helt av og det er nettop pga strømforbruk .
I Nederland med 2kr kw ville denne bassengpumpa på 500w koste drøye 25.000kr i strøm på 3 år drift.
Regna jeg rett nå tro , det var mye ?
Vi har forøvrig akkurat fått inn pond Electronic 10.000-15000 og 20.000 liter med med strømregulering .
Fordelen er at du kan justere vannmengden så den blir akkurat passe .
riktig regna med pumpa gående 24/7 13140kwtx2kr=26280kr :) og selv med pris gjennom snitterlig på ei krone i Norge blir det penger ut av det,noe og tenke på for de fleste når de planlegger og bygger dam:)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hei
Ja da vil jeg gjerne ha den på 10.000l/t Tenkte på å ha denne på bunn i dammen sammen med uv filter til ca.5000 liters dam - Har 40mm slange - tenkte også på det vannfallet du har til start på bekken.Har det vannfallet medfølgende filtre? og får du inn flere av det strømuttaket med 4 inn med jordspyd?
Jo , den strøm kontakta er tilbake. Bare Kjetil som ligger litt langt bak med nettbutikken .
Det følger med filter matter på det vannfallet og på pakken står det skrevet «filter» 😀
Etter min mening er ikke den et fullgodt filter fordi den har ingen rensefungsjon , men alt er bedre en ingen filter og vi får overraskende gode tilbakemeldinger på den og jeg tror jeg vet hvorfor .
Når noen bygger en bekk med vann i bevegelse, Stein , planter og moser tror jeg det er den nye bekken som renser mest og folk tror det er filtermatta som gjør den store endringen 😂

Øivind i Tropex

Well-Known Member
riktig regna med pumpa gående 24/7 13140kwtx2kr=26280kr :) og selv med pris gjennom snitterlig på ei krone i Norge blir det penger ut av det,noe og tenke på for de fleste når de planlegger og bygger dam:)
Det blir trettentusenetthundreogførti kr i Norge .
Fyttirakkern så dyrt 😀😀
Har 4 pumper gående hjemme og 12 på tropex , totalt pumpes 220.000 liter vann i timen
Det blir bra strømregning av dette om hver pumpe skulle bruke 500w

Gullfisken

New Member
Hei ja det blir fort dyrt. Får ha den pumpa til lensing av dammen etc.
Ja det vannfallet var mest med tanke på en fin start på bekken,hvor jeg bygger den ned så den ikke forstyrrer bekkelyden og litt med tanke på filtrering og stabilt utgangspunkt.
Liker å se på et rolig vannspeil så det oppsettet med den nye pumpa di har jeg lyst på. Får ta det som kommer på vannet med håven. Ser du har en fin teleskophov som jeg vil ha også.
Skal se imorgen om det er lagt inn ny pumpe og støpsel på Tropex så bestiller jeg disse varene.
En ting til Øyvind , har allerede kjøpt denne duken : https://www.vidaxl.no/e/8711465319515/ubbink-aqua-liner-damme-pvc-6-x-7-m-svart
Halv millimeter tykk.. hva tror du? Bør jeg bruke den til bekken og legge dobbelt og gå for en på 1 millimeter duk til dammen?

Håper å få støpt ferdig platting sålene til drivhus i helga så jeg kan begynne å fylle jord fra dam/bekk under drivhus som skal stå i skrått tereng.

Sa du at den nye pumpa kan justere farten med utstyr som er på pumpa eller må jeg ha en voltregulator i tilegg?

Topp