Prosjekt inne-dam

Håkon

Betalende medlem
Digger denne planteveggen din, Lars, og ut i fra bildene så ser det ut til at alle de planteslagene du startet med har klart seg fint :) Stemmer dette, eller er det noen slag som trives bedre enn andre? Hvordan har det gått med plantene gjennom vinteren? Har de fått nok lys? Jeg så tidligere i denne tråd at du bruker 15w led vekstlys med fullspektret lys, hvor langt i fra planteveggen/plantene er dette lyset? Jeg har alltid fått høre at dette lyset skal være så nærme plantene som mulig, stemmer det? Jeg lurer på detaljer rundt dette da jeg har veldig lyst til å lage meg en sånn plantevegg selv. Jeg har ikke takvinduer, og angrer litt på det :rolleyes: , så vekstlys blir viktig. Men jeg må prøve å plassere dette så nærme vindu som mulig, slik at de får mest mulig naturlig lys om sommeren. Fint om du kan legge ut navnet på disse lyspærene, eller gjerne bilde av forpakningen.
Hvordan har du festet filten? Jeg forstår det sånn at sprinkelsystemet på toppen renner på framsiden av pvc platen,mellom de to lagene med filt, og sørger for å holde begge lagene med filt fuktig. Hvordan opplever du vekten av plantene etterhvert som de vokser. Klipper du noe tilbake, eller klarer filten å holde hele vekten uten problemer?
Jeg forstår det også sånn at du har fjernet jord i fra røttene, men noen planter har veldig tynt rotsystem som lett knekker dersom man begynner å rote rundt det. Har du lagt det i bløtt og bare spylt av mesteparten av jorda?

Sist redigert:

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takker Håkon,
Skal prøve å svare kortfattet og det burde gå bra da jeg er en mann med få ord 😂
Gro lyset er nå 3x36w led,E27 sokkel og har en avstand på ca.1-2m fra planteveggen.
Av plantene jeg har brukt har alle trives fantastisk med næringsvann (Damvann) og lys, utfordringen er kanskje tempen på vannet. Hadde temp ned mot 17 grader og da var ca halvparten av plantetypene litt redusert, alle plantene trives fra 19< grader er min erfaring så langt.
Pvc platen er en såkalt oppskummet plate som det lett går an å stifte filten på med stiftepistol.
Klipper bare bort stygge blader og fjernet en monstera som ble et monster og satte den i potte( se bildet).
Vaske røttene var bare å ta av potta og riste den i en bøtte med vann.
C84FDB02-6A98-43FF-81ED-92AFD857A571.jpeg341E4006-E398-41FF-8927-B284FA679488.jpeg

Topp