Prosjekt inne-dam

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ser ut til å ha blitt et skikkelig koselig rom :) Gleder meg til å se det :)

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Med høsten faller ting og tang mer til ro, litt vemodig men samtidig godt. Håper vi kan bruke høst og vinter til å legge til rette for stor
aktivitet når vår og sommer atter en gang kommer🙂 Gleder meg til å se fisk og dam om ikke lenge:)

Arne

Medlem av ledelsen
Dette blir spennende å følge fremover. Skal ha en liten vegg med klatreplanter til sommeren i vinterhagen. Så kanskje jeg får litt inspirasjon og ideer her :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Her blir det igjen litt å lære. Gøy at du prøver denne natur-rense metoden Lars.
Vi hører jo stadig at 1/3 del av overflaten bør være planter .
Skulle ønsket noen kunne målt effekten i tall, av denne plante veggen.
Skjønte på besøket i går, at du har satt deg godt inn i detaljer for å unngå feil, så dette blir spennende å se i bruk.

Arne

Medlem av ledelsen
Her blir det igjen litt å lære. Gøy at du prøver denne natur-rense metoden Lars.
Vi hører jo stadig at 1/3 del av overflaten bør være planter .
Skulle ønsket noen kunne målt effekten i tall, av denne plante veggen.
Skjønte på besøket i går, at du har satt deg godt inn i detaljer for å unngå feil, så dette blir spennende å se i bruk.
Hvis du husker tilbake til dette kurset/møtet/studieringen vi hadde på Kjeller ang aquaponic, så hadde vi klart å finne noen tall for hvor mye m2 med grønt man måtte ha for å bruke opp næringen pr kg foring pr dag. Jeg tror vi bør ha dette liggende et sted. Når kveldene blir enda lengre, og det blir mindre å gjøre ute skal jeg se om jeg ikke finner dette.
Men hvis jeg ikke husker galt skal du spise MYE salat for å holde vannet ditt rent med din mengde koi :cool:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hvis du husker tilbake til dette kurset/møtet/studieringen vi hadde på Kjeller ang aquaponic, så hadde vi klart å finne noen tall for hvor mye m2 med grønt man måtte ha for å bruke opp næringen pr kg foring pr dag. Jeg tror vi bør ha dette liggende et sted. Når kveldene blir enda lengre, og det blir mindre å gjøre ute skal jeg se om jeg ikke finner dette.
Men hvis jeg ikke husker galt skal du spise MYE salat for å holde vannet ditt rent med din mengde koi :cool:
Ja, se om noen finner dette.
Tror dere hadde lagt dette til en dato jeg hadde åpent i butikk eller bedrev sysler av annet slag 😂
Jeg kan ikke huske jeg var der dA ?

Nitrat mengde i dam med mye planter, kontra ingen planter er jo tydelig forskjell , så rart om tallene er veldig små eller høye . Avhengig av hvilken vei du leser tallene .

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Var en tur innom Tropex og vanningssystemet jeg så for meg til denne planteveggen hadde de jaggu deler og utstyr for, takker Øivind for god service🤗

20mm pvc rør perforert med 1,5mm hull for vanningssystemet er under utprøving ref bildet og ser ut som skal virke greit👍
B530A818-B321-46F9-9E6E-61D9D0EC049D.jpeg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Da er prosjekt plantevegg på plass, så er det å montere spottlys neste prosjekt, med det ene følger det andre og tredje😜
Som bildene illustrerer så er tanken å finne de plantene som trives og etterfylle dem.
Jeg har per dags dato et lys med rødt og blått og fikk streng beskjed fra Kjetil i Tropex at det stresser fiskene, så da blir det fullspektret lys😅
Vannet som returneres fra veggen gir en god sildrelyd samtidig som den naturligvis spiser opp nitrater og fosfor, så dette blir spennende følge opp for å sjekke.
Legger ut bilder som sagt og bare spør om det er noen videre råd eller spørsmål🙂
6D4290EA-D8AC-4F12-BCAC-976F874DC53A.jpeg
her tilpasses oppskummet pvc plate for innfesting.
8839663B-0DA3-4661-B20E-CE2EEC8D2E10.jpeg
her har jeg snittet ca 10cm for planteholder og bevart første lag med filt.
B25C9D5E-4BCB-49BE-9D43-4110A33DD70F.jpeg
her går 20mm pvc rør opp i bakant.
87A03FCF-C88F-4F01-9A6D-F6108068F2AB.jpeg
veggen sikret med skruefestene på topp.
F2EF98B7-DA86-4FA9-BA2E-4A7C6B5CA319.jpeg
planlegging av plassering av plantene.
86856B22-408C-4611-AA9B-A18A2D900AE5.jpegFerdig så langt, som dere ser så er det ikke fylt opp og det er for å finne ut hvilke typer som vil trives.
59A0889C-0A0A-4A7D-BF8C-B4EC95D1E94B.jpeg178667AC-7C7D-4EDA-94F1-4332E02A7FB8.jpeg
Fiskene digger å smatte på vannet som kommer ut så det er vel godt tegn😜🐟🐟

Arne

Medlem av ledelsen
Dette ble kult, og enda kulere blir det sikkert når det vokser til mer 😀

hans-ole

Betalende medlem
Jeg har hørt og lest at fisk ikke ser rødt lys om det stemmer vett ikke jeg men sikkert noen andre som kan bekrefte eller avkrefte det?

Uansett blir knall tøft 👍

Hvilke planter har du brukt så langdt ?

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette blir kjempe fint Lars:), ikke mange som har en slik vegg, kreativt👍

bert

Well-Known Member
Gullranke er giftig Lars,ser den ligger nede ved vannet, fin vegg vannes den på baksiden ???

Topp