Oppgradering av dam/ filter

eidsvold1814

Well-Known Member
bruker mye strøm.det ser jeg i allefall,er vel ei jacucci pumpe ,dytter bra slike pumper da,bruker snøtt 20kwh i løpet av et døgn,så hadde strømmen kosta 1kr pr kwh,så kunne du kjørt den konstant i 100dager i stedet for å kjøpe ei ny dampumpe til 2000 før du begynner å tape penger :)

Mats Børresen

Betalende medlem
bruker mye strøm.det ser jeg i allefall,er vel ei jacucci pumpe ,dytter bra slike pumper da,bruker snøtt 20kwh i løpet av et døgn,så hadde strømmen kosta 1kr pr kwh,så kunne du kjørt den konstant i 100dager i stedet for å kjøpe ei ny dampumpe til 2000 før du begynner å tape penger :)
Ok, det blir ei nødpumpe/reserve enn så lenge. Duger til kortvarig bruk evt. Tror du det kan settes på noe form regulator på den?

Mats Børresen

Betalende medlem
Er det noen her inne som har vært borti å lime sammen glassfiber kar? Hva må gjøres for at det skal bli veldig solid.

Gikk på en smell og fikk kjøpt meg et oppdrettskar i glassfiber på 4,5x4,5 meter. Men det er kappet i to deler.. 🙈

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Puss ned kappet helt til 0 i ytterkant og du bør pusse ut 20cm på hver side slik at du får støpt opp en bredde på 40cm med glassfiber og polyester, avslutt med topcoate i ønsket farge gjerne hele karet.

Mats Børresen

Betalende medlem
Ok, regner med at det pusses både innvendig og utvendig da
Puss ned kappet helt til 0 i ytterkant og du bør pusse ut 20cm på hver side slik at du får støpt opp en bredde på 40cm med glassfiber og polyester, avslutt med topcoate i ønsket farge gjerne hele karet.
Ok takk for svar. Regner med at det pusses både utvendig og innvendig da?

Mats Børresen

Betalende medlem
Men ettersom jeg aldri har gjort dette da, ser det finnes flere tykkelser på glassfiber. Og ruller man på polyester også legger på glassfiber også polyester osv i flere lag?

hans-ole

Betalende medlem
Dette bør du ha føre du begynner

-verne briller,gummi hansker ( flere par billige vinyl hansker funker ikke de smelter) ,verne maske med kull filter, aceton, polyester og herder, glassfiber mate 400 eller 600 tykk , vinkel sliper med flap disk p 60 til og slipe ut og grov slipe ny støyp , , en type lakkdress eller lignede dette støvet er ikke Bra og klør , filler, rørepinner , måle beger og Evt vekt til blanding dette bør du blande riktig for mye herder så blir det varmgang og kan selvantenne , rull og koster til og smøre på polyesteren og topcoaten og pigg rulle til og knuse glassfiber stria og få ut luft med
Pusse papir og slipe maskin til finishen har du dette klart på forhånd så er mye gjort 👍

Arbeidet

Jeg ville slipt ut ca 20 cm som nevnt over her men bare litt over halve tykkelsen og støpt ene siden enten utvendig eller innvendig og så snu karet og slipt ut andre siden til jeg kom litt ned i den nye støpen og støpt den siden du må nok regne med 2-3 lag per side når begge sider er støpt sliper du vekk alt som er for mye med vinkel sliperen med flap disken og Evt fyller opp en siste gang på sår og der det er for lite og sliper igjen til ønsket finish så vasker du med aceton og ruller på topcoat

Kjøp produktene hos noen som driver med dette så du kan få råd og god hjelp angående blanding så alt blir riktig dette er viktig

Lykke til dette får du til 👍

Mats Børresen

Betalende medlem
Dette bør du ha føre du begynner

-verne briller,gummi hansker ( flere par billige vinyl hansker funker ikke de smelter) ,verne maske med kull filter, aceton, polyester og herder, glassfiber mate 400 eller 600 tykk , vinkel sliper med flap disk p 60 til og slipe ut og grov slipe ny støyp , , en type lakkdress eller lignede dette støvet er ikke Bra og klør , filler, rørepinner , måle beger og Evt vekt til blanding dette bør du blande riktig for mye herder så blir det varmgang og kan selvantenne , rull og koster til og smøre på polyesteren og topcoaten og pigg rulle til og knuse glassfiber stria og få ut luft med
Pusse papir og slipe maskin til finishen har du dette klart på forhånd så er mye gjort 👍

Arbeidet

Jeg ville slipt ut ca 20 cm som nevnt over her men bare litt over halve tykkelsen og støpt ene siden enten utvendig eller innvendig og så snu karet og slipt ut andre siden til jeg kom litt ned i den nye støpen og støpt den siden du må nok regne med 2-3 lag per side når begge sider er støpt sliper du vekk alt som er for mye med vinkel sliperen med flap disken og Evt fyller opp en siste gang på sår og der det er for lite og sliper igjen til ønsket finish så vasker du med aceton og ruller på topcoat

Kjøp produktene hos noen som driver med dette så du kan få råd og god hjelp angående blanding så alt blir riktig dette er viktig

Lykke til dette får du til 👍
Takk for masse bra og god informasjon! 😊 Skjønte alt men den prosessen med pigg rulle for å knuse glassfiber Stria, for å få bort luft?
Gjøres det mellom lagene glassfiber, polyester også rulle?

hans-ole

Betalende medlem
Takk for masse bra og god informasjon! 😊 Skjønte alt men den prosessen med pigg rulle for å knuse glassfiber Stria, for å få bort luft?
Gjøres det mellom lagene glassfiber, polyester også rulle?
Du ruller på polyester med grov malings rulle gjerne på både tanken og matte biten de klipper du til føre du griser med polyester så du har mattene ferdig tilpassa 😀 så mellom laga og til slutt ruller du med en pigg rulle for og knuse glassfibermata og få ut luft ja

Mats Børresen

Betalende medlem
Du ruller på polyester med grov malings rulle gjerne på både tanken og matte biten de klipper du til føre du griser med polyester så du har mattene ferdig tilpassa 😀 så mellom laga og til slutt ruller du med en pigg rulle for og knuse glassfibermata og få ut luft ja
Ok😊 da blir det nok bra dette😊 takk igjen for info👍😀

Mats Børresen

Betalende medlem
Da var galskapen hentet🙈 etter en liten lastebil tur på 8 timer😂

Som jeg ble fortalt av selger så skulle dette egentlig brukes til oppdrett av ørret, men ble aldri noe av. Selve bunndren ligger litt høyere i forhold til bunnen, må denne evt skjæres ut og senkes? Eller kan jeg bruke det slik det er laget originalt. Grunnen for at karet var konstruert slik var pga evt lekasje, så ville fisken fortsatt kunne overleve på sidene der det var dypere.

Men jeg er ingen ekspert på dette feltet, er det noen som har sett/hørt noe lignende?

Fikk også med et kar på 250x250x70😊

Vedlegg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Velkommen til den kroniske sykdommen som kalles fiskegalskap , bunndren må ligge på dypeste punkt hvis ikke blir dritt med bakterier fylt opp på laveste punkt og da har du problemene i gang uansett.😜

Torstein

Betalende medlem
Velkommen til den kroniske sykdommen som kalles fiskegalskap , bunndren må ligge på dypeste punkt hvis ikke blir dritt med bakterier fylt opp på laveste punkt og da har du problemene i gang uansett.😜
Vi har i innedammen 2 bunndren, det ene er 60 cm høyere, og det går hele tiden. Når vi skal kvitte oss med driten kjører vi det andre ut i avløp. Da har vi sikkerhet samt at vi får ut det som skal ut. Så om du vil ha ekstra sikkerhet så kan du lage et dren til. I utedammen har vi også sikret oss mot at pumper tømmer alt vann, hos oss stropper rømming av seg selv om dammen går ned 40 cm. For oss fungerer dette fint.

Topp