oppbevare vannliljer mellom vinter

krainer

Betalende medlem
Rundt her jeg bor er det nå flere tjern med uvanlig lite vann slik at vannliljene nå flere steder ligger på land. Tenkte jeg skulle prøve å sikkre meg noen rotstokker nå når det er så enkelt, men hvordan lagrer man de best inne gjennom vinteren?

eidsvold1814

Well-Known Member
Rundt her jeg bor er det nå flere tjern med uvanlig lite vann slik at vannliljene nå flere steder ligger på land. Tenkte jeg skulle prøve å sikkre meg noen rotstokker nå når det er så enkelt, men hvordan lagrer man de best inne gjennom vinteren?
vinterlagring av vannliljer lurer jeg også på:)men kan fortelle deg at rotstokker på norske vannliljer ofte er større enn man tror,og sitter godt fast:D

krainer

Betalende medlem
vinterlagring av vannliljer lurer jeg også på:)men kan fortelle deg at rotstokker på norske vannliljer ofte er større enn man tror,og sitter godt fast:D
jada jeg veit de kan være digre, men har vært å testa. Får de løs med spade og kniv. Er ganske mye enklere når man står på land og kan fikse dem enn å stå i 1,5 meter vann forde om man synker litt ned i leira/søla

Roy

Betalende medlem
jeg har en vannlilje som står i ett hjemmesnekra blomsterbed/trau med vann i... overvintra vannlilje rotstokken i en isboks med vann i kjøleskap med stor suksee. da er det vel ca 4-5 grader.

Dette gir ingen vekst og når væren kommer så er det bare og sette ut igjen.. vet ikke hva jeg gjør til høsten da jeg tror den er for stor nå til en isboks

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Vannliljer fra tjern og vann har den litt kjedelige egenskapen at de kun blomstrer en gang i løpet av sommeren. Gjerne i slutten av mai, og så etter noen dager visner blomsten og ingen flere før neste sommer.
Hvis du tar den gule, som ikke er vannlilje, men nøkkerose så er den utrolig hurtigvoksene og kraftig og vil dekke et stort område etter få år, og kunne kvele/utkonkurere de foredlede du har fra før.

eidsvold1814

Well-Known Member
Vannliljer fra tjern og vann har den litt kjedelige egenskapen at de kun blomstrer en gang i løpet av sommeren. Gjerne i slutten av mai, og så etter noen dager visner blomsten og ingen flere før neste sommer.
Hvis du tar den gule, som ikke er vannlilje, men nøkkerose så er den utrolig hurtigvoksene og kraftig og vil dekke et stort område etter få år, og kunne kvele/utkonkurere de foredlede du har fra før.
ja det var det du sa ja en gang jeg var hos deg ja:)visste det var noe spesielt med ville ,kjøper meg nok noen vannliljer i beger og dyrker i akvariet igjen i vinter,der er fargeutvalget stort:)har selv plukka meg en vill i år men den har ikke fått tid til og vokse så mye

krainer

Betalende medlem
kan man få disse ville nøkkerosene til å vokse i en innedam med lys?

krainer

Betalende medlem
Jeg har lest mye her på forumet og et av problema er jo å få planter i dammen som store sultne koi ikke spiser opp eller ødelegger også blir man fraråda å ha f.eks nøkkerose i dammen fordi den vokser for fort? For det første ting som vokser fort suger vel mere næringstoffer ut av vannet som man også er ute etter og for det andre så er det vel mye enklere å holde kontroll på god vekst enn å få dårlig vekst til å øke??De er jo tross alt enkle å splitte opp med en kniv. Trenger ikke la de stå å vokse i flere år uten kontroll.Dammene blir vel som regel tømt eller delvis tømt iallfall en gang i året. Når det er sagt så var vi ute ved en av disse tørrlagte stedene i går og det var noen helt utrolig kraftig rotvekster på disse plantene. Kappa av noen skikklig store, men fant også en del små som stod mere aleine. Tydlig at disse formerer seg på to måter. Via røttene og frø. Det var blomsterknoller der som allerede hadde frø og det var knopper som ikke hadde blomstra enda og masse gule fine blomster. Blomstrer tydligvis hele året. De finnes også som hvite, men vi fant bare gule her. Fikk jo et råd her om å overvintre dem i isbokser i kjøleskapet som jeg skal prøve. Setter et par små i et akvarium der de kan få vokse i vinter hvis de vil det. Tenkte kanskje en diger balje med leire/jord/sand og vann stående mørkt i kjelleren i vinter også kunne være en måte å overvintre de på? Noen som har prøvd andre metoder med hell?

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg har alltid hatt mine stående i dammen. Jeg har hatt 5-10cm med natursingel som bunnsubstrat uten noe næring, jord eller leire. Og med 40cm vann har det gått bra i 15 år. Det er forskjellige erfaringer Mr krainer, det er derfor du får forskjellige råd. Hos meg har aldri det vært et problem at koien har spist opp vannliljer. Muligens fordi jeg begynte med småkoi og vannliljene fikk tid til å vokse seg kraftige før koien begynte å bli grådig. De første årene hadde jeg og skilt koi og vannliljer fra hverandre fysisk med en fluenetting. men selv de vannliljene som sto utenfor nettingen har koien latt være.

Bengt M

Betalende medlem
Jeg prøvde meg med tre vanliljer i fjor og en i år, alt dette javsett koiene mine i seg etter hvert. I fjor var der ikke noe størrelse på koien heller, di største ca 40cm. Men hadde da heller ikke annet av planter i dammen og langs vannkanten.
Nå er det mye annet vekst i dammen, så kanskje jeg prøver med vannliljer i gjen til neste år. Men bør vel finne en løsning så jeg klarer å ha dem avskilt fra koiene til dem lir kraftige.

krainer

Betalende medlem
Jeg har alltid hatt mine stående i dammen. Jeg har hatt 5-10cm med natursingel som bunnsubstrat uten noe næring, jord eller leire. Og med 40cm vann har det gått bra i 15 år. Det er forskjellige erfaringer Mr krainer, det er derfor du får forskjellige råd. Hos meg har aldri det vært et problem at koien har spist opp vannliljer. Muligens fordi jeg begynte med småkoi og vannliljene fikk tid til å vokse seg kraftige før koien begynte å bli grådig. De første årene hadde jeg og skilt koi og vannliljer fra hverandre fysisk med en fluenetting. men selv de vannliljene som sto utenfor nettingen har koien latt være.
nå var jo problemet mitt at jeg foreløpig ikke har noen hagedam. Skal jeg ha, så blir det tidligst neste år, men siden disse nøkkerosene var så enkle å få tak i nå så lurte jeg på hvordan jeg kunne oppbevare dem mellom vinteren. Skjønner det med forskjellige råd fra de forskjellige. Likt innen alt mulig det. Peller ut det jeg får fra de som virker som de har peiling og det som virker fornuftig.

Arne

Medlem av ledelsen
En koi på 40cm er grådig, når jeg annla min dam bak huset for ca 20 år siden hadde jeg 8-10 koi på 8cm i 35.000L dam, og da lar de vannliljene stå i fred. De første 2-3 somrene var relativt kalde så fiskene vokste sakte, og overvintret i dammen. Så de ble vel ikke mer enn 12-15 cm frem til første høsten og ca 20cm igjen neste høst. Da fikk vannliljene tid til å rote seg godt :)
Og nei jeg hadde ikke orket å gjøre det så sakte nå :D men på den tiden var ikke koi så lett å skaffe i ok kvalitet til en fornuftig pris.

krainer

Betalende medlem
En koi på 40cm er grådig, når jeg annla min dam bak huset for ca 20 år siden hadde jeg 8-10 koi på 8cm i 35.000L dam, og da lar de vannliljene stå i fred. De første 2-3 somrene var relativt kalde så fiskene vokste sakte, og overvintret i dammen. Så de ble vel ikke mer enn 12-15 cm frem til første høsten og ca 20cm igjen neste høst. Da fikk vannliljene tid til å rote seg godt :)
Og nei jeg hadde ikke orket å gjøre det så sakte nå :D men på den tiden var ikke koi så lett å skaffe i ok kvalitet til en fornuftig pris.
ganske heldige dine første koi i forhold til mine. Kjøpte mine, 10stk på ca 10cm på tropex i mai og har hatt de i et 660 liters akvarium. Der var tanken de skulle gå til neste vår, men trur ikke jeg kommer til å greie ha de der så lenge. Syns de blir for store. Derfor planlegger jeg å bygge en innedam til dem seint i høst en gang. Hva jeg gjør til neste vår da, veit jeg ikke enda. Men så var det disse nøkkerosene og overvintring inne da? De tre minste røttene har fått plass i stueakvariet hos arowanane. Veit ikke om de trenger ha det kalt om vinteren, men det får de iallfall ikke der

kåre b

Betalende medlem
Jeg tror vannliljer må ha en kjølig hvileperiode. Noen påstår at den gule varianten med rødspettet bladverk får stå mer i fred.
Jeg vil anbefale deg å anlegge en blomsterdam som renner over i koidammen. I blomsterdammen kan du jo ha småkoi og gullfisk. Å prøve å ha vannlijer i dam med stor koi vil bare føre til frustrasjon.

Ottar Bang

Betalende medlem
Jeg har oxo prøvd og ha koi på 40+ med vannliljer. ingen god ide. Blir rimlig frustrert hver gang jeg er hos Charly (koi.no) Han har mange koi på 50/60+ og flotte vannliljer:eviltongue: Fatter ikke hvordan han får det til. Det er et flott syn med store koi og fine blomstrende vannliljer

tabozi

New Member
Har 18 vanliljer i div farger og typer,,, står i dam med stor koi om sommer uten prob , er plantet i kurver,, dekker overflate med store steiner , så koien ikke får gravd dem opp....oppbevarer alt av planter i drivhus ved ca 6-10 grader om vintern,, har å fler tropiske arter som oppbevares ved samme tempratur,,, i drivhuset oppbevares å fisken i store akvarier,,,, alerede i mars er vannliljer i knopp, og fisken spiser hele vinten

ragnar

Betalende medlem
Hos oss er vannliljene i fred. Jeg klipper de ned og setter de på det dypeste ( ca 1 m ) der de fryser ned. Til våren skal jeg tømme og renske dammen før oppstart. Da kommer liljene på plass og vokser seg stor.

Topp