Prosjekt inne-dam

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hvordan holder du tempen nede i karet ?
kun med og og tilsette kaldt vann ? Da må vel det gjøres mange ganger i døgnet evt ?
Har sjøl fiska i kjelleren om vinteren + akvarium rom der i tillegg med avfukter jeg har 22-23 grader i lufta og 22-24 grader i kara ( et med 26-28 grader) jeg klarer sjeldent og få luft fuktigheten ned i under 50% som regel 57-60 % og avfukteren jobber 24 timer i døgnet skal montere inn varme pumpe der nå snart har kjøpt en med 3 inne deler en til hver etasje spent på om det vil fordampe mere vann en nå da det er kun en varm ovn som brukes i dag

noen med erfaring med varme pumper i fiske rom? Tenker da på at det blir mere sirkulasjon i lufta en med varme ovn om det gjør så det fordamper mere vann? Men uansett så har man i hvertfall muligheten og kjøle ned om sommeren så deg ikke blir for varmt
Jeg bytter ca 2-300liter i døgnet og det gjør at tempen i vannet ligger under lufta og da ingen fordampning. Varmevifte med sirkulasjon i lufta gjør sikkert sitt også. Varmepumpe har sikkert noen her inne erfaring med👍

hans-ole

Betalende medlem
Jeg bytter ca 2-300liter i døgnet og det gjør at tempen i vannet ligger under lufta og da ingen fordampning. Varmevifte med sirkulasjon i lufta gjør sikkert sitt også. Varmepumpe har sikkert noen her inne erfaring med👍
Hmm Min innedam er ca 1800l og når bytter ut ca 4-500l detter tempen ca 3-4 grader og er opp i samme temp etter kun noen få timer igjen

kansje jeg ikke skulle ha isolert så godt i inne dammen 😂

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
I min vinterhage er problemet de dagene det er kaldt om natten på høst og vår. Da er jo tempen i dammen og i jorden til alle plantene varmere enn vinduer/tak og da får jeg kondens.
Jeg kjører med 2-3 avfuktere, og det hjelper, men på klare/kalde netter blir det vann.

Jeg har også varmepumpe og sirkulasjonen fra denne hjelper også, på den måten at da blir vindusflatene ikke så kalde.
Men jeg vil jo gjerne ha tempen ned i 4-6 grader om vinteren pga plantene som vil ha en vileperiode.
Tror koi også har godt av en periode med denne tempen midt på vinteren.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Da skal alt være klart for støp av bunn i morgen.
Grunnet vanskelig fundamentering så har jeg isolert kun under dren før støp av bunn, så blir planen videre å mure opp en ringmur for stabling av jackon thermomur, ja det koster litt men slipper å forskale 2m høyde og det vil også koste for det blir mye trykk som innebærer solid forskaling og mye ekstra jobb.
Så planet etter dette blir å lime styrofoam under Jackon som sikkert gir mye tilpasninger men det tror jeg skal fikse ved å lime med flislim. Når det er gjort vil planen videre justere med skum før jeg ruller latex maling for deretter glassfiberstøp.
Dette er foreløpig plan og den er ikke hugget i stein😜
Legger ut dagens bilde.94476505-FBDB-42B8-A174-C88961CB6709.jpeg

Arne

Medlem av ledelsen
Bare en betenkning rundt rør og betong.. Jeg tror jeg har litt av det samme problemet. Betongen som ligger rundt plastrøret leder varme rett ut i fjell, det tror jeg ikke er så heldig.
Min innedam "lekker" varme ut i fjellet på samme måten. Har fått noen fysikere på jobben til å regne litt på det, og med den isolasjonen og temperaturforskjellen jeg har i dammen, og hva det er på natta skulle temperaturen sunket maks 0,15 grader pr døgn. Vann har stor varmekapasitet.
Hos meg synker den 0,4 grader på ca 8 timer. Så jeg har et energisluk et sted, og når jeg gikk og tittet og prøvde å bruke innsiden av hodet så fant jeg et slikt sted, hvor støypen går fra oversiden av røret og rett på bart fjell.
Nå har jeg målt litt med termometer, og temp er som i dammen rett ved plastrøret, og jo nærmere jeg kommer fjellet jo kaldere blir betongen. Så her forsvinner varmen.. Trur eg..
Vurderer å sage meg ned til isolasjonen med vinkelsliper og fylle med skum for å bryte varmetransporten, men det vil jo fylle rommet med slipestøv. Må vel leie en vinkelsliper som tåler vann for å gjøre jobben i såfall.
Hvordan tenker du oppå dette? Isolasjon håper jeg, ellers blir hele bunnen din samme temperatur som fjellet, og det vil du ikke tror jeg :)

Sist redigert:

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Bare en betenkning rundt rør og betong.. Jeg tror jeg har litt av det samme problemet. Betongen som ligger rundt plastrøret leder varme rett ut i fjell, det tror jeg ikke er så heldig.
Min innedam "lekker" varme ut i fjellet på samme måten. Har fått noen fysikere på jobben til å regne litt på det, og med den isolasjonen og temperaturforskjellen jeg har i dammen, og hva det er på natta skulle temperaturen sunket maks 0,15 grader pr døgn. Vann har stor varmekapasitet.
Hos meg synker den 0,4 grader på ca 8 timer. Så jeg har et energisluk et sted, og når jeg gikk og tittet og prøvde å bruke innsiden av hodet så fant jeg et slikt sted, hvor støypen går fra oversiden av røret og rett på bart fjell.
Nå har jeg målt litt med termometer, og temp er som i dammen rett ved plastrøret, og jo nærmere jeg kommer fjellet jo kaldere blir betongen. Så her forsvinner varmen.. Trur eg..
Vurderer å sage meg ned til isolasjonen med vinkelsliper og fylle med skum for å bryte varmetransporten, men det vil jo fylle rommet med slipestøv. Må vel leie en vinkelsliper som tåler vann for å gjøre jobben i såfall.
Hvordan tenker du oppå dette? Isolasjon håper jeg, ellers blir hele bunnen din samme temperatur som fjellet, og det vil du ikke tror jeg :)
Bunndrenet ligger nå oppå en styrofoamplate og så har jeg skummet under røret på fjellet.
Tanken videre er å avrette fjellet for deretter lime styrofoamplater på alle toppflater som vegger, bunn og avrettet fjell inntil røret som du ser på bilde.
Blir helt sikkert litt kuldebroer nederst i knekken mot selve bunndrenet, men hvis det er med på og kjøle vannet litt så er vel det bare en fordel med tanke på å holde vannet litt kaldere en lufta ergo ingen kondensproblemer, så slipper jeg kanskje hyppige vannbytter for å holde tempen lavere det er i hvert fall teorien min uten at jeg er ekspert på dette feltet😜
Når det er sagt så høres det voldsomt ut å kutte seg ned til rørene for etterisolere😬 hvor kaldt blir vannet i dammen i forhold til ønsket temperatur vinter som sommer?

Arne

Medlem av ledelsen
Ok, ja da blir det kanskje ok. Jeg synes vannet burde vært noen grader varmere hele tiden, bortsett fra på den varmeste tiden på sommeren. Selv med over 30 grader i rommet store deler av døgnet kom ikke temp over 21 grader i vannet. Kuttingen blir i såfall ikke ned mot rørene, men ved siden av og ned til isolasjonen.

hans-ole

Betalende medlem
hvordan filtrering har du tenkt til dette ?
Hvor skal filtrering og pumper monteres ?

er så stilling med dam med vindu 👍også fine fisk 👍

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Ja der har du et poeng når vi snakket filtrering.
Jeg har kjøpt inn sprengkiler for å få berget ned i overkant for å få inn siste skrik fra Tropex som er trommelfilter med bevegelig k1 i ett. Nye modell fra Tropex er at pumpe for spyling av trommel ligger i selve filteret og hele systemet er bygget på h.b.l 102cm x 93cm x 104cm.
Toppen av dette filteret må stikke ca. 20cm over vannflate, så det utgjør at vannspeilet i rommet vil ligge 22 cm under ferdig gulv.
mye å tenke på her og som sagt tidligere ingen ting er hugget i stein enda😜

Topp