Hva er nytt

Planter i brakkvann

Thor-Erling

New Member
Hei,jeg bor i kanten av et elveutløp og er interessert i om det er mulig for meg å plante noen planter i vannkanten hos meg. Forholdene hos meg er at jeg bor i Egersund det er ett av verdens "null" punkter for flo og fjære.Men vannstanden varierer nok med +- 30-40cm grnt. høytrykk/lavtrykk og ved flommer om høsten. Vannkvaliteten er pr. definisjon brakvann men er i praksis så ferskt at det bare smaker litt tamt men ikke noe antydning til saltsmak, bortsett fra helt utsatte tørre dager i elven , hvis elven har vært veldig tørr over tid. Noe som er ikke et veldig stort Tema i Rogaland.Langs vannkanten er det noe varierende dybde fra 0 - under 1m. og sandbunn.
Finnes det noen planter fortrinnsvis blomster som kan trives her?, Det vokser noe naturlig elvesiv, Er meget intresert i å høre Deres meninger og event. forslag.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Som Eidsvold1814 skriver over så er det strengt forbudt å plante nye eller flytte planter i Norske vassdrag.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hvis dette er i din hage er det vel lov . Regner ikke med du har lyst å plante andre steder.
Jeg er dessverre lite kjent med hvilke planter som trives i vannkanten ved brakkvann.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Litt usikker på om det er "strengt forbudt" å flytte planter fra naturen og inn i egen hage også.
Noen planter som er fredet er det ikke lov å grave opp, og dette står spesifikt. Det er noen planter hvor det er lov å plukke blomsten, men ikke ta med rota, mener å huske blåveis er slik.
Andre mer sjeldne planter er det ikke lov å ta med blomsten heller.
Vanlige planter som står "ute i vill natur" tror jeg det er lov å ta med avleggere av, hvis jeg ikke helt husker feil. Men dette skal jeg sjekke ut.

Topp