Ny Ferskvanns avdeling i Drøbak Akvarie

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg ønsker innspill om noen har erfaring med store akvarie filter løsninger .

Vi jobber med en ny ferskvannsavdeling til Drøbak Akvarie
Her ser vi for oss et damanlegg innendørs samt en rekke mindre akvarier med forskjellige biotop.
Vi tenker et kraftig system som takler 100m3 gjennomstrømning pr time men reelt blir det neppe mer en 20m3 vann totalt. Her skal det overdimensjoneres filtrering 😂.
Det er inn/ut løsning på akvariene jeg er usikker på .
Det er ønske om bunndren i alle akvarier, men vann skal stå i flere høyder til samme store filter , så jeg må lage vannlås som sikter at kar ikke tømmes ved stopp av pumper.
Jeg tenker og at rør må kunne tappes under kar, tilfelle grus har gått igjenom rist i kar , samtidig vil denne krana kunne brukes til tømming av Akvarie direkte i avløp.
Jeg tenker 32mm innløp og 63mm bunndren/utløp .
På toppen av vannlås tenker jeg en omvendt T , dette for å unngå hevert .

Takknemmelig for innspill på denne type Akvarie løsning .9E6CE9CA-CD17-443A-8F3C-88B215E385CD.jpeg61E7F205-421F-40E4-9C53-327357536273.jpeg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ved første øyekast så ser jo dette ikke så dumt ut.
Men bare et spm. Hvor store er hvert av akvariene?
Kan kanskje være en ide å bruke 75mm bunndren? Bare en tanke fra min side dette da.

Men ellers så burde jo prinsippet være bra og fungere.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ved første øyekast så ser jo dette ikke så dumt ut.
Men bare et spm. Hvor store er hvert av akvariene?
Kan kanskje være en ide å bruke 75mm bunndren? Bare en tanke fra min side dette da.

Men ellers så burde jo prinsippet være bra og fungere.
Ja skjønner poenget, tenker jeg må teste litt mer vannmengde inn og ut.
Størrelse på kar er litt usikkert enda , tror vi snakker forskjellige størrelse. tja 200 til 1200
Dam blir ca 6000 men her kjører vi vanlig bunndren løsning

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Så spennende prosjekt, det finnes helt sikkert en god løsning, tenker da spesielt på vann i forskjellige høyder til samme filter.
Lykke til, vi følger med:)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ser ut som om du tenker et slags forfilter i bunnsubstratet. Husker det var noe vi hadde i akvarier før, men det har blitt helt borte.
Hvis de tenker å ha planter i noen av karene er det jo ikke alle planter som trives med det, og noen planter er nesten avhengig av leire rundt røttene.
Er dette noe du må tenke på, eller er det de som vil ha det slik?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ser ut som om du tenker et slags forfilter i bunnsubstratet. Husker det var noe vi hadde i akvarier før, men det har blitt helt borte.
Hvis de tenker å ha planter i noen av karene er det jo ikke alle planter som trives med det, og noen planter er nesten avhengig av leire rundt røttene.
Er dette noe du må tenke på, eller er det de som vil ha det slik?
Nei, Vi skal bare levere filter og rør, evt koble opp filter, men vi hadde noen timer rundt bordet med ansatte på hvordan denne avdelingen skulle se ut og fungere . Da var selvsagt han som hadde ansvar for rengjøring i kar opptatt av enkel rengjøring.
Jeg ser faren for at grusen etter tid kan tette seg og føre til oversvømmelse , det kan kombineres med et overløp . Men uansett tror jeg plante akvarium må løses annerledes.
Akvarie får mye større areal, så det blir spennende å se hva dem får til.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Nei, Vi skal bare levere filter og rør, evt koble opp filter, men vi hadde noen timer rundt bordet med ansatte på hvordan denne avdelingen skulle se ut og fungere . Da var selvsagt han som hadde ansvar for rengjøring i kar opptatt av enkel rengjøring.
Jeg ser faren for at grusen etter tid kan tette seg og føre til oversvømmelse , det kan kombineres med et overløp . Men uansett tror jeg plante akvarium må løses annerledes.
Akvarie får mye større areal, så det blir spennende å se hva dem får til.
Kan jo bygge rundt bunndrenene med større stein slik at de ikke syns og at man da holder grus etc. unna disse.
Da kan man jo legge grus/leire tett inntil og kan da plante i dette bunnsubstratet.
Og behøver drenene ligge i senter av karene?
Etter min mening vil det fungere omtrent like bra om man f.eks. legger de i et hjørne på motsatt side av der returen kommer inn i karet.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Kan jo bygge rundt bunndrenene med større stein slik at de ikke syns og at man da holder grus etc. unna disse.
Da kan man jo legge grus/leire tett inntil og kan da plante i dette bunnsubstratet.
Og behøver drenene ligge i senter av karene?
Etter min mening vil det fungere omtrent like bra om man f.eks. legger de i et hjørne på motsatt side av der returen kommer inn i karet.
Ja , enig det . Bunndren må ikke ligge i senter.
Dette prosjektet starter først til høsten , så avventer litt mer av planene
En ca utstyrsliste er oversendt 👍

Jeg ønsker innspill om noen har erfaring med store akvarie filter løsninger .

Vi jobber med en ny ferskvannsavdeling til Drøbak Akvarie
Her ser vi for oss et damanlegg innendørs samt en rekke mindre akvarier med forskjellige biotop.
Vi tenker et kraftig system som takler 100m3 gjennomstrømning pr time men reelt blir det neppe mer en 20m3 vann totalt. Her skal det overdimensjoneres filtrering 😂.
Det er inn/ut løsning på akvariene jeg er usikker på .
Det er ønske om bunndren i alle akvarier, men vann skal stå i flere høyder til samme store filter , så jeg må lage vannlås som sikter at kar ikke tømmes ved stopp av pumper.
Jeg tenker og at rør må kunne tappes under kar, tilfelle grus har gått igjenom rist i kar , samtidig vil denne krana kunne brukes til tømming av Akvarie direkte i avløp.
Jeg tenker 32mm innløp og 63mm bunndren/utløp .
På toppen av vannlås tenker jeg en omvendt T , dette for å unngå hevert .

Takknemmelig for innspill på denne type Akvarie løsning .Vis vedlegget 15891Vis vedlegget 15892
Ville som har blitt nevn valgt 75mm aløpp ibunn + ett overløp som sikring hvis bunndren skulle gå tett.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg heler litt på en annen løsning vis de har bestemt at de skal rist i bunn av kara som på tegningen

da ville jeg kjørt vannet inn i kara ved og bruke et rør ned inni karet i et av de bakre hjørnene som går til en manifoil som går under rista som da sprer vannet så det kommer opp igjennom rista og Stein bunnen og ut igjennom over renning oppe og bare hatt en gjennomføring i bunn med tappings muligheter til rengjøring med denne måten vil du til en hver tid få det meste av møkka ut av karet i steden for og dra det ned i Stein bunnen som over tid vil samle mye møkk og man slipper at bunndren /rør kan gå tett med grus og Stein og man slipper tilbakeslags ventiler og annet som kan feile man er sikret vann i karra til en hver tid og ikke på gulvet
Overrenning / skimmer funksjon må de jo ha uansett så kara ikke kan renne over vis noe skal gå tett osv

jeg trur dette vil fungere bra og gjøre jobben til de som skal vedlikeholde dette mye enklere og samtidig gjøre alt mye tryggere i forhold til lekkasjer og uhell og ved evt strøm brud eller vedlikehold hold er man ikke avhengige av ventiler som må virke for og holde vannet i kara når pumpene stoppes osv

her er det jo ikke snakk om fiske oppdrett men et show kar så belastningen ( møkk mengden i hvert kar blir jo litt begrenset) i og med at dette skal være med norske fisk og de skal gjenskape innsjøer og elver osv er det jo begrenset med planter under vann og så plante avfall burde det bli minimalt av

dette oppsettet er enkelt og sikkert og vil fungere bra og gi helt klart vann og lite vedlikehold i mine øyne

Hva mener dere andre ? ( alltid gøy med sånne diskusjoner 😀)

Topp