Takker godt jeg ikke vet hvor mye jobb som gjenstår og bare tar en dag om gangenDette må jo bare bli bra etter hvert.
Nå er det jo bare litt støping/murer arbeid, snekring etc. igjen så har dere jo straks et ordentli innebasseng.
Ja det kan du si igjenHer jobbes det med fjell jaHåper på en lang og fin høst da..
Har glassfiber i utedammen og det har gått fint i 8 år nå, så tanken er glassfiber nå også. Det blir godt drenert i bunn så hvis det skulle komme vann opp fra fjellet som vil være minimalt blir vannet ført mellom fjell og styrofoam plater.tenker du duk eller glass fiber ? hos meg har fiber n slept betongen pga vann innsig fra utsiden noe å tenke på da du antageligvis vil få vann som finner veien oppå fjellet ?
Rart at glassfiberen slapp men som du sier er dette lett å fikse/lappe. Har tenkt å legge glassfiber på styrofoamen hvis den blir slett nok da. Leste på prosjekt tråden til Thore hvor du nevnte å male styrofoamen med latex maling, er det fare for at polyesteren spiser opp styrofoamen under herding?ja jeg har knotte plast utvendig og 20 cm betong b30 fiber, men glassfiberen slapp alikevel ikke et stort problem da betongen er tett, men syns det var rart, fulgte boka med primer osv , du har da tenkt å legge glassfiberen på styrofoamen![]()
![]()
styrofoamen blir ikke oppløst av polyesterRart at glassfiberen slapp men som du sier er dette lett å fikse/lappe. Har tenkt å legge glassfiber på styrofoamen hvis den blir slett nok da. Leste på prosjekt tråden til Thore hvor du nevnte å male styrofoamen med latex maling, er det fare for at polyesteren spiser opp styrofoamen under herding?
Veien blir til mens man går vil jeg tro, må alltid ha plan b,c og d. Men en ting er sikkert og det er klokt å lære av andres erfaringer![]()
Men oppløser den isopor? For Thermomur blokkene er laget av det.styrofoamen blir ikke oppløst av polyester![]()
Jeg skjekket dette når jeg bygget tilbygget her. Og prisen ble omtrent det samme for begge deler.Et annet alternativ er gi f..n i de dyre iso blokkene sette opp forskaling med styrofoam plater i innerforskalinga da vil de feste seg i støpen og du har slette fine vegger og støpe glassfiber rett på vil tru dette er mye billigere og
jeg er ingen sneker eller murer ( kun hobby ) men ser jo at på hus bygging brukes det jo bare grunnmurspapp mellom reisverk og grunnmur og gjerne en 3mm isolerende plate innvendig på grunnmur som står iforskalings og blir støpt mot for og bryte kule broenHar lekt med tanken og bare forskale, men må regne litt på det, må vel ha styrofoam på utsiden for å ikke få kuldebru på reisverk?
Jeg skal bare mure opp 3 vegger da styrofoam plater blir limt direkte på grunnmur, så en vegg må jeg lage litt tripp trapp.
![]()
Det man må ha for at bygget ikke skal ha fuktskader er å ha en eller flere store nok avfuktere.jeg er ingen sneker eller murer ( kun hobby ) men ser jo at på hus bygging brukes det jo bare grunnmurspapp mellom reisverk og grunnmur og gjerne en 3mm isolerende plate innvendig på grunnmur som står iforskalings og blir støpt mot for og bryte kule broen
Grunnmuren går jo så høyt at du støper gulvet inni muren og du får da brøte kulde brua med den 3mm isolasjons plata
er sikkert like mange måter og gjøre dette på som det fins Koi og gullfiskmen sånn ser jeg i hvertfall at det gjøres her nede en del på på bygg på hus og nybygg av garasjer osv
hva er planen og gjøre innvendig vegger/tak den gamle husveggen osv i forhold til fukt problemer?
Har en godkjent tegning på et 36 kvm bod og 126kvm garasje jeg lurer på og bruke til bla et fiske rom sjøl da jeg ikke liker og ha så mye vann i kjelleren som det er nå men og lage det som våt rom blir jo sykt dyrt hvordan tenker du og gjøre det eller hvordan har dere andre gjort det?
Hvordan holder du tempen nede i karet ?Min erfaring fra kjelleren(et lite rom med 6 kubikk vann) er at jeg alltid passer på at lufta er varmere og da har hygrometeret(et must å ha) ligget på et sted mellom 30 og 40% og det er knusktørt. Grunnen er kanskje at jeg har varmet opp til 27-28grader i rommet(bruker varmluft vifte) og 24-25 grader i vannet(ingen oppvarming). Vet ikke om det lar seg gjøre hvis jeg ønsker 18-20 grader i vannet og 21 grader luft i det kommende anlegget.
Da får jeg i første omgang kjøpe en mobil avfukter, tipper Thore snakker av erfaring med avfukter og volum rom og temp![]()