Planting

hans-ole

Betalende medlem
Ble noen nye planter sist jeg var på tropex 👍

så tenkte vi kunne dele litt info rundt dette med planter jeg deler ofte de ny innkjøpte plantene opp i flere planter ( kommer an på hvilke type) så får man gjerne 2-3 planter i steden for en 👍 de fleste vokser så fort at det går fint og gjøre dette

Jeg vasker vekk jord/leire ( det vil ikke jeg ha i dammen ) og klipper ned røttene på de plantene som har mye røtter så får de en god start og gror godt noen planter kan og godt klippes ned litt så kommer de med nye
Stilker og blir Støre og frodigere ( må ikke gjøres med gress og Siv eller stengel planter med hul stilk da røtter de i steden )

Dette funker veldig bra i dam med fisk der er det mere en nok næring i vannet så man trenger ikke jord/leire med gjødsel min erfaring er bare at det griser til vannet og bunnen i dammen og vokser senere for jorda /leira blir så tett at planta bruker mere tid på og få tak i næringa i vannet

7D78B274-50B9-4EBF-AC32-DAA4082C111D.jpeg

B8DCF0FA-5B94-4CA1-B798-CC23F1B296DC.jpeg

Her ser dere jeg har vaska bort jord/leire av røtter og klippet ned røtter noe og delt opp noen av plantene så planter jeg de bare rett i steina i vann kanten i dammen

Del deres erfaring og tips med planter 👍

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Den rødstripete du har kjøpt (Rumex) er en type Skoghøymole/Syre. Den trives ikke så godt nedsenket i vann, men kan like å være våt på "bena" :)
Den sprer seg ganske kraftig med frø, og er en spiselig plante som kan brukes i salater. Litt syrlig smak som navnet Syre skulle antyde. Denne er toårig så du må la noen av frøplantene få stå hvis du vil ha de lenger enn 2 år.

Den Lythrum (Strandkattehale) er en fin plante som trives godt i vannkanten og ned til 10-15cm dyp.
Kan spre seg med frø, men det har ikke jeg opplevd, men den er flerårig og kan deles/lage avleggere.

De andre der har jeg ikke noe erfaring med :)

eidsvold1814

Well-Known Member
må bli en skikkelig oase hos deg nå Hans-Ole:)mener å huske du plantet mye i fjor også,regner med noe av det har vokst godt,men gøy med planter da:)

hans-ole

Betalende medlem
Den rødstripete du har kjøpt (Rumex) er en type Skoghøymole/Syre. Den trives ikke så godt nedsenket i vann, men kan like å være våt på "bena" :)
Den sprer seg ganske kraftig med frø, og er en spiselig plante som kan brukes i salater. Litt syrlig smak som navnet Syre skulle antyde. Denne er toårig så du må la noen av frøplantene få stå hvis du vil ha de lenger enn 2 år.

Den Lythrum (Strandkattehale) er en fin plante som trives godt i vannkanten og ned til 10-15cm dyp.
Kan spre seg med frø, men det har ikke jeg opplevd, men den er flerårig og kan deles/lage avleggere.

De andre der har jeg ikke noe erfaring med :)
Mener du den det ligger 2 stk av? Det er lobelia
Har hatt disse hvert år men i høst tok jeg de opp og hadde de i en balje ute og da råtna de opp 😡
Tålte ikke den lange kulde perioden dypfryst

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja vi snakka ikke om samme plante her hehe

Denne har jeg ikke hatt før så den må testes ut 👍 står 0-15 cm plante dybde på den
Nei, jeg ser nå at det er to, av to typer.
Jeg har ikke fått denne til å vokse nede i vann, men mulig det går?

Topp