plantespørsmål

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Tror det er en Limnobium laevigatum, tror ikke den har et norsk navn, men er i slekt med vår froskebitt. Denne hører hjemme i Sør og Mellomamerika hvis jeg ikke tar helt feil.

krainer

Betalende medlem
Jeg søkte den opp på det latinske navnet dere gav meg og er helt sikkert riktig navn. Takker. Ser den skal ha varmt vann så da regner jeg med at alle de jeg lot stå igjen ute, er døde til våren. En helt utrolig plante som formerer seg veldig fort når den får de riktige vannverdiene og nok lys og næring. Våre forsøk viser at den skal ha høy PH og KH. Den dør faktigst ut i lavPH/KH. Står ikke helt det der jeg leste om den nå. PH 5-8. Får den ikke til å leve i PH under 6,5, men kanskje er det andre ting som spiller inn

krainer

Betalende medlem
Noen som kan fortelle meg litt om denne flyteplanta. Vi fant den i et beger på plantasjen og den fløyt i overflata og det stod merka med flyteplante på begret.

Vedlegg

Arne

Medlem av ledelsen
Tror dette er en Salvinia cucullata, som er en Asiatisk flyteplante. Neppe noe å overvintre ute, men går fint i akvarier.

Arne

Medlem av ledelsen
Kan være Savinia natans eller minea også.. De er alle ganske varierende etter lys og næring..

Arne

Medlem av ledelsen
Den var ganske vanlig i akvariekretser for en tid tilbake, men lenge siden jeg så den på auksjoner. Hmm det kan jo hende det er fordi jeg ikke er på så mange :)

krainer

Betalende medlem
Den var ganske vanlig i akvariekretser for en tid tilbake, men lenge siden jeg så den på auksjoner. Hmm det kan jo hende det er fordi jeg ikke er på så mange :)
Jeg søkte på den og fant til slutt et bildet av den. Syns ikke navnet stemmer helt med bildet, men ikke alltid akvarister har de rette navna til de rette bildene heller. Er 13 arter i familien salvinia, så treffer nok uansett med familien

krainer

Betalende medlem
Etter å ha fått beskjed om å kikke litt nøyere på begeret, så står det med litt mindre skrift helt nederst (skylder iallfall på at det var grunn til at jeg ikke så det) kellusaniainen 11cm. Går ut ifra at det er lengda den blir bortover vannflata. At den kanskje deler seg etter det.

krainer

Betalende medlem
Den dekker hele overflaten i mitt 450 liter kar..
Har du noe spesielt lys i det karet? Skulle gjerne hatt disse til å leve til våren. Antaglig kommer det vel ny sending til plantasjen til våren, men gøy å prøve å holde liv i de likevel. Den andre typen jeg har, som jeg har lagt inn bildet av før, oppbevares i en rammekasse gjennom vinteren. Håper det går greit. Tenkte jeg skulle bygge en "supersump" til våren med masse flyteplanter

Vidar-Alexander

Betalende medlem
4 vanlige "varmhvit" 36W lysrør.
Viktig å ikke har tett dekkglass rett over slike planter, da kondens på oversiden av bladene kan kvele de.
Men en tank med åpen topp, og lufting, godt med lys, og over 20 grader i vannet, så funker det bra. :)
Gjerne litt næring også, om det ikke er fisk i tanken.
Koi og gullfisk spiser jo disse til frokost da. ;)

Topp