Nye butikker med hagedam og koi

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er bra for hobbyen at butikker dukker opp.
Siste par år er det dukket opp 4-5 nye der eiere har koi og hagedam som hobby.
At eier har dette som egen hobby er nok viktig for å lykkes. Flere tilbyr også delvis montering hos kunder .
Noe jeg ser på FB at flere bør få litt bistand til . Det er mye å sette seg inn i når en skal starte å bygge F.eks koidam med avansert filtrerings teknikk.

Koidammen Norge
Jansen Akvariehobby ( også akvariebutikk )
Haugaland koi
KoiGarasjen
Vanndam ( tidligere Koi Rogaland )

I går besøkte jeg Martin på koidammen Jessheim og bildene er herfra.
håper å få besøkt andre butikker også , Det er alltid interessant å dele erfaringer.
D13EE0F4-0D72-4EAB-BCCA-F6413C4A403A.jpegDEB38732-662A-4B25-BBF3-52DB16CCE323.jpeg6DCE0918-F2AD-4F6E-8984-B0D04A889AE7.jpeg7A0377EA-A578-4FA9-AE73-273B9054493D.jpeg10078C78-A7A5-473D-8AC0-F43FFAF20D69.jpeg195BBCBA-2790-4F4D-9C06-EDEA49F348C5.jpeg

eidsvold1814

Well-Known Member
jeg håper særlig en ting med alle disse nye butikkene,at de tar karantene/behandling like seriøst som dere :) ,syns det blir veldig mye sykdomsprat på Facebook sidene for hagedam noe som gavner hobbyen lite i forhold til dameiere,ekstremfolket i visse organisasjoner og myndigheter,selv om jeg sier dette påstår jeg ikke at sykdom eller snakket om dette er de nye forhandlerne sin feil,men da har forhandler delen gjort det de kan i allefall,en annen ting også som kan skremme nye folk i hobbyen litt,selv om det selfølgelig er aller best å finne ut årsaken til problemet er at det nesten kan virke at man må ha mikroskop for å drive med denne hobbyen,vi drevne må ta til oss litt at Norge er et langt land,så ikke alltid like enkelt for folk å få sjekket fiskene sine heller,da kan man sikkert argumentere å si at da må man i allefall ha mikroskop,men skal ikke glemmes at folk syns dette blir en ekstra kostnad og at det kan være vansklig for en del,bare å bruke og vite hva man skal lete etter:)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Karantene og behandling mot parasitter er vrient og dessverre er det 2 fisk som virker vrient , koi og Diskus.
Er du ikke veldig interesert i fisk, bør du styre unna disse 2 .
Både interessen og butikken lider om fiskene er syke og jeg er neimen ikke sikker på når mine koi er som renest.
Rett etter en gift kur eller 3 måneder etter, jeg har sett flere ganger at vi tror den er vekk , men før eller siden er den tilbake på et vis.
Å selge Syk fisk tror jeg ingen ønsker og jeg har tenkt flere ganger på hvordan FB vil koke om noen kjøper en Tancho kohaku her , tar den med hjem og tar et bilde av den etter et par timer i pose , den vil se dødelig syk ut ! Selv om den er frisk , vil den se helt rosa ut pga stress i posen.. Blodsprengt og fæl. For den som kjenner Tancho kohaku vet vi at den kan se sånn ut , men 99% vil tro jeg har solgt en veldig syk fisk.
Ja, jeg så mye om sykdom i april på FB og vi har mange innom med forskjellige fiskeproblemer. Det som har overrasket meg i år er utrolig mange syke fisk uten en eneste parasitt. Eneste forklaringen må være at mange har klart og overvintre fisk i små dammer denne vinteren pga særdeles varm vinter i hele Sør-Norge. Normalt ville disse bukket under i normalvintere. Ofte er dammene veldig små eller med for mye fisk . Disse har gått i alt annet en friskt vann i små miljø.
Oppfordrer alle med mange års erfaring og tilby å hjelpe nystartede butikker med fiskehelse. Dette blir vin vin for hobbyen.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg skulle ønske at butikker venter lenger med å starte salget. 4 uker er veldig kort periode for å behandle og "avsalte" fisk.
Egentlig hadde jeg ønsket 8 uker, men skjønner at dette er et spørsmål om penger også, det vil jo gjøre fisken dyrere. Men om alle butikkene ble enige om feks 6 uker så ville det vært et stor fremskritt.
Jeg har fått noen bilder av fisk som er solgt til kunder fra minst 2 av disse butikkene, og det er helt klart at det er mye flaks at det har gått stort sett bra.
For noen av fiskene jeg har fått bilder av viser helt klart at de er ganske så nybehandlet, og lider også litt av å komme fra saltvann og når de så blir sluppet i en dam helt uten salt går det noen dager hvor de ikke ser veldig pigge ut.
Og jeg kjenner meg godt igjen i det du forteller Øivind. Å holde et salgsanlegg parasittfritt er ikke så lett, og dere har jo etterhvert mange kar og tanker å holde rene.
Men en karanteneperiode uten folk i drivhusene som hover og rører tror jeg er en fordel, hvor alle kar behandles likt, og allt utstyr som skal brukes får en liten desinfisering.

Trond Langåker

Betalende medlem
Haugaland koi ønsker deg velkommen vist du tar turen til vestlandet Øyvind. Som nystarta butikk har jeg nok mye og lære fra noen som har drevet så lenge som deg. Når det gjelder karantene er jeg enig med Arne. Jeg startet salget etter 7 uker, og merket at det ikke var like stor interesse når konkurentene allerede hadde solgt fisk i flere uker. Har fortsatt fisk i karantene som nå er parasittfri, men etter en hard behandling trenger hvile og å få bygd opp immunforsvaret før jeg vil selge dem. Har fått god hjelp fra Jan Olav som hadde hagedammen.no og har ringt han støtt og stadig når eg har trengt råd.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Haugaland koi ønsker deg velkommen vist du tar turen til vestlandet Øyvind. Som nystarta butikk har jeg nok mye og lære fra noen som har drevet så lenge som deg. Når det gjelder karantene er jeg enig med Arne. Jeg startet salget etter 7 uker, og merket at det ikke var like stor interesse når konkurentene allerede hadde solgt fisk i flere uker. Har fortsatt fisk i karantene som nå er parasittfri, men etter en hard behandling trenger hvile og å få bygd opp immunforsvaret før jeg vil selge dem. Har fått god hjelp fra Jan Olav som hadde hagedammen.no og har ringt han støtt og stadig når eg har trengt råd.
Jeg har jo og drevet butikk en gang, og ga meg vel egentelig litt fordi jeg synes det ble vanskelig å konkurere når andre i markedet solgte tidligere, og prisen er vanskelig å forsvare når man legger ned mer av både tid, strøm og penger på fiskene. Det beste hadde jo vært om kundene kunne oppdra butikkene ved å ikke kjøpe på steder som åpnet salget så tidlig, men det er nok en utopi og håpe. Folk kjøper der det er billigst, uansett risiko.

Topp