Plantedam

Hagedam

Member
Hei sikkert et veldig dumt spørsmål men jeg vurderer/har litt lyst til å prøve lage en liten hagedam hvor kan gro/overvintre planter all av f.eks. krepseklo, froskebitt og noen andre sumpplanter. Hvor stor må dammen være lengde x bredde og eventuelt dybde for at skal kunne overvintre ?

Dette er ikke noe dumt spørsmål. Min erfaring er at froskebitt og krepseklo greier seg selv om det bunnfryser. Dette gjelder de fleste plantene som liker å stå i vann, og ikke er tropiske. Vannliljer generelt liker ikke at roten fryser i is, generelt er det viktig at man ikke tapper ut vannet om vinteren, er nok større kjangs for at planter tørker ut, en at de fryser istykker grunnet is.

Vidar-Alexander

Betalende medlem
Størrelsen for en plantedam er helt opp til deg, og hvor mye plass du har. Det kommer også litt an på hvilke planter du ønsker. Noen planter blir jo fort veldig store. Lag gjerne dammen i flere nivåer/dybder, så du kan plante de forskjellige plantene på best egnet dybde.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Som plante eller sumpdam er det viktig å bygge store grunne soner på 10-20cm vanndybde .
Mesteparten av sumpplantene trives på denne dybden.
Husker ikke helt hva du hentet med deg , men du var førstemann til å plukke planter i år :).
Om du tok med deg et par av disse på bilde kan du lage et flott bunndekke på dypere vann 30-50cm dybde .
Dypere en 50 cm er den nesten bare vannliljer som fikser .

Vedlegg

Hagedam

Member
Tusen takk for mange fine svar alltid godt med litt veiledning og hjelp fra flinke hagedam folk. Tenkte først å fremst en dam som kan overvintre/gro krepseklo og froskebitt siden opplever/sliter med å få disse til i fiskedammen.
Greit å være tidlig ute var vel kaos vil jeg tro denne dagen siden mange som venter på planter virker ut som.

Derfor litt info om hvor stor eventuelt dammen trenger være på hvor dyp og hvor stor lengde x bredde

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg har en dam på 30cm . Her overvintrer froskebitt, mens krepseklo sliter med å overvintre her . Noen år kommer disse , andre vintre dør di ut . I en annen dam ligger disse på 50cm dybde og her har krepseklo klart seg siste 10 årene .
Størelsen er nok ikke viktig , men i små grunne dammer svinger nok temperaturen litt mye og det kan virke vanskelig å holde balansen . Her kommer flyteplanter som froskebitt til god hjelp, fordi disse gir endel skygge og jevnere vann temperatur .

Hagedam

Member
Da får vi se hva som kan skje muligens i løpet av året med å bygge en liten plantedam for froskebitt, krepseklo osv.

krainer

Betalende medlem
Nei tenkte å lage en helt ny liten dam bare til plantene eventuelt men får se hva blir til.
Jeg er akkurat ferdig med å bygge meg en plantedam, men jeg har kopla den sammen med fiskedammen. To fluer i en smekk kaller jeg det. Blir kvitt litt nitrat og får en plantedam. Ikke planta så mye planter enda, men de kommer. Den skal også funke som biofilter, bare jeg finner ut hvordan jeg får k1 til å ligge i ro nedi der+ at det er overflateskimmer i samma slengen. Blei vel kinderegg det?

Topp