Planter til norske hagedammer bilder og informasjon

hans-ole

Betalende medlem
Her er det informasjon om planter til og ha i norske hagedammer og litt om planting og vedlikehold av de 🌸

Når dere skal kjøpe planter se på mange føre dere velger en og fin en potte med mange stilker/spirer i
mange av plantene kan deles opp så får du flere planter uten og kjøpe flere 👍 dette går ikke med alle typer men med veldig mange
De fleste vann planter gror fort så velg heller Potter med mange små stilker/spirer en en som er høy og lys grodd sjansen for at den knekker i vinden er stor
Er det veldig mye og lange røtter på den nye planten kan de med fordel klippes litt føre planting

Gul iris
-Plante dybde 0-40 cm ( anbefaler ca 40 cm )
-Høyde 60-200cm
-Plantes uten jord/leire enten rett i dammen eller i stor potte/balje med grus eller Stein trenger ingen gjødsel
- klippes helt ned på sen høsten og kommer til bake neste sesong

41E51690-40BE-4673-B6B5-27C025481479.jpeg

01D57BEF-076E-451F-8764-D47CE765715B.jpeg

Beke Veronica
-Plante dybde 0-15 cm
-høyde 10-20 cm
-plantes uten jord/leire rett i dammen langs kanter ( veldig fin kant plante med små blå blomster trives den kan den blomstre flere ganger hver sesong )
- ikke klipp den helt ned bare tynn ut den sprer seg fort og kommer igjen neste sesong
- ingen gjødsel
7A5FD09C-4EAA-4C0F-BF00-E983C0B1FD89.jpeg

98FDF09A-0106-4F89-B8FB-BC1BD0C6C9C6.jpeg

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Dette er bare en test er dette greit nok med bilder og info om planter kan jeg gjøre det slik eller er det andre meninger/ønsker ?
som sakt dette er en test og her vil fylles på med info og bilder av 30-40 forskjellige planter til minst 😀🌸 når det er ferdig blir det ryddet i tråden og alle kommentarer blir slettet og tråden blir låst for kommentarer og låst på toppen av denne siden høres det greit ut ? Dette skal være en ren informasjontråd om vann planter 👍

vil gjerne ha mange tilbakemeldinger så jeg ikke må bruke sø mye tid på og redigere og forandre når jeg kjører i gang

Sist redigert:

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja dette ser veldig bra ut 👍 .
Og støtter det at dette etter hvert blir en ren informasjons tråd som låses etter hvert.

Og redigering kan jo vi moderatorer hjelpe til med ;) .

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Kanskje det kan være en ide om vi som har prøvd de forskjellige planter skriver noe om herdighet? Feks noe slikt: Denne går ikke hos meg, Nedre Romerike H4, Så kan dette legges inn som tekst under bildet, eller om noen har noe spesielt med en plante kan det lages en egen tråd om den planten, og da lage en egen tråd, og så lage en link under bildet til denne tråde. Ble kanskje litt klundrete forklart, men kan lage et eksempel etterhvert, så er det lettere å forstå.

hans-ole

Betalende medlem
Arne jeg skriver at de kommer igjen neste sesong på de som ihvertfall er hardføre og det vil komne mange som det og vil stå 1 årige på eller må oppbevares inne på om vinteren osv

Hos noen med veldig høy pH ( over 7,5-8 ) for eks vil kansje ikke alle plantene fungere like bra hos
Her får nesten evt folk med erfaring med så høy pH evt kommentere litt åssen det har funket endel planter liker ikke så høy pH
alt jeg poster blir info og bilder og min erfaring med de her på Sørlandet kommer til og skrive det at folk med stor forskjell i klima bør undersøke føre de kjøper osv

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Arne jeg skriver at de kommer igjen neste sesong på de som ihvertfall er hardføre og det vil komne mange som det og vil stå 1 årige på eller må oppbevares inne på om vinteren osv

Hos noen med veldig høy pH ( over 7,5-8 ) for eks vil kansje ikke alle plantene fungere like bra hos
Her får nesten evt folk med erfaring med så høy pH evt kommentere litt åssen det har funket endel planter liker ikke så høy pH
alt jeg poster blir info og bilder og min erfaring med de her på Sørlandet kommer til og skrive det at folk med stor forskjell i klima bør undersøke føre de kjøper osv
Nettopp pga det med forskjell på klima jeg tenker at det er fint om de som feks ikke får en plante til å overvintre skriver at denne ikke går hos dem, og det er i område xx og i sone Hx

ragnar

Betalende medlem
Bra tiltak!!
Bare en liten sak....
Dunkjevle og Brudelys kan skjæres ned på høsten, den kommer igjen like sterk
Jeg prøvde begge deler, skjære ned på høst og vår. På våren var det mye klin.....

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Dette blir meget bra👍
Slik skal vi gjøre det på forskjellige varianter av koi og gullfisk også.

hans-ole

Betalende medlem
Bukkeblad

denne lever vilt i store deler av norge

698ACE9C-293E-48FD-A1E1-EEC8725C73EF.jpeg

D5D172EF-4C28-422D-8E5E-3FCF7866C9E2.jpeg

Stor andemat
Lever og vilt noen plasser i Norge sprer seg fort og kan fort overta dammen

A753FEE8-532A-4D35-8C46-0D3682637A14.jpeg

myr kongle
Lever vilt mange plasser i Norge

3DB0CA82-22A3-4295-B5C6-B332101999FE.jpeg

Krepseklo

denne lever og i noen vann i Norge og er en flyte plante den har fine små hvite blomster denne formerer seg og bra med mange små planter som henger rundt moder planten når høsten vinteren kommer går den til bunns og kommer opp igjen til våren og da produserer den nye avleggere også dør moder planten

D174EB6D-E587-429E-91B5-1DACF288B914.jpeg

1AD947E4-7860-4A23-8BB1-20F406313975.jpeg

Sist redigert:

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ser du har lagt til de Norske navnene på mange, det er bra. Vi må prøve å få det til på de plantene som har norsk navn. Ikke dermed sagt at du trenger å ta alle, men vi får prøve å bidra så godt vi kan og har tid.

hans-ole

Betalende medlem
ja det blir norske navn og info på alle plantene på alle jeg vett og finner ut av så spør jeg om hjelp om det jeg ikke vett 👍

kommer masse på fyll av mere plante bilder en av dagene🌸👍

Topp