Overvintring av gullfisk inne.

Harald Vågene

Betalende medlem
Har hatt gullfisk inne i store kar, 800-1000 l i fleire år. Skifter 10-20% vatn ca 2. kvar veke. Dette går bra til ca februar, då dør fiskene litt etter litt i løpet av 2-3 veker. Har hatt dei i dvale når temperaturen er under 10 grader, uten foring. Renseanlegg og luftpumpe....... Veit snart ikkje kva eg skal gjere, mister fisken kvart år............ Har nokken tips? Skal eg prøve å ha temperaturen over 12 grader og fore forsiktig i staden for å la dei gå i dvale?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Har hatt gullfisk inne i store kar, 800-1000 l i fleire år. Skifter 10-20% vatn ca 2. kvar veke. Dette går bra til ca februar, då dør fiskene litt etter litt i løpet av 2-3 veker. Har hatt dei i dvale når temperaturen er under 10 grader, uten foring. Renseanlegg og luftpumpe....... Veit snart ikkje kva eg skal gjere, mister fisken kvart år............ Har nokken tips? Skal eg prøve å ha temperaturen over 12 grader og fore forsiktig i staden for å la dei gå i dvale?
For å ta en ting først. Fisken går IKKE i dvale. Er bare stoffskiftet som reduseres ved lave tempraturer,

Så til det andre. Du bytter nok ALT FOR LITE VANN hvis du ikke har filter (renseanlegg) og sirkulasjon i karene.
Du bør nok bytte 50% 2 ganger i uka siden det virker som du ikke har noe filtre i gang.
Mest sansynlig så er vannverdiene ikke helt bra. Har du sjekket slik som Ammoniakk, nitrit og PH?
Tror nok det dummeste du kan gjøre nå er å heve tempraturen og begynne å fore. Det gjør nok ting bare værre?

Du bør nok tenke på å innvestere i filtre å pumper til disse karene.
Og egentlig så er 800 til 1000liters kar ikke så store kar i denne hobbyene dessverre.

Men hvis du har noen test sett liggende så sjekk vannverdiene. Spessielt de jeg nevnte over. Blir lettere å svare ordenlig da.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Normalt kan det gå 100 gullfisk i 1000 liter uten store problem, om filter går og lite eller ingen foring , men har du sjekket pH ?
Har du mistet alle hvert år eller er det noen igjen ?
Kan jo være en parasitt som F.eks costia som er litt lei på ettervinter.
Dersom det er noen med år etter år kan jo parasitt blomsre opp.
Jeg har sett sånne utbrudd her noen vintere .
Bor du nær oss , kan du ta med en gullfisk, så kan vi titte i microskopet sammen.
Bor du langt unna , så ring meg , skulle gjerne vite hvodan dem så ut i gjeller osv

hans-ole

Betalende medlem
Jeg overvintrer og mine gull fisk inne ( alle jeg får tak i) hos meg går de i 17-20 grader med filter og luft ca 50 stk i et 720l akvarium og 12-15 stk i et 540 l akvarium der er det 22-23 grader pga annen fisk mates hver dag bytter 30-40% vann 1-2 ganger i uka har aldri mistet noen fisk inne

som de nevner over her start med og måle vann verdiene dine og gjør tiltak utfra det også ville jeg hevet tempen litt og satt i gang filter og luft umidelbart og byttet masse vann noen dager fremover
Oppfører fisken seg normalt? Kan du ha oksygen mangel i vannet da vannet står helt stille ?

Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Som Ø er inne på her kan det godt være en parasitt som er mer aktivt i kaldt vann, og sammen med litt dårlig vannkvalitet kan det være en dødelig kombo.
Men dette er bare gjettinger fra min side, ogfor å være sikker trengs det skrapeprøver av fisk og testing av vannet :)

Harald Vågene

Betalende medlem
For å ta en ting først. Fisken går IKKE i dvale. Er bare stoffskiftet som reduseres ved lave tempraturer,

Så til det andre. Du bytter nok ALT FOR LITE VANN hvis du ikke har filter (renseanlegg) og sirkulasjon i karene.
Du bør nok bytte 50% 2 ganger i uka siden det virker som du ikke har noe filtre i gang.
Mest sansynlig så er vannverdiene ikke helt bra. Har du sjekket slik som Ammoniakk, nitrit og PH?
Tror nok det dummeste du kan gjøre nå er å heve tempraturen og begynne å fore. Det gjør nok ting bare værre?

Du bør nok tenke på å innvestere i filtre å pumper til disse karene.
Og egentlig så er 800 til 1000liters kar ikke så store kar i denne hobbyene dessverre.

Men hvis du har noen test sett liggende så sjekk vannverdiene. Spessielt de jeg nevnte over. Blir lettere å svare ordenlig da.
Eg har filter og luftpumpe i tillegg. Skal prøve å få sjekke vatnet, vi har frå borehol og eg trur der er mykje jern i vatnet.

Harald Vågene

Betalende medlem
Som Ø er inne på her kan det godt være en parasitt som er mer aktivt i kaldt vann, og sammen med litt dårlig vannkvalitet kan det være en dødelig kombo.
Men dette er bare gjettinger fra min side, ogfor å være sikker trengs det skrapeprøver av fisk og testing av vannet :)
Det må vel då takast prøve fleire ganger, både av vatnet slik det er frå kranen / boreholet og litt seinare i sesongen fks. desember?

Harald Vågene

Betalende medlem
Normalt kan det gå 100 gullfisk i 1000 liter uten store problem, om filter går og lite eller ingen foring , men har du sjekket pH ?
Har du mistet alle hvert år eller er det noen igjen ?
Kan jo være en parasitt som F.eks costia som er litt lei på ettervinter.
Dersom det er noen med år etter år kan jo parasitt blomsre opp.
Jeg har sett sånne utbrudd her noen vintere .
Bor du nær oss , kan du ta med en gullfisk, så kan vi titte i microskopet sammen.
Bor du langt unna , så ring meg , skulle gjerne vite hvodan dem så ut i gjeller osv
Karene vert vaska grundig fleire ganger kvart år før eg tar fisk opp i dei. Og ja, all fisken dør, litt etterkvart. Ei veke no i januar kom vasstemperaturen opp i 8 grader, då døde plutseleg 5 fisker av totalt 10. Men no når eg veit eg kan få hjelp her, vil eg kontakte dokke til hausten når eg starter ny overvintring. Til vanleg lar eg vatnet vere på 6 grader, har kolbe m termostat. Sjekka pH for eit par år siden, då var det normalt.

Arne

Medlem av ledelsen
Du bør sjekke ph, ammonium og nitritt ( du får kjøpt testsett relativt rimelig hos dambutikkene) regelmessig når du har fiskene innendørs.
Ved nystartede kar gjør jeg dette en gang pr uke de første 6-7 ukene, og hvis ting da er blitt bra tester jeg kanskje en gang pr mnd to-tre ganger og deretter ca annen hver mnd.

Harald Vågene

Betalende medlem
Du bør sjekke ph, ammonium og nitritt ( du får kjøpt testsett relativt rimelig hos dambutikkene) regelmessig når du har fiskene innendørs.
Ved nystartede kar gjør jeg dette en gang pr uke de første 6-7 ukene, og hvis ting da er blitt bra tester jeg kanskje en gang pr mnd to-tre ganger og deretter ca annen hver mnd.
Eg har prøvesett og skal ta nokre prøver igjen. Det har nok vore forsømt, syntest det var veldig vanskeleg å lese av nøyaktige svar på prøvene. Men det er vel lite å gjere med vatnet, det er frå borehol 100 meter djupt. Takk for påminninga.!

Sist redigert:

Harald Vågene

Betalende medlem
NO3= ca 10, NO2= ca 0, pH= ca 6,6, GH= 6-7, KH, hardhet= ca 3. Kan dokke seie nokke om dette? Dette er vatnet eg har i springen. Virker litt surt......... :)

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
De testene er alle fra springen? Du må teste vannet hos fiskene. Og om tror er mye metall i vann, så kan kanskje prøve med Aquasafe? Første året så hadde jeg ikke filter i gang, ca 6 grader, og hadde lest at ikke skulle ha bevegelse i vannet. De fikk byttet vann 2 ganger den vinteren. Hadde ingen fisk igjen når våren kom. Nå bytter jeg litt vann hver dag, 2 filter i gang hele tiden og luft. temp på ca 8 - 12 grader. og får en liten dose vinter-for hver dag. Weatgerm. Jeg har ikke mistet en fisk om vinteren på flere år. Ca 42 koi - fra 25 cm til 73 cm . Fiskene er i kjelleren - mellom 12000 - 14000 l,iter

Harald Vågene

Betalende medlem
De testene er alle fra springen? Du må teste vannet hos fiskene. Og om tror er mye metall i vann, så kan kanskje prøve med Aquasafe? Første året så hadde jeg ikke filter i gang, ca 6 grader, og hadde lest at ikke skulle ha bevegelse i vannet. De fikk byttet vann 2 ganger den vinteren. Hadde ingen fisk igjen når våren kom. Nå bytter jeg litt vann hver dag, 2 filter i gang hele tiden og luft. temp på ca 8 - 12 grader. og får en liten dose vinter-for hver dag. Weatgerm. Jeg har ikke mistet en fisk om vinteren på flere år. Ca 42 koi - fra 25 cm til 73 cm . Fiskene er i kjelleren - mellom 12000 - 14000 l,iter
Ja, eg skal teste når fiskane er der også, men no er jo alle daue........... Lufttemperatur kan eg ikkje kontrollere, men vasstemperaturen kan eg bestemme minimums.

eidsvold1814

Well-Known Member
litt lav ph ser jeg du så det er en ting å passe på med regelmessige vannskifte og kanskje heve den litt med å bruke skjellsand,verdiene ellers er vel helt normale,nh3 verdien din er vel ikke 10?er det komma feil og skal være 1.0 så syns jeg fortsatt er rart fra krana,burde være 0,mest riktig måleresultat får du ved å la vannet få rundt 20grader/romtemp,og teste det da :)

ragnar

Betalende medlem
Her måles vannet hver uke. Har 1000 liter tank med 4 koi, 2 små og 2 litt større. Temp fra 6 gr på vinteren til nå 18 gr i vannet .
Mater ikke, kjører pumpe 12000 liter med mattefilter..
Bytter vann når nitrit øker, bruker skjellsand og har 8 Ph. Her er det 6 Ph fra brønnvann så skjellsand hjelper veldig der.
Fisken er sliten og synes det er godt å komme ut i dammen på våren...

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg ville matet litt hvis jeg var deg, for så lenge uten mat i den tempen sliter veldig på fiskene. Mine fisker har fått mat i hele vinter, selv om tempen har vært nede i 4 grader. Selvfølgelig spiser de veldig lite ved den tempen, men litt vil de ha.
Så lenge fisken er innendørs og man har kontroll på vankvalitet og temp har jeg aldri merket noe galt ved å fore litt.

Topp