Prosjekt inne-dam

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette må jo bare bli bra etter hvert 👍.
Nå er det jo bare litt støping/murer arbeid, snekring etc. igjen så har dere jo straks et ordentli innebasseng;):p.
Takker godt jeg ikke vet hvor mye jobb som gjenstår og bare tar en dag om gangen😜 Tenker nå at den værste drittjobben er unnagjort men der tar jeg sikkert feil😂

bert

Well-Known Member
tenker du duk eller glass fiber ? hos meg har fiber n slept betongen pga vann innsig fra utsiden noe å tenke på da du antageligvis vil få vann som finner veien oppå fjellet ?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
tenker du duk eller glass fiber ? hos meg har fiber n slept betongen pga vann innsig fra utsiden noe å tenke på da du antageligvis vil få vann som finner veien oppå fjellet ?
Har glassfiber i utedammen og det har gått fint i 8 år nå, så tanken er glassfiber nå også. Det blir godt drenert i bunn så hvis det skulle komme vann opp fra fjellet som vil være minimalt blir vannet ført mellom fjell og styrofoam plater.
Det er i hvert fall tanken så langt😊

bert

Well-Known Member
ja jeg har knotte plast utvendig og 20 cm betong b30 fiber, men glassfiberen slapp alikevel ikke et stort problem da betongen er tett, men syns det var rart, fulgte boka med primer osv , du har da tenkt å legge glassfiberen på styrofoamen 👍 🐟🐟

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
ja jeg har knotte plast utvendig og 20 cm betong b30 fiber, men glassfiberen slapp alikevel ikke et stort problem da betongen er tett, men syns det var rart, fulgte boka med primer osv , du har da tenkt å legge glassfiberen på styrofoamen 👍 🐟🐟
Rart at glassfiberen slapp men som du sier er dette lett å fikse/lappe. Har tenkt å legge glassfiber på styrofoamen hvis den blir slett nok da. Leste på prosjekt tråden til Thore hvor du nevnte å male styrofoamen med latex maling, er det fare for at polyesteren spiser opp styrofoamen under herding?
Veien blir til mens man går vil jeg tro, må alltid ha plan b,c og d. Men en ting er sikkert og det er klokt å lære av andres erfaringer😊

hans-ole

Betalende medlem
Rart at glassfiberen slapp men som du sier er dette lett å fikse/lappe. Har tenkt å legge glassfiber på styrofoamen hvis den blir slett nok da. Leste på prosjekt tråden til Thore hvor du nevnte å male styrofoamen med latex maling, er det fare for at polyesteren spiser opp styrofoamen under herding?
Veien blir til mens man går vil jeg tro, må alltid ha plan b,c og d. Men en ting er sikkert og det er klokt å lære av andres erfaringer😊
styrofoamen blir ikke oppløst av polyester 👍

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
styrofoamen blir ikke oppløst av polyester 👍
Men oppløser den isopor? For Thermomur blokkene er laget av det.
Ville prøvd med noe ferdig blandet polyester på en bit isopor føre man gikk for den løsningen.
Her som sagt så ble det pusset først med fiberpuss armert med rutet glassfiber matte føre vi tok på polyster og glassfiber.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Det er en del plast som ikke tåler polyseter, men prøv på en liten bit først. Eventuelt male først.

hans-ole

Betalende medlem
Et annet alternativ er gi f..n i de dyre iso blokkene sette opp forskaling med styrofoam plater i innerforskalinga da vil de feste seg i støpen og du har slette fine vegger og støpe glassfiber rett på vil tru dette er mye billigere og

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Et annet alternativ er gi f..n i de dyre iso blokkene sette opp forskaling med styrofoam plater i innerforskalinga da vil de feste seg i støpen og du har slette fine vegger og støpe glassfiber rett på vil tru dette er mye billigere og
Jeg skjekket dette når jeg bygget tilbygget her. Og prisen ble omtrent det samme for begge deler.
Og det er MYE lettere og det går betydlig raskere med Thermomur blokkene. Men det kan jo hende det er anerledes nå?
Og jeg skjekket jo ikke absolutt alle steder heller. Men jeg måtte selv bruke minst mulig tid på å få opp murene.

Så det er jo et valg dette her som ikke er helt enkelt. Men jeg vet hva jeg ville gått for hvis jeg skulle gjøre en slik jobb igjen ;).

hans-ole

Betalende medlem
Her er det vel bare 2 veger med høyde på og en liten kant i framkant så her vil jeg tru det går mye fortere og sette forskaling en og lage alle de trapingene på skrå fjellet til blokkene

en helg med forskaling og armering og en betong bil ferdig👍

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Har lekt med tanken og bare forskale, men må regne litt på det, må vel ha styrofoam på utsiden for å ikke få kuldebru på reisverk?
Jeg skal bare mure opp 3 vegger da styrofoam plater blir limt direkte på grunnmur, så en vegg må jeg lage litt tripp trapp.
😜🐟

hans-ole

Betalende medlem
Har lekt med tanken og bare forskale, men må regne litt på det, må vel ha styrofoam på utsiden for å ikke få kuldebru på reisverk?
Jeg skal bare mure opp 3 vegger da styrofoam plater blir limt direkte på grunnmur, så en vegg må jeg lage litt tripp trapp.
😜🐟
jeg er ingen sneker eller murer ( kun hobby ) men ser jo at på hus bygging brukes det jo bare grunnmurspapp mellom reisverk og grunnmur og gjerne en 3mm isolerende plate innvendig på grunnmur som står iforskalings og blir støpt mot for og bryte kule broen
Grunnmuren går jo så høyt at du støper gulvet inni muren og du får da brøte kulde brua med den 3mm isolasjons plata

er sikkert like mange måter og gjøre dette på som det fins Koi og gullfisk 👍 men sånn ser jeg i hvertfall at det gjøres her nede en del på på bygg på hus og nybygg av garasjer osv

hva er planen og gjøre innvendig vegger/tak den gamle husveggen osv i forhold til fukt problemer?
Har en godkjent tegning på et 36 kvm bod og 126kvm garasje jeg lurer på og bruke til bla et fiske rom sjøl da jeg ikke liker og ha så mye vann i kjelleren som det er nå men og lage det som våt rom blir jo sykt dyrt hvordan tenker du og gjøre det eller hvordan har dere andre gjort det?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
jeg er ingen sneker eller murer ( kun hobby ) men ser jo at på hus bygging brukes det jo bare grunnmurspapp mellom reisverk og grunnmur og gjerne en 3mm isolerende plate innvendig på grunnmur som står iforskalings og blir støpt mot for og bryte kule broen
Grunnmuren går jo så høyt at du støper gulvet inni muren og du får da brøte kulde brua med den 3mm isolasjons plata

er sikkert like mange måter og gjøre dette på som det fins Koi og gullfisk 👍 men sånn ser jeg i hvertfall at det gjøres her nede en del på på bygg på hus og nybygg av garasjer osv

hva er planen og gjøre innvendig vegger/tak den gamle husveggen osv i forhold til fukt problemer?
Har en godkjent tegning på et 36 kvm bod og 126kvm garasje jeg lurer på og bruke til bla et fiske rom sjøl da jeg ikke liker og ha så mye vann i kjelleren som det er nå men og lage det som våt rom blir jo sykt dyrt hvordan tenker du og gjøre det eller hvordan har dere andre gjort det?
Det man må ha for at bygget ikke skal ha fuktskader er å ha en eller flere store nok avfuktere.
Min erfaring er at det må man ha selv om man evt ikke skal varme opp vannet i bassenget/karet.
Har selv ikke innredet rommet her som våtrom. Bruker som sagt en stor avfukter som man må ha selvom det blir bygget som våtrom.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Min erfaring fra kjelleren(et lite rom med 6 kubikk vann) er at jeg alltid passer på at lufta er varmere og da har hygrometeret(et must å ha) ligget på et sted mellom 30 og 40% og det er knusktørt. Grunnen er kanskje at jeg har varmet opp til 27-28grader i rommet(bruker varmluft vifte) og 24-25 grader i vannet(ingen oppvarming). Vet ikke om det lar seg gjøre hvis jeg ønsker 18-20 grader i vannet og 21 grader luft i det kommende anlegget.
Da får jeg i første omgang kjøpe en mobil avfukter, tipper Thore snakker av erfaring med avfukter og volum rom og temp😊🐟

hans-ole

Betalende medlem
Min erfaring fra kjelleren(et lite rom med 6 kubikk vann) er at jeg alltid passer på at lufta er varmere og da har hygrometeret(et must å ha) ligget på et sted mellom 30 og 40% og det er knusktørt. Grunnen er kanskje at jeg har varmet opp til 27-28grader i rommet(bruker varmluft vifte) og 24-25 grader i vannet(ingen oppvarming). Vet ikke om det lar seg gjøre hvis jeg ønsker 18-20 grader i vannet og 21 grader luft i det kommende anlegget.
Da får jeg i første omgang kjøpe en mobil avfukter, tipper Thore snakker av erfaring med avfukter og volum rom og temp😊🐟
Hvordan holder du tempen nede i karet ?
kun med og og tilsette kaldt vann ? Da må vel det gjøres mange ganger i døgnet evt ?
Har sjøl fiska i kjelleren om vinteren + akvarium rom der i tillegg med avfukter jeg har 22-23 grader i lufta og 22-24 grader i kara ( et med 26-28 grader) jeg klarer sjeldent og få luft fuktigheten ned i under 50% som regel 57-60 % og avfukteren jobber 24 timer i døgnet skal montere inn varme pumpe der nå snart har kjøpt en med 3 inne deler en til hver etasje spent på om det vil fordampe mere vann en nå da det er kun en varm ovn som brukes i dag

noen med erfaring med varme pumper i fiske rom? Tenker da på at det blir mere sirkulasjon i lufta en med varme ovn om det gjør så det fordamper mere vann? Men uansett så har man i hvertfall muligheten og kjøle ned om sommeren så deg ikke blir for varmt

Topp