Øivind i Tropex
Well-Known Member
Jeg ønsker innspill om noen har erfaring med store akvarie filter løsninger .
Vi jobber med en ny ferskvannsavdeling til Drøbak Akvarie
Her ser vi for oss et damanlegg innendørs samt en rekke mindre akvarier med forskjellige biotop.
Vi tenker et kraftig system som takler 100m3 gjennomstrømning pr time men reelt blir det neppe mer en 20m3 vann totalt. Her skal det overdimensjoneres filtrering
.
Det er inn/ut løsning på akvariene jeg er usikker på .
Det er ønske om bunndren i alle akvarier, men vann skal stå i flere høyder til samme store filter , så jeg må lage vannlås som sikter at kar ikke tømmes ved stopp av pumper.
Jeg tenker og at rør må kunne tappes under kar, tilfelle grus har gått igjenom rist i kar , samtidig vil denne krana kunne brukes til tømming av Akvarie direkte i avløp.
Jeg tenker 32mm innløp og 63mm bunndren/utløp .
På toppen av vannlås tenker jeg en omvendt T , dette for å unngå hevert .
Takknemmelig for innspill på denne type Akvarie løsning .

Vi jobber med en ny ferskvannsavdeling til Drøbak Akvarie
Her ser vi for oss et damanlegg innendørs samt en rekke mindre akvarier med forskjellige biotop.
Vi tenker et kraftig system som takler 100m3 gjennomstrømning pr time men reelt blir det neppe mer en 20m3 vann totalt. Her skal det overdimensjoneres filtrering

Det er inn/ut løsning på akvariene jeg er usikker på .
Det er ønske om bunndren i alle akvarier, men vann skal stå i flere høyder til samme store filter , så jeg må lage vannlås som sikter at kar ikke tømmes ved stopp av pumper.
Jeg tenker og at rør må kunne tappes under kar, tilfelle grus har gått igjenom rist i kar , samtidig vil denne krana kunne brukes til tømming av Akvarie direkte i avløp.
Jeg tenker 32mm innløp og 63mm bunndren/utløp .
På toppen av vannlås tenker jeg en omvendt T , dette for å unngå hevert .
Takknemmelig for innspill på denne type Akvarie løsning .