Overvintring av koi ute i dammen

V.S.Heilemann

New Member
Nå kommer vinteren snart og vanntemperaturen er bare på noen få grader. Da skal 6 gullfisk/koi på ca 15 cm overvintre ute i dammen på ca 10 000-12 000 liter og 1,8 m dyp. Dammen ligger sør i Nordland der vinteren er lang og kald. Jeg skal legge et tykt lag med isopor med planker og presenning over. I tillegg vil snøen isolere, spørsmålet er: Hva anbefaler dere for å holde en isråke åpen gjennom hele vinteren til en rimelig pris?

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Hvis du isolerer over, og litt ut til siden ville jeg tro du får åpent vann uten å gjøre så mye ekstra.
Du kan jo få ordnet deg noe ekstra varme i tilfelle det ikke holder. Det finnes dyppvarmere i rustfritt stål å få kjøpt i bryggebutikker som burde fungere greit.
Veldig bra med overisolasjon slik du tenker for da kan du kontrollere vannet, og evnt bytte litt underveis om vannkvaliteten skulle bli dårlig.
Litt ekstraluft i form av en luftestein er ikke dumt for å sikre oksygen i vannet under en slik tett isolering. Luftpumpa må da stå utenfor slik at den pumper frisk luft inn.
Hvis du ikke klarer å holde vannet over 3-4 grader må man passe litt på å ikke ha luftestein på bunnen for da kan sirkulasjonen føre til at vannet på bunnen blir for kaldt.
Koi begynner å få problemer et sted mellom 2 og 3 grader.

LarsU

Super Moderator
Nå kommer vinteren snart og vanntemperaturen er bare på noen få grader. Da skal 6 gullfisk/koi på ca 15 cm overvintre ute i dammen på ca 10 000-12 000 liter og 1,8 m dyp. Dammen ligger sør i Nordland der vinteren er lang og kald. Jeg skal legge et tykt lag med isopor med planker og presenning over. I tillegg vil snøen isolere, spørsmålet er: Hva anbefaler dere for å holde en isråke åpen gjennom hele vinteren til en rimelig pris?
Isopor kasse snudd på hode i dammen, luftestein i midten av kassa senket bare 10 cm under vannlinjen 👍

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Slik jeg leser innlegget så står det amonia, nitritt, nitrat er lik lav.
Kh og gh over 3 dh. 😊
Ja det er sånn det er ment 👍
Jeg har ikke vært så ivrig på KH verdien, men har lest litt «kanskje for mye» 🤣 og skjønt at denne kan være smart å sjekke spesielt før isen legger lokk på dammen

GH verdi er i hovedsak innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt.
Ved for laft innhold av disse saltene kan fiskene få problem med osmoregulering ( saltbalansen )
Koi bør ikke gå i for bløtt vann , og ikke under 3-4 ( ideelt 5-15 )
Om vinteren under isen uten tilsig av nytt vann vil neppe GH stige utover vinter, så sjekk derfor at denne ikke er for lav.

Så lurer jeg litt på om salt i dammen kan gjøre litt av samme nytte ?
Siden GH verdien er spesielt viktig for fiskens Osmoreguleringen , kunne det da og hjulpet enkelt med havsalt også .
Koiens saltinhold er vel ca 1% , kan det da hjelpe å salte vannet med 3 promille som feks Bertil nevner stadig ?

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Jeg har ikke funnet noe sted at GH har noe å si for koi? Så lenge den ikke forandrer seg raskt, spes ned har jeg fortått det slik at denne verdien ikke spiller noen rolle for koiens helse.
Det finnes karper i bløtt surt vann, og disse er like friske som de som lever i hardere vann.
Grunnen til at vi "peser" med å holde ph og kh litt oppe er utelukkende pga filtret og bakteriene. I naturen hvor det er så lite fisk i forhold til vann er ikke ammoniakk eller nitritt noe problem, og da er KH og PH mindre viktig.
Når det gjelder utviklingen av farger tror jeg nok det kan ha litt betydning hva slags mineraler som finnes i vannet, men mange hevder det kun er mineralene i foret som betyr noe her.
Tror de fleste veterinærer som jobber med koi er enige om at vanlig salt ikke bør brukes med mindre det er et problem med feks sår eller sopp. Koi er og blir en ferskvannsfisk :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Er ingen som tviler på at koi er en ferskvannsfisk, men også koi må ta opp salter = 1%
Derfor spørsmålet mitt om Havsalt kan hjelpe noe om GH er veldig lav.
Karpe er en hardfør fisk generelt , men hva som er optimalt er ikke det samme som hva den kan tåle.
Link GH og koi :

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Alle fisk har ca 0,9% salt i blodet, men det betyr ikke at de trenger det i vannet rundt.
Mange mallearter dør før det kommer opp i 0,2% salt feks, og det virker jo litt rart?
Saltvannsfisk lever i ca 3% salt.
Det er mye synsing rundt koi og koihold. Det som er gjort av forskning på koi og karper, som jeg har lest tyder på at salt på lang sikt er negativt.
Det gir seg utslag i problemer på indre organer som lever og nyrer. Dette kommer etter lang tid og er individuelt, slik at noen koi ser ut til å tåle det bedre enn andre.
En som hadde fordypet seg i oppdrett av karper til matformål skrev at det er en grunn til at man ikke finner karper i noen form for brakkvann.
Mange ferskvannsarter vandrer fra tid til annen ut i mer eller mindre brekt vann. Feks både gjedde og Abbor.
Mange levendefødere i Søramerika går også ofte i brakkvann. Karpe gjør det ikke, men hadde den tålt dette godt er det klart den hadde vært der hevdet han. Den etablerer seg jo villig i alle andre habitater.
På kort sikt er det ingen tvil om at det kan hjelpe når de er veldig stresset av feks transport, sykdom osv. Også noen parasittangrep kan gjøres bedre med litt salt.
Men det er funnet ut at feks både Tichodina og Costia trives bedre i vann med opp til 1% salt enn i rent ferskvann. Så man må vite hvilke parasitt man har før man putter i salt.
Jeg har prøvd å lese alt jeg kommer over om salt på seriøse sider, og da tenker jeg ikke på vanlige sider som koi-hobby folk har skrevet, men der enten forskere eller veterinærer har publisert saker.
Kort oppsummert synes jeg det virker som om korte saltbad og behandlinger som ikke strekker seg over mange uker kan være veldig bra, og ha god effekt.
Langvarige behandling og som forebygging når det ikke foreligger noen grunn er bare negativt.
Når det gjelder viktigheten av GH, som egentelig er en helt annen sak så har jeg ikke lest så mye, men siden det finnes karper i vann med 0 i GH og karper lever til de er omtrent 100 år der, så synes jeg det er rart om det er så viktig. Jeg målte jo litt på vannet i Japan og det var vel kun ett sted jeg kunne måle noen GH i det hele tatt, og de har jo fått frem et par fine koi der ;-)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Høres fornuftiig ut at koi som ikke lever i brakkvann ikke trenger salt, men hvis konklusjonen er trekt ut fra at denne ene forskeren har trekt denne konklusjonen ut fra at han ikke har sett koi i brakkvann og at du har målt GH til 0 i en dam i Japan er vel ikke dette noe mer en synsing som du advarer mot 😀
Hvis du har noen link til denne forskningen, Der salt over tid kan være skadelig og KH på 0 er like greit , ønsker jeg du sender meg dette.
Det er stikk i strid med hva bransjen går ut med . Jeg skal i et møte med Bl.a Colombo seinere i høst og siden Colombo er en produsent med en stab på laberatorie som hevder annet, kan det bli interesant å høre hvorfor disse går ut med andre råd.

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Hvis jeg har tid og finner noen gode skriv om dette skal jeg sende deg link, men er du i tvil om at det er omtrent 0 i gh i vannet i Japan kan du jo bare måle selv :)
Jeg målte 0 i GH hos minst 5 oppdrettere i Yamakoshiområdet. Den eneste med GH var Sekigushi, som har vann fra dypet. Hvor høyt det var husker jeg ikke, men det var tydelig målbart.
Det er ikke bare den ene som jeg har lest fra :) men det å huske hvor man har lest det forskjellige er ikke lett.
Denne bransjen går ut med det sier du, er du sikker på du ikke forveksler med KH? Det er ikke mye som støtter det du skriver her, jeg finner bare noen få som hevder GH er viktig for koi.
Og dette er det jo ikke så lett for de i feks Holland å finne ut av, fordi de der har høy GH alle steder, og det å få vann avherdet vann med høy GH er ikke så enkelt. De gjør det til rekekar på 22L vet jeg men til dammer? ;-)
Uansett, vi får prøve å finne ut om GH virkelig har noe å si, og se om vi finner noe forskning som er gjort på dette.

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Skrev litt feil, om det var 5 oppdrettere vet jeg ikke, men 5 dammer litt fra hverandre. Jeg målte hos Torazo, Shintaro og hos han lille som håndhilser.. De to andre stedene jeg målte var i tilfeldige dammer på hver sin side av Ojiya.

bert

Well-Known Member
Jeg har brukt salt ved overganger sp fra ute til inne i alle år DVs siden midten av 80 tallet også ved ulike typer problemer som en ren refleks, mista riktignok mange koi pga aggresive bakterier i 2012, men utover det lever mine koi i beste velgående, mine erfaringer tilsier at dette er uproblematisk. uten symptomer av noe slag vannes salte ut ved vann bytter. i fjor brukte jeg salt til akvariebruk saltvann, dette har høyt innhold av magnesium, jod, strontium, osv kombinerte det med litt skjellsand. hadde ikke problemer med ph fall i det hele tatt, noe som har vært et gjennomgående problem i inne dammen. ut ifra 30 års erfaring vil jeg si en salting til 3 promille som vannes ut ved vann bytter bare er en fordel med tanke på økt slimlag, toleranse mot nitrit mm.

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Ingen tvil om at salt hjelper om man har litt høy nitritt, men over lang tid er det etter min mening bedre å bedre filtreringen enn å dose på med salt. 0,3% er imidlertid en lav dose, jeg tror at de som har sett skader har hatt doseringer fra 0,5 til 1%.

Et av problemene med å lese det som finnes av forskning, og det er ofte på "matfisk karpe". Det er ikke så lett å trenge ned i.
Fant en tilfeldig sak her. Jeg har litt problemer med å gjennomskue hva som er viktig her hvertfall. De bruker både andre betegnelser og målemetoder enn oss.
Derfor tar det, hvertfall for meg mye tid å finne ut.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja det var knapt lesbart for meg.
Prøvde og google og fikk et par artige setninger 😀
Jeg har i ny og ne kontakt med en lærer på aquakultur linja ved høyskolen.
Kan høre om han har noen meninger.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Her på forumet finner vi landets ivrigste innen fisk i hagen og flesteparten bruker tid å penger på og holde fiskene inne.
Men hobbyen har og mange som ikke er fult så hekta og ønsker å la fisk gå utendørs.
Selv har jeg holdt gullfisker ute i årevis og syntes dette funker bra, men koien trenger stor dam og mer tilrettelegging.
Mer om dette her :

Topp