Prosjekt inne-dam

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Har du funnet en måte og enten kjøpe eller lage en slik vegg uten at den koster en måneds lønn ?
Sett på en del videoer på YouTube der de har laga slike og vist kostnader blir mange tusen bare i planter
Mens jeg venter så går jo tankene i hode😜
Planteveggen blir hjemmelaget og tanken er å bruke 160-200 rør slisse eller bore hull for plantepotter og så pumper jeg vann fra filteret til den ene enden av røret så blir det drenerings slange i andre enden ned til neste rør og til slutt renne ut i dammen.
Tester nå ut media av grus og grov skjellsand på en gullranke, hvis det går bra så blir utfordringen med tilført KH også løst 🤞
9DF851FE-AE91-43E5-9568-2D5FCDD2A919.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Planteveggen blir hjemmelaget og tanken er å bruke 160-200 rør slisse eller bore hull for plantepotter og så pumper jeg vann fra filteret til den ene enden av røret så blir det drenerings slange i andre enden ned til neste rør og til slutt renne ut i dammen.
Tester nå ut media av grus og grov skjellsand på en gullranke, hvis det går bra så blir utfordringen med tilført KH også løst 🤞
Vis vedlegget 14293
dette kommer til og funke bare de får godt med lys men jeg ville heller brukt lava Stein isteden for grus det blir så tungt også ville jeg kjørt vannet rett fra dammen ikke filteret

jeg skal lage et lignende system i kjelleren i det nye akvarie rommet når det blir ferdig og et ute ved dammen

hos meg blir både fredslilje og flamingo mye kraftigere og Støre en gullranke så innbiller meg at de gjør mere nyte for seg

Anders.B

Member
dette kommer til og funke bare de får godt med lys men jeg ville heller brukt lava Stein isteden for grus det blir så tungt også ville jeg kjørt vannet rett fra dammen ikke filteret

jeg skal lage et lignende system i kjelleren i det nye akvarie rommet når det blir ferdig og et ute ved dammen

hos meg blir både fredslilje og flamingo mye kraftigere og Støre en gullranke så innbiller meg at de gjør mere nyte for seg
vil det ikke bli mye oppbygging av drit i rørene med plantene vis han ikke kjører innom filter først?, dette driver jeg også og skal teste ut og. bare at jeg tenket og plante salat og urter i rørene :)

hans-ole

Betalende medlem
vil det ikke bli mye oppbygging av drit i rørene med plantene vis han ikke kjører innom filter først?, dette driver jeg også og skal teste ut og. bare at jeg tenket og plante salat og urter i rørene :)
I værste fall er det bare og ha filter watt eller filterskum rundt pumpa så ikke store partikler følger med tar du vannet etter filteret er jo mye av nitraten borte ( maten til plantene)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen

Enig med lavastein såkalt filtersubstrat (synkende lava) hadde bare ikke det for hånden under denne testen.
Planteveggen er tenkt masse grønne blader som dekker hele veggen, det at fredslilje vokser bra uten jord?er bra innspill.
Prøver meg frem og takker for alle forslag til vekster🪴bør vel være forskjellige innslag av sorter for å skape mer liv på veggen😊

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
I værste fall er det bare og ha filter watt eller filterskum rundt pumpa så ikke store partikler følger med tar du vannet etter filteret er jo mye av nitraten borte ( maten til plantene)
Her må jeg få si at nitrat blir ikke spist opp i filteret, det bare omgjør til nitrat🤗
Men det var ikke grunnen til at jeg ikke har tenkt å hente fra dammen, men heller at det blir mere skjult i mitt prosjekt og mindre ting i selve dammen😜

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Spennende prosjekt dette her, Lars, og dette med plantevegg er noe jeg kunne tenke meg selv etterhvert :)

eidsvold1814

Well-Known Member
Vis vedlegget 14293
tenkt samme løsning som deg med et 110rør på en skrånende terrasse vegg, vurderte å bruke takrenne først ,men blir vel litt grunn og plante i,vil gjerne ha en henge planter som vokser fort og blomstrer mye og hele sommeren,si i fra hvis du kommer over noe sånt mens du leter ette planter til veggen din,driver å tråler nett sjøl

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
tenkt samme løsning som deg med et 110rør på en skrånende terrasse vegg, vurderte å bruke takrenne først ,men blir vel litt grunn og plante i,vil gjerne ha en henge planter som vokser fort og blomstrer mye og hele sommeren,si i fra hvis du kommer over noe sånt mens du leter ette planter til veggen din,driver å tråler nett sjøl
Klart det👍 Målet mitt er å finne noe grønt(jungelinspirert) som vokser fort for deretter supplere med forskjellige innslag.
Det er tanken nå😜 bare å følge denne tråden for jeg vil legge ut etterhvert.

Vet jo at bekkeveronika vokser som fy og er vel evig grønn, men blir kjedelig som hoved plante på veggen vil jeg tro😜

kom med forslag eller del erfaring folkens😃🌱🌱

hans-ole

Betalende medlem
Klart det👍 Målet mitt er å finne noe grønt(jungelinspirert) som vokser fort for deretter supplere med forskjellige innslag.
Det er tanken nå😜 bare å følge denne tråden for jeg vil legge ut etterhvert.

Vet jo at bekkeveronika vokser som fy og er vel evig grønn, men blir kjedelig som hoved plante på veggen vil jeg tro😜

kom med forslag eller del erfaring folkens😃🌱🌱
skal du ha noe som vokser fort og med store blader prøv søtpotet bare og kjøpe de på butikken og legge hele i vannet så i løpet av noen uker har du en stor plante med stort rot system som renser opp i vannet 👍

eidsvold1814

Well-Known Member
tenkte litt på blomsterkarse,men lest at hvis de får for mye næring ,så går det på bekostning av blomstene,blir mere blad og mindre blomster

hans-ole

Betalende medlem
Og blomstrer
det siste tenkte jeg ja :)
jeg kommer ikke på noe plante som henger og blomstrer lenge som passer i et slik opplegg i farta annet en som Lars sa bekeveronica kan sikkert dekke en hel vegg på en sesong men er jo ikke mye blomster

prøv jordbær blomstrer jo ikke så lenge men de sender jo avleggere alle veier så har du noe gått og tygge på også 👍

Topp